|
|
|
|---|---|
|
Hej forumet, är ny här för idag och även en ny BMW ägare. Är en 523i -08 som jag köpte i lördags och har bara gått 2000 mil. Kanonfint skick på den så det känns kanon. Det är ett par i medelåldern som haft bilen innan så den är nog bra körd. Nu till mitt lilla problem, det är så att den rycker lite vid gaspådrag och då även lugnt gaspådrag genom växlarna. Den känns slö, ingen kraft liksom, händer inget tycker jag och sedan vid stabil fart 90 , 110 , 120 , 140 spelar ingen roll så rycker den lite, känns som om den går orent/ojämt, inte så man sitter och hoppar i bilen men det känns. Var inte så när jag köpte den och jag gasade så försiktigt första dagen så kände inte att den verkade slö då heller. Märkte detta första gången efter att jag tankat fullt, var ca 20 liter i tanken när jag köpte den. Detta känns inget bra men annars en skön bil att åka i och det borde väl gå att fixa. Har köpt bilen på BMW men ej pratat med dom ännu, tänkte köra typ en vecka först. Men ni har kanske några tips vad det kan vara. Ska man köpa nåt medel och hälla i tanken eller va tror ni ? Mvh Bryggarn | |
| Åk till bmw och be dom uppdatera programvaran till den senaste. Fungerar inte de be dom göra en tändmissidentifiering samt spridarkontroll. Ganska vanligt på dom direktinsprutade bensinarna | |
|
Ok ! Det ska jag ta och göra, men hur vet jag om jag inte redan har senaste uppdateringen? Men tack för tipset. Bryggarn |
|
|
Jaha för drygt två veckor sedan efter det att jag lagt in en fråga här om ryckningar så var jag ute och åkte. Plötsligt så tänds den gula motorlampan och bilen börjar rycka mycket och går dåligt, helt kraftlös. Jag stannade stängde av motorn i ca 5 min. Startade och lampan lyste inte och motorn gick rent på tomgång. Kör iväg och efter ca 300 meter så är det dags igen, kör sakta hem med bilen. Ringer assistans och en bärjare kommer(detta var en söndag). Fick lånebil och på BMW i Segletorp sa de på måndagen att de ska kolla felet. Hör inget under hala måndagen, ringer på tisdagen och efter mycket ringande får jag till slut tag på dom. Det var tydligen högtrycksbränslepumpen som var paj, ok jag väntar ett par dagar, inte ett ljud ifrån dom. Ringer som f-n igen och då säger de att den är beställd från tyskland. Tar 5 arbetsdagar att få hem...va f-n tänker jag. Nåväl allt tog 1,5 vecka innan bilen blev klar, pumpen var tydligen restad i tyskland...hmm stämmer verkligen detta. Har kört med bilen nu i 4 dagar och de små ryckningarna är kvar, smårycker när man kör sakta på 2,3 och fyran samt vid normal acceleration. Gasar jag på i botten så tycker jag att den tvekar lite. Den har ju bara gått 2200 mil så jag undrar allt vad som är fel. Är det jag som är känslig , bilarna kanske ska va såhär eller ? De har programmerat styrboxen så då borde allt va ok eller vad tror ni, tips tack ! Mvh Bryggarn |
|
|
Hej du 523. Nä den skall inte rycka! Du får så vackert åka in till BMW igen och påtala ryckningar. På min 530 har de bytat (enl förste ägaren) spridare för det ryckte tydligen på den också och den blev kraftlös. Men enl förste ägaren så gick motorn ner i ett "servicemode". Så heter det inte men du förstår nog. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ok ja får väl bråka lite med dom då. Har tänkt åka till M och låta dom göra test på bilen. Tror du att de skulle upptäcka såna fel som dåliga spridare eller sk. sevicemode ? Om motorn gå på servicemode , lyser det ingen lampa då och borde de inte upptäckt det på BMW när de kollade över bilen ? Mvh Niclas |
|
|
Bilen ska definitivt inte rycka, BMW verkstaden har inte åtgärdat felet ditt ännu, trots byte av högtryckspump... Som sagt, någon spridare eller något annat, evtl "tändsystemrelaterat", fungerar inte optimalt. Vet inte om en M-test kan se exakt vad som felar, men nog bör dom skriva någonting om ryckningarna och vad som troligen felar eller nå´t åt det hållet.. Länk Läs lite om liknande felsymptom i länken ovan,,,Dock så fick dom ett fellarm som du inte verkar ha fått på din vagn! Mvh Janne. |
|
| Eller så är det ett skitfel som luftmassemätare, prova dra ur sladden till luftmassemätaren och se om bilen känns bättre utan den inkopplad - gör den det ska den bytas. OBS! Påtala för BMW att du har haft kabeln ute, den lägger nämligen upp en felkod på lmm då! | |
|
Oj vad det verkar vara fel på många bilar. Ja hade ju ryckningarna innan pumpen la av och nu samma typ av ryckningar efter pumpbyte. Var sitter sladden för luftmassemätaren om jag nu ska testa att dra ur den. Om det inte är det felet kan det vara spridarna då, och vilka symptom är det om de är dåliga. Bilen liksom inte vaknar till liv när man accelererar utan känns som den tvekar/bluddrar innan det händer nåt. Inget drag alls tycker jag. Först när den närmar sig 4000 varv så händer det nåt. Bryggarn |
|
|
Fastän jag har en 330i -08 så kommenterar jag detta eftersom min motor också är en N53 och lider av samma problem. Jag hade tidigare lite småryckningar ibland på lägre varv och vid lätt acceleration. Sen började startmotorn gå länge innan motorn verkligen startade. Då fanns det felkod på högtrycksbränslepumpen samt en kväveoxidgivare (lambdasond?), och detta byttes på goodwill eftersom bilen är äldre än 2 år (skulle annars gått loss på 12 000 kr). Efter bytet av pumpen så händer det då och då att bilen rycker och har sig riktigt kraftigt emellanåt både när man accelererar och ligger på jämn gas, precis som Bryggarn beskriver. Detta inträffar för mig ungefär en gång i veckan och håller på så några mil. Nästa gång jag startar bilen så kan den fungera som den ska igen. Imorse var jag hos Autopartner i Kristianstad för att prata med dem om det och när jag beskrev symptomen för mekanikern så misstänkte han direkt spridarna. Naturligtvis ryckte inte bilen när mekanikern åkte med (men sen riktigt kraftigt ikväll när jag körde hem från jobbet). Enligt honom så om man har bytt högtrycksbränslepumpen så är det strax spridarna som står på tur, om de inte redan är bytta. Han kollade på min bil och det var "gamla" spridare. Det fanns dock inga felkoder i min bil och då kan de inte göra något, alltså får jag fortsätta köra tills det blir felkoder helt enkelt. Sen får jag väl hoppas att BMW tar den reparationen på goodwill också. Det verkar nästan som hela bränslesystemet på dessa motorer var felkonstruerat när det är så många som har problem med detta. Enligt mekanikern så är det inte samma pump t.ex. som sätts i numera som satt i ifrån början och enligt honom hade de ännu inte fått in några nyare bilar med problem (jag gissar att han menade -09 och -10). Undrar hur många bilar med tidiga N53 motorn (samt N54 också då det är samma problem där) som INTE har haft några problem när de rullat några mil? Min har nu gått 6900 mil, men pumpen började strula redan vid ca 5400 mil, och frågan är ju om det blir samma problem om 5-6000 mil igen? /Marcus |
|
|
hej marnilss och Bryggarn har ni fixat ryckingar på bilen jag lider av samma problem. Vad vade felet |
|
| Tror ni detta skulle även vara ett problem på 520i -10 (E61), trots skillnad i motor? Jag upplever ibland som att det rycker just på lugn och kämn körning, typ när man ligger å smygkör på en 30 eller 50-väg. Men jag tycker mig inte ha några problem vid ren acceleration, utan bara vid jämn körning. Dessutom så är ryckigheterna ganska minimala, nästan så man tror att det är ojämt underlag man kör på eller nått sånt. | |
|
Är det fel på de gamla spridarna då eller blir de bara smutsiga? d.v.s. hur blir det om ni kör STP-rengöring? Själv har jag alltid tyckt att det behövs efter några tusen mil. Sen är era bilar klart nyare med få mil. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.