AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.154

Kylvattenläckage BMW 540 e34, topplockspackningen?

Sida 1 av 2
Idag märkte jag att det läcker vatten från kylsystemet när man kör/kört en stund. när jag stannar så blir det en pöl under bilen o det slutar rinna en liten stund efter att man stängt av den.

verkar pysa ut lite här o där, (pölar på olika ställen) alltså är det väl ganska troligt att det blir övertryck i kylsystemet. men vad kan det bero på, är topplockspackningen körd eller är det termostat eller någe annat?

ni kunniga kan väl förklara för mig vad som kan vara fel o hur man undersöker det. jag har verkligen ingen koll överhuvudtaget!
Du har inte bara fyllt på förmycket då? Annars är troligtvis de gamla slangarna felet.
nej då det är rätt mängd. slangarna är alltså ok.. inget fel på de.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Aldrig hört talas om att gången toplockspackning skulle orsaka läckage utanför motorn.

Det är väl bara kolla vart pölarna landar och kolla upp, du har ju en del slangar bakom motorn vid värmeventilerna. Kylaren och stora kylarslangarna är ju lätta att kolla.
BM
130
BMW-M5power
Bmw M5 -91
Audi 100 Avant -94
Pontiac GTO -69 "The Judge"-clone.
Hej där "nykomling"!
Vad har du för bil?
Är det en e-34:a så låter det som om att
det skulle kunna va värmeventilen som
spruckit i limningen i bakändan med vatten-
utträngning som följd.
Kan ju va så att vattnet då sipprar å rinner ner
via kablar å slangar å droppar på olika ställen
under bilen.
På en 3-34 sitter den bredvid boxen högst upp
i motorrummet framför förarplatsen!
Mvh:Daniel T

Japmax: ok det kan inte läcke i ytterkant så det bara kommer ut då? nja bara o bara, pölarna kommer ju lite här o där men ska försöka reda ut det.

BMW-M5power: ja det är en e34, kan va en möjlig förklaring. men hur ska jag komma åt den, inifrån cupén eller?
BM
130
BMW-M5power
Bmw M5 -91
Audi 100 Avant -94
Pontiac GTO -69 "The Judge"-clone.
Hej där igen.
Den sitter lätt åtkomligt i motorrummet!
Sitter precis bredvid den boxen i motorrummet
som innehåller säkringarna.
Brukar sitta ett svart platt plastlock fastknäppt
på dom 3kuller muttrar som håller hela paketet.
Har tyvärr ingen bild just nu på hur de ser ut men
skicka din mailadress på PowerPosten så kan jag
ta några bilder i morgon när jag kommer hem på
hur grejerna sitter å ser ut å skicka.
Hade samma fenomen som du min M5:a å hittade
efter lite krånglig felsökning att pumpen hade spruckit
isär i limningen på undersidan.
Värmeventilen styr regleringen av varmvattnet mellan
motorn å coupévärmepaketet.
Mvh:Daniel T

jävligt drygt....... verkar vara topplockspackningen på vänster sida iallafall. nu är jag så gott som säker... förbannad otur man ska ha hela tiden då!!
den läckte inte mkt nu o mätarnålen stog i mitten där den ska o läckte knappt något ändå.. vågar man köra några mil till på det, tänkte bara inte vattnet går inåt?

frågan är varför den gått, toppen har väl inte kunnat bli sne eller nått? för tempmätarn står och har alltid stått (i min ägo) med nålen precis där den ska. eller är det kanske bara dags nu såhär efter 20 år? =)

nån som vet om det är något speciellt moment man måste tänka på när man byter på m60b40 och hur svårt är det att byta den själv, måste jag ha låsverktyg för kedja osv?
och glömde fråga, hur många timmar tar det på verkstad?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Något tveksam att det skulle vara just topplockspackningen, på flera BMW så är termostathuset i plast t.ex. och spricker när det åldras, kolla även expansionskärlet.

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Har topplockspackningen gått så är de ju skit :P

Det kommer kosta skjortan, synd att de strulat så pass för dig.
rob: ok jag ska givetvis kolla en tredje gång för o va säker på att verkligen är såhär! ska kolla upp det du säger också för det var det jag trodde först.. men nu är jag ju skeptisk till det när det ser ut att komma från motorn.

Japmax: du menar alltså att jag garanterat antingen måste rikta toppen eller helt enkelt byta den? fan heller säger jag bara.. det var fan droppen då jag fick mitt automatlåderas för inte så längesen accepterar inte ett motorhaveri också nu såhär 2 månader senare!!
förresten nu såhär i förhand, kan vi säga att är det nu bubblor i expansionskärlet så är det garanterat topplockspackningen??
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns testinstrument för o mäta avgaser i kylsystemet, med ett sådant får du ju ett garanterat besked. Annars testa och ta bort expansionslocket när motorn är helt kall, är det övertryck då, spec om du gasar på så läcker troligen kompression ut i kylsystemet =/

Ny packning och nya bult kostar 1000kr ca (billigare än jag trodde, dock inte originalprylar) En topplockspackning går ju nästan alltid när toppen kokat och blivit skev, vet inte om de hänt dig? Det går ju att mäta upp om den är skev, att plana den kostar väl iofs inte många hundra.

Det jag skulle oroa mig för är kamdrivningen, jag får mardrömmar bara av o se alla kamkedjor och skit på M60 :P
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
När topplocks packnigen gick på tjejens mammas gammla bil så bubblade i expansion kärlet och bilen hade vita avgaser och den gick som en kratta .
Fast det var ingen bmw men symtomen borde vara liknande.
Japmax: Alldeles riktigt jag hade tänkt göra en mätning så snart som möjligt. ok ska testa det med.

Nya bultar är väl för tusan inte ett krav att byta på denna motorn? :P kan inte förstå varför mitt topplock skulle tagit skada helt plötsligt, jag har varken sett vit rök eller sett att mätarn gått över mitten... jävla skitmotor om det blivit överhettning.

Är väl "bara" 4 kamkedjor, 2 på varje sida? eller ja jag vet egentligen inte men gissar på de hehe....

Atnic: ok kan inte säga min bil går kasst, men ska jag vara ärlig så känns det lite som att den tappat effekt på höga varv...

Det som är så konstigt är att jag körde en lång sträcka nu med bilen (ca 1 timme) och det läckte inte en droppe vatten!! kan det ha o göra med att jag bara körde lugnt med den o inte drog på något?

Däremot kan jag se att det antingen är motorolja som sinat ut från topplocket lite här o där på vänstra halvan, sen syns det att det kommit lite olja ur högra halvan precis vid en skruv.. inte mkt men ändå! det jag trodde var vatten innan, men kanske är vattenblandad olja till o med?

så vad tror ni, detta kan väl inte vara normalt?!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är oftast sträckbultar i toppen, de ska bytas ut.

Finns några som har värmebehandlat sina gamla i ugnen men det är inget som jag rekommenderar... men jag tror inte din topplockspackning gått.
ok men nu till det positiva, det kan ta mig fan inte va toppen iallafall för det var bara spår av lite olja :) problemet är troligen termostat-relaterat.. för det verkar pysa ut under/bakom motorn, möjligt att det är som BMWM5-power säger också har inte riktigt fattat var han menar ventilen sitter, för min läcker i slangar o grejs längre ner mot mitten bakom motorn.

men tar en titt på termostathuset nu! får väl beställa en ny imon kan väl inte kosta så mkt.
och glömde säga att går bilen på tomgång blir de inget läckage, men håller jag gasen jämn vid runt 2500rpm så börjar det pysa så småningom!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Termostaten sitter längst fram på motorn under gasspjället.
Mitt bak på motorn går en lång vattenkanal, den är tätad med vanlig packning och kan givetvis läcka även fast jag aldrig hört talas om någon som läckt tidigare.

Länk

Så ser den ut och sitter mitt bakpå. De yttre hålen går in i topparna, de mittre går fram till vattenpumpen under insuget (de skulle oxå kunna läcka, vanligt fel på Bmws nya V8or) sen går det ut slangar till oljekylet och värmepaketet.

Hitta en till bild
Länk

Värmeventilerna (dom är 2st i en enhet) ser du på denna bild mellan torpedväggen och serv och kopplingsvätskebehållarna. Sitter vanligvis under ett svart täcklock.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.