|
|
|
|---|---|
|
Tjena, nån som har några andra bra tips på vad man bör kolla upp på en E39 M5 innan man köper den? har kollat Begagnatguiden, tänkte bara kolla om det finns något mera vettigt och veta. samt vilken årsmodell borde man skaffa och varför ? | |
|
Gå till "sök inlägg" och knappa in "M5 AND E39" så får du massor av trådar varav säkert var tredje handlar om att köpa en M5... Mitt tips är att titta på många bilar och ha tålamod. En underbar bil att köra och väljer man rätt ex så behöver den heller inte kosta skjortan. Min fd Länk ___ //Ulf |
|
|
Det gamla vanliga är ju LMM:er och Vanosdrevsatser (om man inte kan leva med traktorljudet, detta är oftast inget som påverkar vanosfunktionen). (Min är nyligen drevsatserna bytta på och går mycket tyst vilket vägde tungt för mig när ja köpte min) Kopplingen är även det nåt som tenderar att ha kort livslängd precis som på alla manuella sugmotorbilar med mycket bottenvrid där föraren inte förstår att kopplingen skall vara helt uppe innan pedalen längst till höger åker ner i botten. Vid korrekt användning håller kopplingen lika länge som på en "vanlig bil" Termostaten är också en vanlig sak som kan krångla vilket tenderar att bilen går lite fett. Oroa dig inte för mycket om vattentempmätaren inte står rät upp. Lite till vänster är okej och behöver inte betyda att termostaten är dålig. Sköts motorn rätt och man INTE belastar den förens oljetempen är uppe i arbetstemp (sliter kraftigt på vevlagren, en bidragande faktor tror jag är att TWS-oljan är betydligt mer trögflytande än "vanliga" oljor) så tycker jag S62:an är en relativt skottsäker motor. Planerar man att bruka den på vintern så tycker jag att man skall satsa på en olja med lägre kallviskositet i fall den kallstartas mycket. Ett tips är att ha med dig utrustning (tex. carsoft) så du har möjlighet att läsa felkoder från motorstyrdonet innan du bestämmer dig för att köpa bilen. (främst för att visa ev. fel på kam/vevaxelgivare och vanos) |
|
| okay, tack för hjälpen, sökte lite och hitta mera. borde ha gjort det först. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.