|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Har en felkod som säger att min ena Lambdasond har antingen fel, eller kabelbrott till den inbyggda värmaren inne i Lambdasonden. Jag har själv mätt upp den och det är antagligen kabelbrott (kabelbrottet kan ju vara inne i sensorn oxå) Det är inte fel på Lamdasonden i sig utan bara på den inbyggda värmaren. Min fråga är dock, fungerar lambdasonden ändå? Det borde den väl göra, bara det att det tar längre tid för det att komma upp i rätt temperatur och fungera som den skall. Alltså borde min bil inte blanda fetare bränsle eller något sånt (när den är varm så klart) Funderingar? | |
|
Det kommer att funka men du kommer att få höga hc värden på besiktning och det finns risk för att katalystorn kan ta stryk av det om du kör mkt. Detta av egen erfarenhet, Lamdor kryllar det av på skroten till dessa bilar om man inte vill springa up till bmw för att köpa en orginal. och de är relativt enkla att byta ligger på ca 500:- på skroten |
|
| Å fan. Katten tar stryk alltså, trots att det itne är själva lambdan som är trasig. Utan bara värmaren. Jag antar att det är för att lambdan visar fel värde när den itne är varm, men den borde väl hålla samma temperatur som varm oavsett med förvärmare eller inte? | |
| det ska inte spela nån roll om värmaren funkar eller ej, tar längre tid innan den blir uppvärmd bara. många lambdor har inte ens någon. | |
|
Mitt problem blev att lamdan sota igen och maskin har gått för fett resultat är att jag bör byta kat. Om det fällde mig med den kunskap jag har nu skulle jag byt på stört och inte köra en meter innan det vr fixat. För katburkar tull BMW är ju inte precis gratis. |
|
|
Hej uffe6, Jag hade för något år sedan samma felkod på min 740 -00 och löste problemet genom att behandla kontakterna på sonden och kablarna med Oxide Clean och Contact Protect från Biltema! Sonden fungerar fortfarande som den ska... Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
| Själva sonden kan fungera utan värmaren, men det är inte säkert att den fungerar på tomgång och låga varv/belastningar, däremot kan sonden funka efter landsväg men ge fel avgasvärden vid tomgång. | |
|
Nä, jag förstår att det inte är optimalt att köra med den utan värmaren. Jag bytte min katt till en biltema Katt för bara några 10 tal mil sedan, den fungerar klockrent. Det var vi det bytet antagligen (då jag hade borta grenröret med lamdasonden o allt) som jag antagligen kom emot vid återmonterandet och böjde kablarna eller något så att det blev kabelbrott till värmaren i Lambdan. Har sett på formet att många har bytt till en biltema lambda och det verkar ha fungerat klockrent för dem. Jag får antagligen montera bort allt igen och antingen byta lambdan (för den är svår att komma åt) / kolla om det är kabelbrott. skåne: jag har redan provat det tan resultat. Man kan själv mäta resistansen till värmaren med en vanlig ohmmätare. Har för mig att det är vit och röd kabel (har dåligt minne) som är till värmaren och det är ingen resistans till dem, men det är det när jag mäter på den andra lambdan. Får helt enkelt ta mig an och riva ner allti igen. Men jag tror som er att de titne skall vara någon fara att köra med bilen så länge. Sklle det vara det är det bara att köpa en till Biltema katt och den är inte så dyr. /Ulf |
|
| Tror du att du skadat kablaget kanske du bara kan reparera det med seriösa kabelskarvar med krymplslang eller så så attt det blir tätt och fint.. | |
|
Jo precis Mustan, kruxet är bara att ta bort lambdan. Lambdan som går till cylinder 4-6 sitter mycket mer illa till än den som går till 1-3 på en M52:a Men detta skall nog lösa sig. Tack för alla synpunkter. |
|
|
Vissa säger att det fungerar utan och vissa säger att man måste ha "förvärmningen". Som de flesta har skrivit så behövs den. Besiktade bilen idag och mycket riktigt hade jag höga avgasvärden. Värmningen till probe 1 fungerar inte. (Felkoder genom INPA). /Crille |
|
|
Ok, tack för upplysningen Crille. Skall ta mig an detta på semestern snart. |
|
|
Orkade inte vänta tills semsestern utan tog mig an det idag. Bort med katten och grenröret och fram med Lambdan, som tyvärr inte hade drabbats av kabelbrott. Utan allt verkar bero på att värmaren inne i katten är trasig. Alltså blir det till att köpa en ny sådan. har hört att biltemas lambdor funkar till e39:or. Någon som har erfarenhet av detta? samt vilken skall man ha av dem? |
|
| På de styrsystemen där lambdasondens uppvärmning kontrolleras/styrs av motorstyrenheten brukar lambdaregleringen spärras och styrenheten går efter ett förutstämmt program när det blir fel i uppvärmningskretsen. Därav kan det bli höga avgasvärden vid kontrollmätning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.