AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.105

Hårdvara diesel trim

we
15
wernhede
320d Touring -03
Hejsan alla glada.

Jag har funderar på det här med att trima diesel är det samma ska med hårdvaran som på en bensin bil. så som att ny större intercooler, öppnare luftfilter och avgasystem gör stor skillnad? Någon som kan uppskatta efektvinsten av dessa saker eller är det bara å åka och bromsa efteråt?

Gäller samma regler som för en bensinbil med turbo att man vill ha så lite mottryck som möjling.

Just nu kör jag med en box från dieselkraft ev att en mappning kanske vore på plats efter detta?

Bilen i fråga är en Bmw 320d (150hk) 2003.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Klart det gör stor skillnad, du kan kräma ut ännu mer effekt på det sättet med större IC, bort med partikelfiltret, större avgassystem osv.
Effektvisnt kan inte uppskattas så enkelt så varje bil inte är lik den andra. Varje bil är individuell och går olika fastän det är serietillverkning. Du kan få tex 200hk, din kompis med exakt samma bil kan få 208hk eller 195 hk....osv.

En mapp, större avgassystem så är du på god väg...större IC behövs inte om du inte ska kräma ut extrema effekter men det gör du nog inte med en 320d ;)

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Mappning på ESS och sen lite öppnare avgas är nog en bra början. Jag åker automat och kan tillochmed ta bort katten eftersom de inte testar avgasvärdena på bilen.

Finns en EGR återföring på min som jag hört att man pluggar igen i sydligare länder.
Länk

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Ghost Rider
JAg föreslår du tar kontakt med v-tech dom vet va dom gör :)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Håller med Ghost Rider, dem kan trolla effekt vill jag lova

"Riktiga män kör diesel"
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
amullo: Nu blev jag lite intresserad. Är på G att hotta up kärran med dieseltechs High-End-styrning (steg 2) men de pratar om "down-pipe" pga. katalysatorn. Liksom på min kärra så kör de inga avgastest. Hur utför man en "down-pipe" ? Vem säljer delar för detta ?

När det gäller plugging av EGR-återföringen, Varför gör man detta, och vart pluggar man ??

David.

Ghost Rider
ang down pipe tycker jag du ska ta och kontakta nån verkstad som svetsar i rost fritt dom kan säkerligen hjälpa dig
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Varför gör dom inget avgastest på automat bilar?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.