|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Undrar om nån har koll på vad som görs vid 19000 mila servicen? Tänkte hjälpa farsgubben att spara några kronor på att åka till BMW... (Bilen är en e39 523 från -99) Mvh Johan | |
|
Eftersom serviceintervallet styrs av hur bilen har körts och lite beroende på om tidigare servicar gjorts tidigare eller senare än angivet intevall, kan typen av service variera...det finns inga fasta "tusenmilaservicar" på E39. Men troligen är det en inspection 2 (största) som är aktuell. Kanske i kombination med bromvätskebyte och byte av kylarvätska. Kolla i bilens servicehäfte, där står för övrigt vilka servicepunkter som ingår vid de olika typerna av service (oil, insp 1 och insp 2)! Annars finns det en lista under "gör det själv". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanon, tack för hjälpen blir till och kolla boken och köra checklistan. BMW ville ha cirka 9000:- för att serva bilen, vilket känns löjligt dyrt... Jag är även lite tveksam till att dom verkligen byter och kollar allt man betalar för då det är en gammal bil, dock i topp skick och går som en klocka :) /Johan |
|
| Varför skulle de inte byta saker de säger att de byter bara för att det är en 10 år gammal bil? | |
|
Om man betalar för det så givetvis ska dom göra det även om bilen har några år på nacken… Men frågan jag ställer mig är gör dom det? Har sett för mycket fusk på tv för att lita på att man får vad man betalar för när man lämnar bilen på en verkstad och för mig är enda skälet att göra det på märkesverkstad att få en stämpel i boken då jag kan göra det själv. Bara genom att kolla checklistan ser jag punkter som jag inte tror att dom inte kommer kolla eller kan fuska med tex, byte kylarvätska, byte av bromsvätska, På lättmetallfälgar skall fälgcentrum fettas in, oljebyte vxl låda och bakaxel, byte av bränslefilter, kontroll av kopplingslamell, Byte av mikrofilter i klimatanläggningen. Allt detta är något en gubbe med tummen mitt i handen aldrig skulle upptäcka om dom bara skrev att dom bytt även om dom inte gjort det… Dessutom står det kontroll på merparten av punkterna vilket troligtvis betyder en merkostnad vid åtgärd. Att då köpa alla delar själv och och veta att det är riktigt gjort känns både bättre (och billigare) än att lita på att det är bytt utan att vara säker. Hade bilen varit ny och gått under garantin hade jag värderat stämpeln i serviceboken högre. |
|
|
Jo, jag gjorde en "inspection 2" själv på min E39:a vid 18-19000mil ca.. Bytte stift, luftfilter, olja+oljefilter, rensade utrymmet under kupéfiltret(framför förarplats), bytte bränslefilter, bytte kupéfiltren, smorde upp lite vajrar och gångjärn osv, bytte olja i bakaxeln och växellådan ungefär i samma veva.. Kylarvätskan kan man säga byttes i samband med v-pumpsbytet och multiremsbytet inkl spännare som vart gjort ungefärligt samma tid... Det enda som jag inte gjort enligt "bok" är bromsvätskebyte, men det ska göras vad det lider :) Min vagn har nu rullat strax över 20000mil. Mvh Janne. |
|
| 19000 mil servicen innehåller väl en mätarskruvning? | |
|
Servicepunkter: Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.