AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.174

xenon styrenhet på en 120d -05

Jo
6
JoSé
323i Exclusive -86
Har med största sannolikhet en trasig styrenhet på höger sida.. (Valeo)Någon som vet någon sida med bra priser på nya? bmw här i Linköping vill ha 3500:- ligger priset därikring?

Har sett o hört att det finns billiga kineskopior och drar mig för att köpa en sådan, men undrar om dessa är så värdelösa som det påstås..?

Någon som känner sig kunna något inom detta område får mer än gärna höra av sig.

ma
2
markusn
120d -06
Jag bytte på min 120. Det sitter samma styrenhet i massor av andra bilar, tex passat, volvo v70 mm. Köpte min på bildelsbasen för 1000 kr. Hade suttit i en passat som hade gått 0 (!) mil. Sök på artikelnummer 89034934 så ska du nog hitta fler än vad du behöver.
mvh
Markus
Tjenare.

Jag har råkat ut för samma sak som JoSé beskriver. Hur gick det för dig? Hittade du någon ersättnings enhet? Eller vart det att krypa till BMW och köpa original?

Jo
6
JoSé
323i Exclusive -86
Tjenare!

Jag fick efter mycket stök ordning på högra halvljuset. Fick tag i en ny styrenhet från tyskland via killen jag köpte bilen av. Tror den kostade typ 3000 sek eller så, men som markusn skriver så kan du hitta begagnad styrenhet också. Såvitt jag förstod så använder sig bmw av Valeo´s styrenheter och dom finns i många andra bilar också, bla volvo och passat mm. min var fuktskadad pga att bmw klantat sig vid infästningen. Styrenheten sitter under lykthuset och du får lättast bort den genom att lyfta upp bilen och skruva bort plasten under motorn samt innerskärmen..
Jag hittade rätt modell på ebay eller om det var tradera för en billig peng, kolla upp det.

Värt att veta kan också vara att du måste byta styrenheten snarast, jag fick lära mig detta den hårda vägen.. ska försöka förklara.
Bilen skickar ut ström (startsignal) till styrenheten varje gång du försöker tända lampan. (logiskt) bara det att när bilen skickat ut ström 50 gånger bryts den kretsen permanent och det går inte att återställa ens med bmw´s egna datorer eller auktoriserade verkstäder. resultatet av detta blev en rolig överaskning i form av 5000 kr till för att man efter att bilen brutit denna krets var tvungen att byta fotutrymmes-modulen då denna inte gick att återställa.

hoppas du hängde med :) summa summarum är med andra ord byt styrenhet illa kvickt eller se till att inte använda halvljuset.

Hojta till om jag var oklar på nåt sätt!

Lycka till!
Saaaataaannn...

Jag förstår precis vad du menar. Jag har kört med det trasigt i en vecka, men som tur är inte så frekvent. Hoppas den inte lyckats låsa sig.

Det hela fick en annan prioritet nu och jag tackar så jätte mycket för ditt svar.

Det finns nog ingen med sådan tur som jag har....

Eftersom man aldrig frå tummer ur så har jag inte bytt min styrenhet eftersom jag inte kommit iväg för att köpa en ny.

Under Torsdagskvällen här i Linköping hade Polisen en monster stor nykterhets och körkortkontroll. De stoppade ALLA bilar som passerade genom en viss del av stan.
Eftersom jag visste att jag hade ett trasigt lyse så tog jag en anna väg hem och körde med ringarna tända, något som inte brukar gillas.

Först satt jag glad och tänkte hur skönt det var att slippa diskussionen om hur jag inte visste att jag hade ett trasigt lyse, men min glädje förvandlades snabbt till besvikelse då de yttligare spärrat av en del av staden för kontroller.
Snabbt som attan slog jag på lyssena för att inte komma åkandes med ringarna tända och Polisen vinkade in mig.

Väl i kön för att få blåsa får jag se i lacken på en Z4 framför mig att båda mina Xenon lysen fungerar!! Jag trodde inte mina ögon!

Förmodligen har enheten fått torka upp under de veckorna som den ej fått driva och det varma väder som varit. Det var ju efter en tvättning av bilen som den gock sönder.

Den trevliga kvinnliga polisen önskade mig en bra kväll och jag åkte vidare med ett STORT leende på läpparna.

Tyvärr köpte jag inte en lott den kvällen...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Härligt! Skönt att ha lite flyt ibland:)
Men du kanske ska ts bort enheten och kolla om den är trasig någonstans, så de inte händer igen nästa tvätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.