|
|
|
|---|---|
|
Hej. Någon som vet hur mycket olja det går åt och vilken olja man ska ha i växellådan, bakaxeln och i styrservon? På behållaren till servooljan så sitter det en grön etikett om det kan säga vilken olja det ska vara där. Det är en e36 kompact det gäller | |
| Det är en manuell växellåda. | |
|
Castrols webverktyg Länk kan ge dig volymerna. OBS! Lita inte på Castrols rekommendation av servoolja. Grön etikett (och oljefärg) betyder för BMW Pentosin CHF IIS, blandning med annan olja ger skador. Pentosinflaskan ser ut så här: Länk mvh/ Anders |
|
|
Tack så mycket för svaret :) Mvh Johnny |
|
|
Om jag förstod dig rätt så är det oljan du länkade till den jag ska ha? Är det nått annat man ska tänka på vid byta av dessa oljor? Är det nått mer man ska passa på att göra eller byta på samma gång? Mvh Johnny |
|
|
Jepp, Om det är en grön klisterlapp runt locket för påfyllning av servoolja betyder det att bilen är leverarad (till länder med kallt klimat) från fabrik med Pentosinolja. Det brukar dessutom stå CHF 11S på den gröna etiketten, gör det så på din bil? Om man skall byta till annan olja måste systemet sköljas rent så att inga rester finns kvar av Pentosinoljan annars är det stror risk för att packningar/oringar börjar läcka och det med besked. Nu kan det vara bytt till annan olja av av ev. föregående ägare så en koll på hur befintlig olja ser ut är på sin plats. Gammal Pentosin är grön/mörkgrå till färgen. Sök "pentosin" här på forumet så kommer du få många träffar. Vet inte vad du tänkt på i övrigt? Alla filter, stift och så vidare...? Ja just ja, byt oljefilter innan motoroljan. Oljan i filterhuset rinner ner i tråget i och med att locket skruvas bort. Har du då redan bytt olja får du en halvliter gammal olja ner i den nya oljan. mvh/ Anders |
|
|
Det står CHF 11S only på etiketten. Det jag tänkte var om man skulle byta brickorna på urtappnings och påfyllnings skruvarna? Menar du att jag måste göra rent systemet om jag ska byta till en annan olja i styrservon? Jag hade bara tänk att byta den gamla oljan mot ny likadan olja. Mvh Johnny |
|
|
Skall du byta till annan servoolja så måste systemet vara fritt från CHF oljan, ja. Inga problem om du byter från CHF IIS till CHF IIS (så klart). Packningar till pluggar bytes alltid. (Det finns pluggar med invulkade gummiringar och dessa behöver inte bytas, tror dock inte du har sådana pluggar,) mvh/ Anders |
|
|
På hemsidan du länkade till så hittar jag inte vad det ska vara för olja i växellådan. Vad ska det vara för olja där? Mvh Johnny |
|
|
Står det inte en notering där? Att typen av olja beror på vilken färg det är på etiketten vid oljepluggen. mvh/ Anders |
|
|
Ja jag såg det nu :) Tror du att den här Länk funkar bra när man ska fylla på med olja i växellådan och i bakaxeln? Mvh Johnny |
|
|
Jadå. en sådan typ av pump är bra att ha.... Hmm, jag köpte just den där när jag skulle byta i bakaxeln på min bil, mitt ex var bara skräp, otät kolv. Skräpet kastades omedelbart efter omfattande svordomar :-] Leta efter en pump som fungerar bra. Prova i butiken om den klarar att pumpa luft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.