|
|
|
|---|---|
| Hejsan Jag har en bmw e30 320i 87a Oljelampan har börjat lysa när bilen blir varm, har bytt oljetrycks givare och kollat pumpen och allt värkar vara som det ska, när bilen blivit varm på tomgång så lyserlampan så fort man nuddar gasen så slocknar den, Vad kan det vara för mer fel förutom givare och pump? Mvh tobbe | |
| Slitna vevaxellager kanske eller igensatt bottensil. HUR har du kollat pumpen? | |
| Plockat ur kollat så att den inte har massa skit ser fin ut och motorn ser ju väl smörjd ut nockar och allt ser fint ut | |
| Just det glömde säga att bilen har stått i 6 år i en lada kan kan det har något med saken att göra? om det har satt igen sig någon stans? själv klart så är det nytt filter och olja i som inte ens har varit med i 10 mil det va det första jag testade | |
| Skumt, har du haft pumpen ute hade du ju sett om silen varit igensatt. Är kamnockarna fina borde vevaxeln vara fin också. Den kanske har skurit på något vevstaks- eller ramlager?. Går den tyst och fint eller finns missljud? | |
| Dåliga ram/vevlager borde rimligtvis avslöja sig genom oljud, om de nu är så slitna att de orsakar oljetrycksfalllet...Jag har för mig att det skall finnas en tryckreduceringsventil, om den inte stänger som den skall, så kan det bli lågt oljetryck. Tror den kallas för "oilpressure relief valve". | |
| nej den är tyst och fin tickar inte eller något, vart kan den där ventilen sitta? | |
|
Har du mätt upp oljetrycket? Om inte, be någon med oljetrycksmätare att kolla upp det! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| nej det har jag inte, vad bör den ligga på för tryck vid tomgång? | |
|
Kolla på www.bmwfans.info via ditt chassienr.... Oljetryck vid varm motor (tomgång) ligger normalt mellan 1-2 bar. Oljetrycklampan tänds ofta vid ett tryck kring 0.5 bar |
|
|
okej tack så mycket ska kolla med trycket då |
|
|
Vilken olja har Du slagit i motorn? Hel-syntet eller mineral och vilken viskositet ( ex 0w40 )? För tunn olja i en gammal motor ger resultatet att oljefilmen blir för tunn och tryckfall uppstår då lager mm börjar glappa lite,samma med en sliten pump och det är inte så enkelt att bara titta på pumpen för att se hur bra den fungerar. |
|
| Jag har semi syntet. 10 w40 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.