AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
967

Kommer man åt generatorn underifrån? 740-95

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Alltid när man haft bilen ståendes ett tag trilskas det mesta när man ställer på'n.

Hade haft batteriet på laddning och hmm råkat stänga bagageluckan. OCH då dyker även det roliga motorhuvproblemet upp(att det bara släpper på ena sidan och man får inte upp den således. Alltså inte lägga på ström den vägen å få softclosen att släppa luckan (går inte med nyckeln)

Men man ska väl kunna lägga ström på generatorn för atrt få ström till hela bilen? - går det att komma åt den underifrån?

Huvproblemet annars. Läst alla trådar som sökmotorn hittat - demonterat (ehh slitit bort) njurarna, spänt upp vajern till det högra låset maximalt (jävligt tajt för fingrarna). ingen skillnad, släpper bara det vänstra låset.
läste nått om en 5-serie där man kunde fixa en tjockare ståltråd med "hake" å dra haspen el. liknande åt sig... fungerar detta även på en E38 kan man undra...
när man drar i spaken i njuren så tryckts innerdelen mot ett "mothåll" enbart för att med lite hävstång få upp luckan en bit å få in fingrarna under kanten å lyfta???
Kan man se vad vajern till spaken vid pedalstället i bilen "gör" om man har lampa att lysa med?
Det fanns några länkar i flera år gamla inlägg till lösningar... men de flesta var inte aktiva!

"... tygsäten e för veganer :o) "
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Både HUV och BAGAGE håller fortfarande ställningarna.. *suck*

Bilen är alltså strömlös!
Huvlåset är ur funktion då vajern till det högra "hoppat ur"!
agaget är stängt !
Batteriet är inte anslutet i bagaget!
Har ingen Skisack!
Kommer inte åt generatorns ovansida!

Det svarta böjbara kabelrännan som går under hela bilen - Ligger strömkablarna från generatorn till batteriet i den?

Kan man tillföra ström till cigguttaget från tex en laddare eller externt batteri å på det viset få ström till softclosen? Provade med en underhållsladdare men funka inte .. tror kanske att cigguttaget inte fungerar (men det kanske jag kan laga om det är ett alternativ)

Skisackalternativet - eller sista utvägen blir väl att ta fram tigersågen å fixa ett skisack-hål helt enkelt å samtidigt hoppas att jag kommer in tillräkligt lång för att nå batteriet för å lägga på kablarna.

Vart vänder man sig sedan för att få öppnat huven??

Tackar på förhand :o) // Peter

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Startmotorn kommer man åt utan problem..
..så nu är det bara huvproblemet kvar - får väl ringa BMW och rådfråga

Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Hej,

Om du har tur, så kan du få upp huven om ni är två personer.
En som drar i spaken och en som trycker ner huven för att få låsen att släppa.
Tryck ner och drag lite några gånger, så kan det släppa.

/N
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Vajern till det högra har nu hoppat ur under alla försök (även enligt ovan)
Den ser hel ut med den S-formade fästpunkten å allt.

Ni ska veta att folk har hängt över muren och undrat över va fan man håller på med :o)

Nu ser jag inget annat än att skruva ner allt som är ivägen som man kommer åt utefrån - Kofångare - Stänkskydd i hjulhus osv.

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
BMW skulle ah ca 2500-3000 för arbetet att fixa upp huven och byta vajer.. å de skulle demontera kofångare å annat för att komma åt (trodde dom)
Lite för osäkert svar för min smak och lite för kostsamt med.

Här kommer min lösningen på HUVPROBLEMET.
Alltså vajer ur på högersidans lås till huven (i färdriktning)

Lösning: Demontera gallren i fronten (slit ut dem)
Såga av låsbygeln med ett bra bågfilsblad och dra upp huven

Tidåtgång: Öppna ca 15 min och 1 timme för att fixa å smörja det trasiga.

I mitt fall så hade infästningen av vajern i låskistan gått av (låsbrickan till vipparmen hade slitits ut och släppt)
- Svetsa dit en ny bricka och smörjde upp låset till det låste finfint
- Skruva fast låset
- Svetsa ihop bygeln igen... slipa till svetskanter med vinkelslip eller fil.
- Den är som gängad i huven .. plockar du loss den räkna varven du skruvar så den hamnar rätt i låset...

Tänker man bara tillräkligt länge och blir riktigt motiverad av kostsamma offerter kommer de bra och billiga lösningar snabbt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.