|
|
|
|---|---|
|
jag funderar på att köpa ett par 18" 225/40 till min compact, grejen är den att rulldiameterna blir lite längre, typ 2-3cm, är det ett problem? Sen är minsta bredd på dessa fälgar 225. Kan jag få problem fram? Bilen är nog m-sänkt tror jag, hur kollar man det? | |
|
Vad jag vet är hjuldimensionerna samma i hela E36-serien (tror jag), varför 225/40-18 borde funka även på compacten. M-sänkningen är väl ganska diskret har jag för mig så det borde inte heller ställa till det. Enda problemet som lär uppstå är vid fullt rattutslag då det kommer skrapa lite. Du får montera styrbegränsare eller "begränsa dig själv lite"... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Går det? Ja! Det du behöver är en styrbegränsningssats fram samt eventuellt bearbetning av skärmarna bak. Det är tight i bakre hjulhuset, jag hade 225/50/16 på min gamla compact utan att det tog i bak men vissa andra får skrap i skärmarna med den bredden på compacterna. Det verkar vara små marginaler som gör att exemplaren skiljer sig åt om det går att ha 225:or utan att göra plåtarbeten i bakskärmarna. Enligt BMW:s fälgkatalog skall skärmarna bearbetas bak om man kör med bredare däck än 215. Det finns nog inte så stort utrymme för att välja fälgar med annat ET än BMW:s original! Då lär det ta i skärmkanterna bak. Är det tillåtet? Nej! Din bil är inte intypad med den dimensionen (helbilsgodkänd). Det krävs en ny registreringsbesiktning om du vill köra lagligt. Om du bryr dig är en annan sak. Mvh |
|
|
Funkar med 245/40-17 bak et 40 på fälg 8x17 Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Funkar med 245/40-17 bak et 40 på fälg 8x17 Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Tjenna, Var köper man styr-begränsare, eller är det något man filar till själv? Ägde en japanare en gång.. men bara en.. gång.. |
|
|
Styrbegränsningssatsen är enkelt uttryckt två distansbrickor som monteras vid styrväxeln. BMW säljer dessa och de kostar typ 100kr. Mvh |
|
|
Hur pass mkt jobb e de att göra på bakskärmarna? Är det bara invändigt eller även utåt? Någon som vet var det brukar ta i? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.