|
|
|
|---|---|
|
Hej har köpt en bromsslang från biltema höger fram och undrar om det saknas något för att byta ut den i biltema satsen. Det enda som medföljde var själva slangen. Ska det behövas nå brickor eller så runt? | |
|
Tja, klipset nummer 5 på bilden i bifogad länk brukar vara bra att byta då dessa brukar vara sönderrostade, kostar några kronor på bmw men även typ mekonomen och biltema tror jag har dessa klips... ser det inte helt söderrostat ut så kan du säkert återanvända det gamla, men jag rekomenderar att du byter det ändå... Länk /Magnus |
|
| Passa på att bytra bromsoljan med! | |
|
Skulle någon kunna vara vänlig och förklara lite kortfattat vad som behöver göras vid ett bromsslang byte? Jag ska alltså byta ut den nedre delen som går ner till oket. Den hade en liten skada och ska bytas ut. Man skruvar alltså loss slangen och sätter dit en ny? Men måste jag tänka på något speciellt? Har hört att olja eller annat ska komma ut? Sen att man ska lufta? Gör man det via ventilen som sitter vid bromsoken eller? |
|
|
Jag menade om det rinner ut bromsvätska självklart. Dawwe varför är det så bra att passa på att byta det? |
|
|
Steg ett är att rengöra och rostlösa, börjar du slira på nippeln på bromsöret så finns de risk att du får byta hela röret, Får du inte nippeln att snurra runt röret så så blir de också jobbigt att byta. Håll i mot med en rörtång/polygrip på bromsslangen. Olja kommer droppa ut långsamt. Beroende på hur gammal olja du har i systemet så är de väl kanske läge att pumpa fram lite ny till alla 4 bromskok och fylla på lite. |
|
|
Du frågade ungefär samma sak i en tidigare tråd mitt råd då som nu, ta hjälp av nån som kan elle rlämna bort det, inget iilla menat,men med så lite kunskap om vad du ska göra ... bromsar ska man inte leka med.. |
|
| Kontrollera att du kan lossa luftnippeln på oket innan du börjar med slangbytet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.