|
|
|
|---|---|
|
Jag har en låda som funkar hyfsat idag, men den är trist, för den är helt "fyrkantig", dvs inte fasad för att passa intill ryggstödet. Nu ska jag bygga om den för att passa bättre, men kan inte bestämma mig om jag ska göra en likadan (två kammare, elementen mot varandra = 5 ordningen?) eller en vanlig basreflex eller vad jag ska hitta på.. Alla tips är välkomna! En fundering är att göra en vanlig basreflex, leda in porten vid armstödet och låta basarna spela mot ryggstödet. Kan det funka? Basarna är JVC CS-F10, Qts=0,45, Fs=31, Vas=39 Tack på förhand! // CLiFF | |
|
För länge sedan byggde jag en baslåda till min E32 som jag hade då. Jag ville han en mycket kompakt låda, som inte skulle synas utifrån (inga hål i hatthyllan eller annat vansinne) och knappt synas när man öppnade bakluckan. Det slutade med att jag byggde en smal kompakt låda som ryggstödet. Sen gjorde jag ett stort hål framåt, lika stort hål som ski-sack-hålet. Basarna placerade jag 2 st 15-tums basar med magneten i färdriktningen, dvs de spelade egentligen med baksidan av elementet framåt, och i bagageluckan kunde man se framsidan av elementen. Men jag klädde hela lådan med en snygg "matta" i samma färg som bagagerumsklädseln, och då kunde man inte längre se lådan. Såg ut som originalryggstödet när man öppnade bakluckan alltså. Om man vek ned mittarmstödet bak, och tog bort det övre tyget till mittarmstödet som original sitter med kardborreband, så kunde man alltså se insidan av lådan och lite av elementen. Hela lådan fäste jag men kraftiga bultar i de tre gängade hålen som finns i "taket" en bit in i bagageutrymmet (tyvärr ej millimeter-gänga). Det gjorde att om jag skulle behöva det extra utrymmet, så var det bara att lossa på bultarna och ta ut lådan. Fast det behövdes nästan aldrig eftersom lådan var så kompakt, så fick man ändå plats med barnvagn och lite bagage. Kuriosa: Har man bilbarnstol, så kan man med fördel ta bort mittarmstödet som original sitter med enkla snäppfästen, och placera bilbarnstolen bakvänd i mitten bak. Barnets fötter har då mycket gott om plats att dingla i tomutrymmet som blir där, plus att man kan placera en nalle i baslådan, så har barnet något att titta på samtidigt som den fungerar bra som dämpmaterial. :-) Lådan finns förresten kvar, men jag använder den inte nu, om någon är intresserad av att köpa den. |
|
|
Man tackar för svaret och det eminenta barnstolstipset! Jag fick hjälp att räkna på en låda på BRL idag som jag ska bygga, men om den inte blir vad jag hoppas kanske jag tar en tur till Malmö :-) Mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.