|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått ett riktigt knasigt problem! Bilen backar i neutralläge och vill som det känns som både backa och köra framåt i drive läge, Kommer jag förbi detta som jag antar upp till växel 2 så funkar den kanon sen. Har jag kört ett tag och stannar och ger fan i att lägga ur den ur driven så funkar den normalt men lägger jag i neutralen så får den "damp" och vill backa igen??? Någon som har haft detta problem innan? Bilen har funkat hur bra som helst innan och jag tycker det är konstigt att ett sådant problem bara kan dyka upp utan förvarning. MVH Oscar | |
| Det är plastkulorna i lådan, bara att byta dem så fort som möjligt, nästa steg är att backen rasar totalt och då är det bara att byta låda. | |
|
Hej Okke, Min gissning... Se detta mekartips Länk sök också på "plastkulor" och du kommer att finna spaltmeter om detta fel. mvh/ Anders |
|
|
Saxat från: Länk " När kulan till slut slitits så mkt att den åker genom hålet och upp i den övre halvan uppkommer de symptom Mugge beskriver. Bilen går då inte heller framåt. Det känns precis som om bromsarna ligger på när man försöker köra framåt men det är alltså backen som ligger i och bromsar samtidigt(!) som ettan ligger i. Försök inte köra med bilen, eftersom bägge kopplingspaket för framåt- och bakåtdrift snart bränns. Tips: Om kulan hamnar snett så att bilen bara slirar vid framåtdrift på ettan kan man fortfarande köra på växel 3 till 5. Problemet är att det sällan går att komma upp i sådan fart att trean läggs i. Då gör man så här. Man lägger i helt enkelt i failsafe "manuellt" så att lådan bara går på 4an. Stäng av tändningen, lossa kanonkontakten på växellådan. När motorn startas varnas på displayen för getriebeprogramm och failsafe går in. Bilen kan nu köras i failsafe (på 4ans växel) till verkstad utan att lådan skadas och trots att kulan ligger fel. molle" |
|
|
Tack för alla svar! Jag beställer delar enligt Anders teori då alla symptomer överensstämmer med hur min bil aggerar. MVH Oscar |
|
|
Okke: du ska vara nöjd över att du drabbats av detta såpass sent som 2010 :) de flesta har redan fått dessa kulor utbytta o det kan ju bara betyda att din bil inte gått mkt stadskörning eller långt överhuvudtaget. det är din backkula som är nersliten så bara att byta den. kulan för framåtdrift slits vanligen inte ner lika snabbt eller överhuvudtaget. |
|
|
Eller så ska dem bytas för andra gången :D // Erik |
|
| Bilen har endast gått långsträckor och ytterst sällan med förra ägaren men i min ägo har den rullat fram och tillbaka till jobbet i ett år och jag har 3km till jobbet så jag har väl mig själv att skylla att detta har uppstått. Delarna är beställda och kommer imorgon så till helgen får den sig en uppfräschning! Bilen passerade 20000 mil nu i vintras så det var väl på gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.