|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Näversjön: Om du har en batterispänning runt 11,8V och laddar under 1,5 km eller 5 min färd så har du knappt laddat något alls... Så bara för att du har runt 13V just efter du stannat innebär inte att att det är OK, inte på långa vägar... Alternativt har Carly mätt fel och spänningen var aldrig nere på under 12V. Bäst är att mäta med riktig (och kontrollerad) voltmeter direkt på batteriet eller åtminstone i bilens cigguttag eller liknande under färd och när man stannat för att se hur det förhåller sig. Egentligen är uttrycket "Hi batteri discharge" missvisande, det borde heta low battery voltage i stället. Om inte så borde IBS redovisa urladdningsströmmen istf batterispänningen så man kunde bedöma vad som kan vara galetr och dra ström osv. Att ta ner bilen i sleepmode och sedan fibbla med säkringar är missvisande. Belastningen och dess switch eller relä kan ligga efter sökringen, vilket är det normala, då kommer det alltid att vara spänning på viss säkring osv, helt normalt. Alternativt om man lyfter en säkring och mäter ström så väcker man upp bilen omgående... Det är frustrerande att felsöka på dessa funktioner utan serviceprogram och dator som kan tvångsstyra sleepmode till/från på kommando. FP |
|
|
Tack för svar folke! Serviceprogram har hört talas om Inpa, kan det vara något eller har du ett annat tips på programvara? |
|
|
Inpa ä välkänt men jag har ingen erfarenhet av just E60, det kan finnas flera och nyare programvaror. FP |
|
| Nu har det gått ett par veckor, jag köpte Ctek Sense och enligt den så verkar det funka nu. Det gamla batteriet var nog sulfaterat. Jag ska dock prova att köra en riktig långladdning med en Ctek Safir 90 så får vi se om det går att väcka originalbatteriet. På Ivars i Östersund sa de att mitt Varta nog inte var original eftersom BMW inte hade Varta batterier men på mitt Varta AGM 80 ah står det både BMW och Varta. Snacka om nattmössor ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.