AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.443

"high rate battery discharge" - E60 2004

Sida 3 av 4
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tyvärr så måste det in och grottas med dator.. Och det är antingen eller, på eller av. Sen ska man aktivera funktionen igen måste man in med datorn ännu en gång :/ bökigt.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej, då får det fortsätta plinga för den varningen. =)
pe
54
pemu
520d -10 E61
520xd -19 G31
Ang. High battery discharge: Kan meddela att även jag har en batteriladdare fast monterad i bilen för att ladda batteriet när motorvärmarkabeln är inkopplad. Dock har jag en Ctek MXS 5.0 och inte en Defa. Den är kopplad till + vid säkringslådan bakom handskfacket och - är kopplat till chassie. Detta fungerar mycket bra och jag har inte haft några som helst problem med detta.
Dock får även jag felmeddelandet "High batteri discharge" ibland. Men bara när motorvärmaren och kupefläkten varit inkopplade en längre tid (typ 3-4 timmar) på jobbet där uttagen pulserar av och på i intervaller.

Och varför det händer är egentligen helt logiskt då jag har ett defarelä för att koppla in motorvärmaren och ett annat defarelä för kupefläkten. Dessa styrs av ett defa smartstartsystem (fjärrstyrning/timerstyrning) och får sin ström från stora pluskabeln i motorrummet. Att jag har två relän gör att jag kan starta kupefläkt och motorvärmare vid olika tidpunkter. Dock får jag då felmeddelandet...
Att det är logiskt beror på att reläna drar ström när bilen är avstängd (och uttaget är strömlöst) och det gillar inte IBS:en tydligen.

Det var lite information i anslutning till tidigare inlägg.
Nu till en fråga; Någon som vet hur mycket (eller lite) ström som behöver "fela" för att IBS:en ska få stora skälvan och larma. Alltså, mina relän och smartstarten drar inte mycket, kanske 300mA/timme, och det är bara när båda reläna varit dragna 3-4 timmar som det larmar. Visst blir det någon dryg ampere totalt, men det borde inte vara några problem då batteriet också laddas så fort strömmen är till i uttaget på jobbet.

Och vad skulle egentligen hända om man kopplar dessa förbrukare direkt på batteriet, om man dessutom laddar batteriet fullt varje natt? Skulle IBS:en bli förvirrad och tro att det "fattas" ström?

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Strömmätning mätområde IBS
- Driftström: -200 A till 220 A
- Avlastström: 0 A till 10 A
- Startström: 0 A till 1000 A

Spänningsmätning, mätområde IBS:
6 V till 16,5 V
Problemet är nog inte att du drar ut en eller annan Ah, utan att det sker när bilen är avstängd osv.
Systemet gör i princip bara sitt jobb och talar om (larmar om du så vill) att det finns en okänd förbrukare som snattar lite ström när allt borde vara avstängt.
Nån risk för att du inte skall kunna starta finns ju inte som du säkert märkt så länge du har ett friskt batteri och dessutom stödladdar då och då.
Den där pulsningen som du nämner om i motorvärmaruttaget är inte helt ovanligt. Är det täta pulser, flera per minut eller hur ser det ut?
Det är helt ok för ett värmeelement men kanske inte så bra för en laddare.

FP
pe
54
pemu
520d -10 E61
520xd -19 G31
Hej Folke, och andra läsare,
Ja det är ju rätt av bilen att säga till när det drar ström som den inte "auktoriserat". Det är ju så det är konstruerat.
Och självklart förstår jag anledningen till varför BMW tycker det är en bra ide att hålla koll på elsystemet. Och läser man i div. trådar så har det uppenbarligen hjälpt folk när det funnits fel på deras bilar.
Det jag blir irriterad på är att det i princip omöjliggör eftermontage av elektrisk utrustning som drar ström när motorn är avslagen.
Det finns ju trots allt förbrukare som tillåts dra ström efter att motorn är avslagen, så som innerbelysning, stereo etc, för att inte tala om kupefläkten (storförbrukare) vid användning av restvärmefunktionen.
Men hur gör man då om man som konsument har behov eller intresse av att montera utrustning som inte finns i tillbehörslistan (och därför bör vara anpassat)? Ska man inte få göra det, även om det är dumt, och ta eget ansvar för det?
Hur är det med andra biltillverkare? Har de samma övervakning?
Eller finns det sätt att komma runt problemet? Kanske har jag av okunskap kopplat in förbrukarna på fel ställe? Eller går det att programmera om IBS till att vara mer tolerant? Hur gör förresten polismyndigheter som valt BMW som polisbil? Jag kan ju omöjlig tro att de tvingas lämna motorn på jämt och ständigt för att inte viktig utrustning ska sluta fungera.
Jag vill också upprepa min fråga i hopp om att någon därute har ett bra svar: vad händer egentligen om man kopplar förbrukare direkt på batteriet?

Nu till frågan om pulsande motorvärmaruttag:
Beroende på hur kallt det är ute så är strömmen på olika länge. Ju kallare det är desto längre är "på-tiden".
Och det är riktigt att det är vanligt med den typen av inkoppling av motorvärmaruttag. Dock så har jag uppfattat följande: motorvärmarelement mår INTE bra av pulsning. Detta har jag fått från flera källor. Dels en elfirma som säger att dom slutat sälja den typen av uttag med inbyggd pulsning (finns fortfarande på marknaden dock) av just den anledningen. Sedan så står det i manualen till det Defa-element jag har, att pulsning vesäntligt förkortar elementets livslängd (vilket jag inte bryr mig om).
När det gäller laddaren så ringde jag till c-tek innan köp för att försäkra mig om att den skulle fungera som jag ville, även vid pulsning, och det skulle inte vara några problem.

Pulsande matning i motorvärmaruttag: det beror ju på om det pulsas 10-20 ggr per minut eller per timme... En rent resistiv värmeslinga bryr sig inte om detta, mekaniska reläer och brytare får ju visst slitage och elekroniska utrustningar kan också reagera negativt. Att ctek inte vill säga nåt negativt beror så klart på att de vill sälja... Självklart kommer startströmmen in i laddarens ingångssteg att innebära stress, det finns en anledning till att man har mjukstartskretsar ibland. Samma problem förekommer vid alla switchande nätdelar, som i t.ex en dator.
IBS: det finns säkert lösningar för att eftermontera olika utrustningar, man får helt enkelt höra med BMW. Man kan kanske t.ex programmera bort varningen eller ändra gränsvärde för när den varnar osv.
Så länge du kopplar in dig ute i systemet så spelar det inte någon roll var. Om du vill lura IBS så hänger du på belastningen direkt på batteripolerna, då mäts inte de extra förbrukningen. IBS sitter på minuskabeln så egentligen är det bara minusanslutningen från din förbrukare du begöver flytta.
Det är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör, eller om man inte kan garantera att utrustningen kan få minus ute vid monteringen i biles chassi osv, beroende på vad det är man monterar in osv.
I värsta fall bryggar man över IBS-sensorn för övriga förbrukare också och hela systemet får spelet...

FP
pe
54
pemu
520d -10 E61
520xd -19 G31
Ja, visst är det konstigt... Jag menar, jag tycker också att pulsning inte borde göra skillnad på en rent resistiv last. Ändå skriver Defa att det inte är bra... Och när elfirman också vill mena att det inte är bra, då blir man ju osäker på vilket som stämmer.
Uttagen styrs (ungefär) så att vid +5 till 0 grader så är uttaget aktiv i 5min och av i 15min. Från 0 till -5 så är det på i 10min och av i 10 min osv. Vid temperaturer under -10 är det på hela tiden.

Nej att lura IBS och få en massa konstigheter på köpet är inget jag vill!
Har under dagen hunnit söka lite mer på nätet och fått en bättre bild av hur IBS fungerar, och tyvärr verkar det som man kan välja mellan att acceptera fabrikens önskemål om hur det ska fungera ( vilket jag i princip tycker är bra, men samtidigt irriterande då det inte lämnar mycket frihet till ägaren) och att faktiskt koppla bort IBS:en och köra vidare utan problem. Som vilken annan bil som helst typ.
Det senare är jag dock för feg för... För även om man kan läsa på flertalet forum om folk som kopplat bort den i felsökningssyfte och annat, Vill jag gärna ha bättre garantier och kunskap om vad som kan hända.

Det är nog något mera i Defas system än bara värmeelementet, nån styrning, elektronisk eller relä eller annat som de kanske relaterar till. Eller så tänker de på konstant pulsning med högre frekvens, flera ggr per minut osv som förr kunde förekomma som effektreglering.
Många nya bilar har idag liknande elsystem med övervakning av batteri osv, det är inget exklusivt för BMW. Jag är övertygad att det finns sätt att hantera extrautrustning när man behöver montera detta osv.

FP
sp
71
spit64
525I touring-04
Vet en som det gick flera blockvärmare med pulsning aldrig före gått några, bytte till ständig ström inga problem.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft, jag bytte batteri igår hade 90ah original nu sitter det en Banner AGM 92ah men självklar kvarstår problemet med varningen om urladdat batteri och nollstäld klocka. jag komemr naturligtvis närmnsta dagarna koda om bilen men finns det ens 92ah som val möjlighet eller ska man välja närmsta AH till originalet?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Lägg till -A090
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tispet,vågar man göra såhär

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja då försvinner varningen iallafall :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Glömde visst återkoppla jag koda nya natteriet via Inpa och allt funkar fint nu.
He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Hej!

Gammal tråd men kanske kan hjälpa någon.. Jag har en E61 -06a som tjuvdrog ström. Började någon gång ibland med att det stod "High battery Discharge" i menyn och ibland nollställdes klockan.. På slutet hände detta vid varje uppstart. Även att batteriet laddades varje natt.

Batteriet va kass så det byttes, originalbatteri sedan bilen va ny så det var ju inte så konstigt. Även så hittades ett fel i handtaget på vänster bakdörr, jag har Comfort Access på min bil så det var det som spökade. Bilen gick aldrig ner i viloläge så detta drog ur batteriet. Har inte fått tillbaka bilen än men hoppas att det "bara" va detta.

Mvh
Henrik
Länk

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Sen återkoppling..

Ledsnade rätt snabbt på mitt plingande för high battery discharge

Kunde inte hitta felet själv så det vart att lämna in den på verkstad.

Där kunde dem se med deras utrustning att jag hade samma fel som HenkeGson, handtaget höger bakdörr till comfort accessen drog ur strömmen.

Felsök, nytt handtag och montage och ca 6k fattigare så var varningen borta..

//Roffa
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft! Var utomlands i en månad och bilen var kopplad med Ctek laddare kollade på laddaren och batteriet var fulladdat koppla bort den och starta bilen fick jag meddelanden om high rate batteri discharge och nollad klocka. Vad nu liksom börjar blir lite tröttsamt med batteri fel lite då och så
36
Näversjön
F11 520d -13
E61 520d 2010 Hi battery discharge 3 ggr, kollade batteriet som nu är 6,5 år på OK med deras Micronic. Den sade byt batteri. Jag har mellanladdat med min Ctek flera ggr i veckan.Jag förmodade då att det verkligen var så och köpte ett nytt Banner agm 90 ah och kodade batteriet. Så nu trodde jag allt var frid o fröjd. Jag har Carly appen och på parameter tar jag upp Battery volt from IBS, där visar det att laddningen kan variera från 11,8 till 14,8 volt. Igår fick jag hi battery díscharge igen, Carly visar nu ca 11, 8 volt, jag kör 1,5 km nu visar Carly 14,7 volt jag stannar bilen och kollar batterispänningen med en voltmeter. Nu är den ca 13 volt så då verkar det okey. Jag har inget dörrhandtag som kan vara vaket och bilen verkar gå i sleepmode ok. Den är helt tyst och inga lampor lyser i kupén. Har någon en idé förutom att ta bort IBS? Ja, Ivars bil verkstaden går bort.

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
När bilen har somnat (utan att väcka den) mät vilka säkringar som har spänning. Då har man lite att utgå ifrån.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.