AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.442

"high rate battery discharge" - E60 2004

Sida 1 av 4
Va
31
Vance_01
525i -04
Får snart spader gällande detta felmeddelande.

Bytte batteri i Julas förra året då förra la av och då köpte jag ett 100A istället för det 80A som var original.
Dagen efter så fick jag detta felmeddelande, som hållit i sig varje morgon jag kört utom vid 3 tillfällen under 5 månader. Efter att ha kört 50 mil på 2 dagar och kört med batteriladdare direkt på polerna, så kom det direkt... :(
(Bilen har aldrig varit svårtstartad på något sätt och om man kör 5-10 min och stänger av/startar igen, så försvinner felmeddelandet).

Tog idag kontakt med verkstaden som med instrument visade att det batteriet var dåligt och behövde bytas ut.
Sagt och gjort, de bytte till ett annat 100A batteri och laddningen var helt okej när jag lämnade verkstaden.

Nu när jag gick ut och vred om nyckeln, så visade sig samma felmeddelande igen och jag blir inte klok på vad detta kan bero på?
För förra batteriet visade sig vara fel, men att man återigen skulle få ett batteri med samma fel tror jag inte kan troligt?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Du får inte byta till ett större/mindre batteri på en E60 utan att programera detta in i styrenheten.

Sitter det 80A från fabrik måste ett 80A batteri monteras igen!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du konfigurerat om datorn i bilen för det större batteriet?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
hade d problemet förut. sket i felmeddelandet och nu försvunnit :)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mycket bra tråd angående IBS: Länk

Mvh
48
göteborgaren
520da Touring 2012
med tanke på IBS,
kan man underhållsladda ihop med tex. motorvärmare
eller fördärvar det mer än det gör nytta ?
typ förvillar systemet när det plötsligt kommer laddsröm när inte bilen går.
Har exakt samma bekymmer och symptom som dig Vance. Har också bytt batteri + konfigurerat det på BMW + laddat utan resultat. Har helt enkel slutat bry mig. Har haft bilen ståendes över en vecka utan problem att starta den, så den verkar inte dra ur batteriet i nån större utsträckning. Man blir ju mörkrädd när man läser på olika forum vad folk bytt och fixat utan att komma tillrätta med problemet. BMW´s egen förklaring att man kör för korta sträckor anser jag vara BS, man får nog helt enkelt leva med det eviga plingandet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
göteborgaren:

Att ladda batteriet regelbundet är aldrig fel, men om det redan är delvis sulfaterad så hjälper det inte... Det är när man skaffar ett nytt batteri som det är läge att börja ladda regelbundet.

Mvh
Så här funkar det:
IBS är en form av "tankmätare" för batteriet, man mäter över en shunt hur mycket energi man tagit ut resp laddat in. Samtidigt tar man hänsyn till batterispänning, tid, temperatur osv, dvs ett intelligent batterisystem.
Samma typ av mätning har man haft länge i mindre skala i t.ex laptops och andra utrustningar, och i större skala i t.ex stora UPS och många andra säkerhetskrävande anläggningar. Inom satellit och rymdfart har man haft liknande system alltid, mycket av det vi får i helt andra applikationer är spinoff från dessa områden.
Visst kan man byta till större/mindre kapacitet, men bilen vet ju inte att det t.ex "ryms" mera i batteriet och har man t.ex tankat ur 60Ah ur ett batteri på 110Ah så får man varning pga att bilen tror att det sitter ett 80Ah batteri fortfarande, trots att det finns tillräcklig kapacitet kvar osv.
Som att byta bensintank men låta tankgivaren mäta på fel nivå, mätaren visar t.ex fullt trots att det går i 20 liter till, (ex. vis). Därför skall systemet i bilen uppdateras med aktuella uppgifter.
Det går alldeles utmärkt att stödladda bilar med IBS, så länge man pytsar in (eller tar ut) energin på rätt ställe, t.ex på hjälpstartsuttaget, så att IBS mäter över sin strömshunt osv.
Att koppla in sig direkt på batteripolerna blir däremot fel, strömshunten sitter oftast en liten bit ifrån på den grova kabeln. Bra att tänka på om man t.ex hänger på slutsteg eller liknande i bilar med IBS.

FP
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mycket bra inlägg, Folke!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med, mycket intressant inlägg Folke!
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Har samma problem på min 530D LCI 07, nytt 100Ah batteri men fortf efter en natts vila så kommer "Battery Discharge" ändå ...

Har inte programmerat om för nya batteriet än ( BMW ville ha 3500:- för omproggningen:( ). De hävdade även att IBS med sannorlikhet var kass och behövdes bytas...

Var sitter IBS i bilen ? Någon som har art nr på den?

Har även problemet med vatten i "batteribaljan", har läst om att det var avrinningen från panoramat som var boven. Är det någon goodwill grej ?

Mvh Henrik
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Har samma fel på min med, har byt ibs men det hjälpte inte, om jag fattade rätt så sitter den på minuskabeln vid batteriet. Killarna på verkstan tror att det är något som drar tjuvström istället. Och det är tydligen inte lätt att hitta exakt vad det är för något som gör det.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Vad betalade du för IBS byte ?
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
2772 kr inkl arbete.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Skrattar... Förenade bil i Malmlö ville ha 5000:- + 3500:- för programering av nytt batteri :)
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Verkar som dom inte vill ha några kunder. Glömde säga att det var Autopartner i Linköping som gjorde jobbet på min. Har bara positivt att säga om dom.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hej.

En polare bytte sitt batteri pga "high rate of battery discharge" Ett 90Ah.

Han köpte 110Ah, jag hjälpte koda in de nya batteriet. Allt gick bra och bilen blev lekfull igen.

Men en vecka senare så dyker samma medd upp på iDrive. Efter start så försvinner de såklart eftersom generatorn går på.

Vad ska man tro, nån som vet exakt? Kass IBS eller kan de va nåt annat som jävlas på?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
E60 diesel
Ja men vad händer om ni sätter i ett 80a batteri igen då?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De va 90Ah som satt innan. Då måste man koda tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.