AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.734

Carbonsvart E60 -10 lackskada efter 8-9 timmar

Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Hej,

parkerade bilen vid cirka kl.23 igår och skulle iväg vid kl.08 imorse igen. Såg då en fågelskit på taket av modell större. Typ en 150 grams hamburgare i storlek.

Åkte direkt till Mr Cap då jag ändå skulle dit och boka in lackförsegling. Han var snäll och tvätta av den ordentligt och vi märkte då att fågelskiten lämnat bestående och väldigt synliga skador på taket. Han trodde inte att han skulle lyckas få bort den även om han våtslipa utan trodde att enda fallet var en omlackering!

Var på BMW som hänvisade mig till deras egna lackfirma och deras besiktningsansvarige synade bilen och jag förklarade precis enl. ovan.

Han svarade direkt att det inte är deras problem utan mitt eget, varpå jag menade att det var oacceptabelt och att det är ett "ursprungligt fel" från tillverkarens sida då lacken måste tåla fågelskit 8-9 timmar utan att bli totalt sönderbränd, NATTETID!

Han försökte ta bort det utan resultat och sa att självrisken låg på 6500 kr (BMW Originalförsäkring) för att lacka om hela taket. Jag sa att jag åtminstone krävde att BMW bekostar sig själva en våtslipning/rekond/försegling antingen hos dem själva eller ex. Mr Cap. Vilket både han, hans chef och min säljare inte höll med om.

Jag frågade han även vad han personligen skulle tycka om det var hans bil under samma situation, han sa att han aldrig skulle acceptera det utan också kräva det jag krävde!

Är det verkligen rimligt att ett premiummärke som BMW inte tar på sig för Goodwill eller ett garantiåtgärdande när det handlar om att deras lack förstörts av en fågelskit på 8-9 timmar under natten under 10-11 grader? Jag sa även att jag aldrig skulle åkt dit om bilen stått i sol, värme och ett längre tag med fågelskit och att det för mig är självförvållat. Detta är ett ursprungligt fel i deras lack, att den är överkänslig och under all kritik på en helt ny bil, 3 veckor gammal för 480 000 sek som bär BMW-kostym och anda.

Hur skall jag gå till väga för att få rätten på min sida? Eller drömmer jag bara att BMW faktiskt är bättre än vad jag erfarit idag?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
är det bmw tyresö du snackat med så kommer du ingenvart.
sämre verkstad får man LETA efter. litar mer på ahmeds däck och lack runt hörnet

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De så kallade Arraksmåsarna med sina syrabaserade träckbomber är ingen kul upplevelser, beklagar problemen du fått.

Mitt tips blir att åk förbi Länk i Stockholm. Han kan hänvisa vidare till en bra lackerare om det mot förmodan inte går att åtgärda hos han.

Beträffande om BMW tar hand om detta eller inte skulle jag gissa att de inte gör det. Måsskit är bland det värsta en lack kan få på sig, näst heta järnfilssspån ifrån tågs bromsar( om man parkerar när en järnvägsstation), de glödande spånen smälter färgen och får lacken att börja rosta direkt...

BMW har förvisso 3 års lackgaranti men det du varit med om är yttre åverkan.

En riktigt bra rekondare borde kunna våtslipa det hela, jag får dock reservera mig för vad fackmännen du besökt har sagt.

Jag fick fågelträck på lacken för några år sedan och det lyckades Jörgen polera bort.

Lycka till!
Asken
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Ny uppdatering: Skadorna försvann som tur var efter våtslipning och nu är bilen även lackförseglad. Jag hoppas att denna försegling åtminstone ger bättre skydd än vad oförseglad lack har under nattetid :)

Ack så ledsen jag var där, en ny bil och under natten. Men tur i oturen att det försvann och bilen är lika fin som innan :)
Håller helt med Asken. Det intressanta är om de "nya" (inte så nya längre) H2O-basederade lackerna är mindre tåliga.
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Turbo: Just Carbonsvartmetallic har jag haft flera liknande problem med. Den färgen är i min värld känsligare än övriga mörkfärgade BMW-met.färger. Dels för att det syns direkt, men även när det kommer till själva lacken i sig.

Kan ju vara en inbildning men nästa bil blir nog ljus :/
Det håller jag med om. Har också några matta fläckar på min bil pga. fågelbajs och den är carbonsvart.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag har sapphire svart. Upptäckte två stora fågelskitar som kan högst legat på några timmar. Nu har jag rubbat och polerat men det syns fortfarande i vissa vinklar.

Verkar som om våtslipning/omlack är det ända som hjälper.

Får mig att tänka på kepsarna som fanns för i tiden. Där det var en fågelskit på skärmen sen stod det nått liknade med "JÄVLAR MÅSAR"

/Rikard
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tråkigt detta med fågelskit! Har alltid med en stor flaska rent vatten i skuffen så jag kan ta bort, även den minsta, skiten så fort jag ser den. Carbonsvart är min absoluta favoritfärg, så läcker då den skimmrar i blå/svart. Tror dock detta problem gäller alla mörkare lacker där det framträder mer. Mvh
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Ja, carbonsvartmetallic är lätt den snyggaste/läckraste färgen på nästan alla BMW-modeller i mitt tycke :) Så vill man vara fin får man lida pin tyvärr.

Har låtit Mr Cap trollat bort fläckarna och även behandlat hela bilen nu iaf. och kan bara säga wow vilket djup det blir i lacken. Stor skillnad, till och med på en ny bil :) Sen blir det nya 20" hjul på idag också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.