AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.115

750 går inte på alla cylindrar

Ef
109
Efling
325 -91
Har problem med en 750 -95 som bara stått över vintern och nu går den inte på alla cylindrar. Någon som haft liknande problem eller bara har några bra tips?

mvh Johan
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej Efling

När ett fordon står längre perioder bildas kondens i bränslesystem och tändsystem. Prova med att lossa fördelarlocken och torka bort eventuell kondensfukt. Där kan finnas lite oxid på polerna och rotorn som kan försämra kontakten för tändspolen till stiften.
Häll i lite K-sprit eller någon liter E85 och tanka sen upp fullt och kör.

mvh F1
Ef
109
Efling
325 -91
Är min farsas bil som jag fått i uppgift att fixa och sen sälja åt han, därav den lite bristfälliga informationen. Men k-sprit har han provat.

Var sitter fördelarlocken i den motorn? Är de bökiga att komma åt? Är ju ganska trångt om man säger så, bara ta bort tändstiften är ju ett helt projekt =)
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Fördelarlocken sitter längst fram på varje cylinder rad nedanför gasspjällen. Svarta kåpor och tändkablarna går in på sidan av dem.
Sitter fast med 3st 8mm sexkantskruvar.
Börja med att ta bort insugs bälgar och luftmassa mätarna. Lossa kåpan som täcker anslutningarna till tändkablarna.
När du ska lossa skruvarna till locken så är det att rekomendera att använda en mini spärrnyckel med kort förlängare.
För att lossa locket för den högra raden måste man lossa slangen till avgas ventilen. Men om slangen är gammal går den lätt sönder så beställ en ny innan.
Håll sen rätt på tändkablarna om du lossar dessa för det finns ingen nr på fördelarlocket. Varje kabel är numrerad med sifra 1-6 på isoleringen.

Lycka till
Ef
109
Efling
325 -91
Tack för skitbra beskrivning, nu kommer de bli lite lättare att ta tag i det imorgon! =)
Is
468
Ismo
735iA -87
E85 kan försämra allt, det lossar ämnen från slangar och kommer att täppa till filter eller spridare OM man har otur.
Dock inget jag erfarit men risken finns, jag kör med spolarvätska, T-röd eller nitro/metan om det finns vatten i tanken, nitro/metan ska man helst inte ha i om bilen har katalysator.

Men när det går på ett par cylindrar så brukar jag köra en sväng i låg hastighet, brukar släppa efter ett tag.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Ismo, tänk efter lite nu.....

Vad är e85? -jo etanol och bensin.
Vad är spolarvätska? -jo etanol och vatten.
Vad är T-röd? -jo etanol och denatureringsmedel.

Du ratar e85 som är det bästa och billigaste att tömma i, verksamma ämnet är etanol i samtliga, fast i spolarvätskan är det i regel vatten också (även koncentrerad. Rödspriten har väldigt hög halt etanol, över 95% men är ju dyrare än e85.

Det är alltså samma sak som vissa av oss dricker (C2H5OH) i dessa produkter som löser upp vattnet som skiktar sej i bensin normalt.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Dags för en kemilektion kanske.

Helt korekt E85 är Etanol 85% och Bensin 15% under vår/sommar.
Etanol är sprit samma sprit som finns i K-sprit, Spolvätska, T-röd, Injektor rensare och i flaskorna på systemet. Men Spriten i E85 har 98% alkoholhalt.
I all bensin som säljes i Sverige finns det redan etanol i. 95 Oktanig bensin innehåller ca 5% etanol 98 oktan innehåller ca 3%.
Så det ända som sker när man tankar i etanol är att man minskar oktan talet på bränslet.

Anledningen till att Bensin bolagen häller sprit i bensinen är för att binda eventuellt kondensvatten som bildas under förvaring. Eftersom kondens bildasredan i tankarna som finns på macken, i tankbilen, i bilens tank. Detta görs för att vi ska slippa problem med bilar som inte startar.

Bensin (Olja) o vatten är inte kemiskt kompatibla (kan ej förenas).
Alkohol och vatten är kompatibla (kan förenas) och kvar blir brännbar vätska.

Om en bil står länge med en halvfull tank så kommer det att bildas kondensvatten somlägger sig på botten av tanken. När vatten mängden är större än alkoholen halten binds inte vattenmolekylen längre.
Vattnet i sin tur kortsluter tändstiften och på vintern fryser det i bränsleslangar o filter.

Så om man låter en bil stå över vintern ska man alltid tanka den full och gärna med lite extra sprit i.

Slutligen min 750 går mycket jämnare sen jag kört en tank med ca 15% etanol. Men man bör byta bränslefilter efteråt för spriten löser upp hartsbeläggningar som bildas av bensin och detta kan sätta igen filtret.

mvh F1
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Detta håller jag inte med om:
"Så det ända som sker när man tankar i etanol är att man minskar oktan talet på bränslet."
man HÖJER väl oktantalet?

/Mats J
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
hur kan man strunta i att starta upp bilen även på vintern?? jag har alltid startat min bil 1-2 ggr i veckan, under hela vintern, för annars mår inte motorn bra, och jag har aldrig haft problem, men visst tydligen inte alla som gör så.

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Finns väl två boxar under huven längst upp mot rutan. Där den ena styr detta typ...??? eller om båda gör det.
Får den lägger ju av 6 cyl när man ligger på landsväg för att spara bränsle.
Får att sedan tända upp alla igen vid gaspådrag.
Något sådant hade jag som fel på min 750 när han tappade 6 cyl.
Min var på väg att ge sig så den tappade lite då och då. Så jag bytte den boxen/styrboxen och så gick den fint.
Sedan så sålde jag den...

Eller är jag helt ute och cyklar nu??? hehe

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Craile, på en 750 skall alla cylindrar gå hela tiden, annars har något pajat.

/Mats J
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
OT: gäller m62 v8

Jag hade min 540 stående i varmgarage hela vintern. Första perioden utan startning av motorn var ca 3 mån. Då gick den inte heller på alla cylindrarna. Dessutom levde den om ganska rejält i "ventilerna".

Efter några minuters varvning på 2500 rpm släppte det. Dvs missljudet försvann och
samtliga cylindrar kom med i leken. Det var antagligen en hydraulisk tryckare som tömt ur sig på olja. Det verkar som att det tar en stund för oljan att hitta dit igen och bygga upp tryck.

Efter denna "incident" lärde jag mig att varmköra motorn ca 1 gång/mån.
Inga mer problem efter det. Nu är den påställd och funkar precis som
vanligt.

Svekke
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Mats J har helt rätt. Med etanol stiger oktantalet, energiinnehållet minskar dock, därav den ökade bränslemångden.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.