|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har läst alla inlägg om 325i e90 som clubsport drog igång, den där jättetråden. Nu är det som så att vi är sugna på en 325iA, vi vill gärna har automat. Den är av årsmodell 2006. har gått strax över 9000 mil. Den har comfortpaket, dynamicpacket, advantagepaket, belysningspaket, pdc fram och bak. Nu har jag noll koll på dessa utrustningspaket, men är det något som ni anser vara viktigt som kan tänkas saknas på bilen? Vad ska jag tänka på, vilka brister har dessa bilar förutom allt som togs upp i tråden clubsport drog igång. Är det dumt att köpa en såpass gammal bil? Dock tillåter inte ekonomin alltför stora utsvävningar. Kan man räkna med att man klarar sig på 1l/mil? Är det dyra servicekostnader som väntas? Om man förutsätter fullgott skick vad är ett rimligt pris för en pärla som denna? Är det något annat nu tycker jag ska tänka på så skriv gärna detta.... Vänligen Martin Hedlind | |
|
Skön glidarbil, utrustningen låter helrätt då du har mer eller mindre allt i bilen av bekvämlighet. Jag sålde min, visserligen 05 med precis samma utrustning och 7500 mil på mätaren för 175.000kr så någonstans runt där prismässigt. Förbrukningen kan du få ner till under 1 l/mil, allt beroende på körstil. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jag har iof en 330ia, men jag ligger runt 1,3l/ml och vad jag hört dricker 325 och 330 lika mycket. Men om man endast myskör så kan du nog få ner den i 1 liter, men varför ska man bara mysköra? Bensinen är ju det billiga... Jag kör mest i stan. Jag hade hellre letat efter en bil med färre mil, tänk på att när den slår om till 10.000 mil har du ingen maskinskadeförsäkring längre, så när något går sönder betalar du allt själv, fram till 10.000 mil betalar du endast 25%. Ang paketen så skulle jag föredra en bil med sportstolar och ibland saknas multiratt, dessa två saker får inte fattas tycker jag. Annars har du nog allt du behöver i de paketen. |
|
|
Vilka problem brukar det vara på dessa bilar då? Behöver man vara orolig för motor och vxllåda? 9000 mil borde väl inte vara någon fara om allt är skött som det skall. Gällande maskinskadeförsäkring, finns det inte de bolag som har längre körsträcka än så? Jag hade en Renault för nåt år sedan och den gällde maskinskadan till 12000 mil eller om man pröjsa extra till 15000 mil. Prata Renault här... Hemska tanke:) men billigt var det ;) Det är m-sportchassi, 17 tum 160 (tror jag det var) nån läderratt med multifunktion (heter det så?) på den också.... Martin |
|
Roffa1 |
Kahn-d: Vad kostar 325:an? |
|
Oprutat kostar den 165 tuss eller om det var 169 tuss, det var i alla fall under 170. Det är mkt nu, nytt jobb i ny ort samtidigt som jag letar bil och kollat en massa olika alternativ... Så det är mkt som går runt i huvudet... En annan fråga, vad jag förstått tillverkas den absoluta majoriteten av BMW efter kundens önskemål. Men finns det någon trevlig länk där man ser vad alla olika utrustningspaket innehåller? För en annan som inte har koll hade det varit trevligt. Jag har surfar runt på BMW.se utan resultat. Jag kanske leta för dåligt? Men för mig när jag kollar runt så vet jag ju inte vad tex comfort, eller dynamic paket innehåller... Vilka paket man absolut måste. Vad som är standard osv. Den tilltänka bilen har tex fällbart baksäte och bakre nackstöd. Var det standrad eller ej? En försäljningsbroschyr från 06 hade varit trevligt. Kanske finns här, återigen jag som inte letat ordentligt kanske, men jag har inte fått internet till min lya än, surfar från tel vilket innebär att jag lätt missar en del info när jag söker... Tacksam för alla som tar sig tid och svarar på mina frågor! |
|
Roffa1 |
Du kan kolla in min E90 den har både Dynamic samt Comfort. Navigationen är dock extra. Tycker priset verkar rimligt för den tilltänkta 325:an. (om den är välskött) |
|
"Din bil" har de paketen man behöver för att det ska vara bekvämt och bra. Är ni flera förare av olika längd är elstolar mycket bra men ovanlig utrustning. Sedan är det upp till dig att värdera skinnklädsel, navigator, drag mm. Det är inga som helst problem att komma under litern med manuell åtminstonde. I morse nollade jag förbrukningen, ställde farthållaren på 130 km/h och efter tre mil var det 0,68 l/mil i snitt. På en tankning brukar vi ligga på 0,85 i snitt med blandad körning. Vi köpte nyligen vår manuella -05:a för 170 tkr med ovanstående paket, skinnklädsel, drag och lite mer smått. Extremt välvårdad enägarbil med 7.500 mil. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Hej, jag har katalog som pdf för -06/07 och även tillbehörskatalog men vet inte hur jag skal få över dem, ngn som vet? Mvh |
|
|
Jag körde Malmö - Stockholm förra sommaren och låg i 125km/h hela vägen, jag kom ner i 8,8l/milen, men det är endast motorväg då. Blandad körning och lite snabbare accelerationer är en annan sak. Ang vad som kan gå sönder på en sådan bil, allt kan väl gå sönder. Jag har något strul med min nu som de tror är magnetventilerna i vanosen, kommer landa på ca 12.000kr efter felsökning, mjukvaruuppdatering och demontering och byte av magnetventilerna, OM det nu är det som är felet. Räkna med att något går sönder så blir du inte besviken, alla bilar kan gå sönder. Förrutom det så är ju 3200varv "lagget" ett känt fel på just 325, att den stannar upp i accelerationen och sedan fortsätter. Jag vet inte säkert vad lösningen är på det problemet, har för mig jag läst om mjukvaruuppdatering (3500kr), tickande ventiler (byte av topp). Det är en kanonfin bil men man kan inte tro att den inte kan gå sönder. Jag personligen sätter av 2000kr i månaden för service och reparationer på bilen. Nu ett år senare har jag ju 24.000kr minus två servicar och nu snart några tusen till fattigare, fast bara 25% av de 12.000kr tack vare maskinskadeförsäkringen. |
|
|
Jag är självklart medveten om att allt kan gå sönder. Det jag menar är om man behöver vara rädd för att köpa en bil som gått strax över 9 tusen mil. Den bör ju knappt vara inkörd när det gäller motor och vxl om den körts vettigt och blivit skött som den skall. Eller ställer BMW:s framkant gällande teknik till det? Självklart tänker jag alltså inte på vanlig service och byte av slitdelar. Det kommer ju på alla bilar men rena fel på bilen borde man väl kunna kräva någorlunda befrielse från? Eller är jag fel ute. Om man ser till mina tidigare bilerfarenheter så är de ganska enkla bilar milt sagt. Men kronologisk ordning har jag ägt: en härligt röd gti utrustad Jetta -84. Rosten tog denna:( en mjukt fjädrande Citroen BX -92. Sålde vidare pga studier och att jag vart av med kortet en billig Renault Clio -03 köpte när den gått 630 sålde när den gått 10700. Min farbror äger den nu och den går problemfritt än, peppar peppar... en Audi A6 -95. 17700 mil och rullar i min ägo ännu. Lättmeckad, stor och gungig som ett skepp, segare än sirap men bekväm och billig. En Saab 9-3 diesel -02 blev många mil. Hade gått 34 t mil när den såldes... Som ni förstår så öppnar sig en ny värld för mig när jag provar BMW. Mina föräldrar köpte sin första BMW för snart två år sedan. En 316 compact -04 med glastaklucka och automat. Även om det är en liten motor är jag imponerad av denna bil. Förutom utseendet som jag inte tycker är så fint så tycker jag att den ligger väldigt fint på vägen och den gör inte bort sig på långresa heller. Uppskattar det relativt låga motorvarvet i motorvägsfart och att automaten växlar mjukt och precis som jag vill.... Nu kände jag att detta inlägg kanske spåra ur men som ni förstår så är en 325 ett milt sagt rejält lyft för mig med tanke på de tidigare bilar jag/vi haft. Kanske till och med så att man skulle kunna titta på en 318 eller 320.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.