AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.494

Växlingskänsla i DSG låda

Som jag skrivit i ett annat inlägg så provade jag en Audi A3 2.0T Quattro i helgen.
Provbilen var utrustad med S-tronic, alltså Audis benämning på Volkswagens DSG låda. Jag körde i manuellt läge hela tiden och växlade med paddlarna på ratten.
Något jag tänkte på var att det var en viss fördröjning från att man tryckte på paddeln till att lådan växlade. Själva växlingen gick blixtsnabbt, men det kändes som om att det tog ett tag innan lådan fattade att man ville växla. Kändes faktiskt lite störande. När jag körde Audin så blev jag ibland osäker på om växeln hade gått i eller inte och jag fick ibland titta till på varvräknaren för att se om det hänt något.
Är det så här på alla bilar med dubbelkopplingslåda. Är det något som man får vänja sig vid helt enkelt?
Känslan av kontroll över växlingen är i mitt tycke fortfarande överlägsen med en vanlig manuell växellåda.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är lite som du säger, men paddlarna är kanske kul ett tag, sen låter man lådan sköta jobbet...

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har en Golf GTI -06 med DSG och känner inte riktigt igen din beskrivning. Vid uppväxling så går växlarna i direkt man trycker på knappen. Vid nedväxling så kan det i vissa fall vara en lite fördröjning där en automatisk mellangas ges.

Jag har och har haft flera BMW (och även Volvo) med automatlådor med möjlighet att växla manuellt och då mycket sällan använt den manuella möjligheten men på Golfen kör jag nog lika mycket manuellt som med automatläget just för att växlingarna är snabba och direkta både upp och ner.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.