AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.569

E39 'BMW Reverse RDS' - Hur tar man bort den?

Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
Jag har planerat att plocka bort originalsteron ur min 523i E39 till förmån för en ny huvudenhet. Det stående problemet är dock att jag har problem med hur jag ska få ut rackaren som sitter i bilen.

För tillfället sitter det en original Reverse RDS i bilen. Jag har kollat runt på diverse sidor och i handböcker som ska beskriva hur man plockar ur en originalstereo, men jag har varken ett spår för skruvmejsel eller insexnyckel bakom volymknappen. Jag har däremot något som ser ut som ett hål (just ovanför själva spindeln) varefter det är ett slags metallspår som det ser ut som att man kan trycka åt sidan, men jag vill helst inte gripa in på något jag inte riktigt förstår mig på.

Alltså undrar jag, kan någon här förklara -steg för steg- hur man demonterar en originalstereo av typen REVERSE RDS?

Tillägg: Här har ni bilder på själva stereon, och hur det ser ut bakom volymratten:

Länk

Länk

Tacksam för snabba svar!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ta bort dina lister dom grafit gråa så får du bort stereon. då ser du hur du ska göra
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag gjorde samma sak för en 5 år sedan å böt till cd spelare med midpanel. du måste inhandla en kabel från midden har jag för mig. som skall kopplas in i ibusen under handskfacket. har du tur kan kabeln vara fördragen. jag hadde det inte.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej igen fredrik himself. ta bort listerna sedan ska du se skruvarna som håller stereon öppna dessa. sedan ska du kunna bända lite försiktigt så ska radion poppa ut ur sitt läge.
Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
Tackar..Har du nåt bra tips för att få bort dem utan att riskera att skada listerna?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
du får bända lite försiktigt med smal bred plast slev el dylikt dom sitter inte så hårt.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
bänd på kortsidorna. dom sitter som med tappar ungefär
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Bort med listerna på sidorna, antingen har du en insex skruv bakom volym ratten eller så är de en fjäder belastad spärr som du ska trycka in med en skruvmejsel snett in till höger så hoppar mitt delen ut. Sen får man skruva loss den övre delen men då ser du hur den sitter när du väl fått bort den undre delen.

Spärren är så långt in du kan komma och som sagt snett in till höger.

Beemer 4 Life!
Dra ut volymknappen,då ser du ett spår till höger om centrum av volymaxeln,stoppa in en spårmejsel där å pressa till höger så ploppar stereon lös på sidorna.
Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
TheMan:

T.Obeg:

Som jag skrev så har jag varken ett spår för skruvmejsel eller insexnyckel när man tar bort volymratten. Jag har bara ett hål rakt ovanför spindeln, men jag är tveksam till att man ska ha in något där.

Dessutom är min stereo/kassettspelare i ett stycke. Inte två.

Tackar för hjälpen i alla fall! Skall ut och lösa detta i morgon, så får vi se hur det blir! :)
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Den är 2 delad, de bara ser ut som de är en del då den sitter som fan och skarven är väl dold. Kan du inte ta en bättre bild på hålet så man kan se nått?

Beemer 4 Life!
Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
En snabb fråga..Jag är och pillar i bilen (och stereon) och upptäckte att inne i hålet sitter det en låsmekanism som man måste trixa lite med för att få loss stereon.

Inga konstigheter med det, men!..Jag får lös den högra sidan av stereon utan problem, men den vänstra sitter fortfarande som berget efter många bändningar med både stekspade och skruvmejsel. Det får mig att undra om det kanske sitter någon slags spärr eller skruv där någonstans som man ska lossa.

Eller är det bara så att jag måste bända än lite till innan jag får loss den vänstra sidan ur panelen? :)
Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
Vafan..Går det inte att ändra??

I varje fall, jag skrev fel..Jag får loss den VÄNSTRA sidan av stereon, INTE DEN HÖGRA!
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Tog fram min och kikade nu och den sitter med en exakt likadan spärr på andra sidan men den släppte av o lirka lite bara.

Beemer 4 Life!
Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
Vars på högersidan sitter denna spärr? Jag får fortfarande inte loss åbäket, så det skulle hjälpa en hel del!
Fr
9
FredrikHimself
523i E39-96
Äh, jag lyckades få ut stereon nu..Hel och (o)ren!

Tackar så mycket för eran hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.