|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Min gamla Audi 100 A6 2,6 -93 har bättre vändradie än min 525i touring -01 i alla fall !! | |
|
Okej då, 3-serien har bättre vändradie! :) Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Enligt tester jag läst i tyska AMS så har 1-serien bättre vänddiameter än en Renault Clio(!)(10,2 vs 10,9 meter). Dock måste jag säga att jag är imponerad av Mercedes vändcirkel. Nya E-klass har mindre vändcirkel än en Honda Civic. | |
| Gamla Volvo 240/740 har en vändcirkel under 10m! Oslagbart för en 4,8m lång bil. | |
|
Allt tack vare bakhjulsdriften. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
"Gamla Volvo 240/740 har en vändcirkel under 10m! Oslagbart för en 4,8m lång bil. " De slås dock av en londontaxi, som har en vändcirkel på bara 8 meter... :-) Vändcirkeln från trottoarkant till trottoarkant (inte vägg till vägg) bestäms dock endast av spårvidd, axelavstånd och den maximala styrvinkeln. Inte av bilens totallängd. Både 240 och 740 har ganska smal spårvidd för en såpass stor bil, dock så antar jag att de hade en ganska exterm styrvinkel, för att kunna få så pass snäv vändcirkel. Verkar tyvärr som om vändcirkeln på moderna bilar bara blir större och större. Nu får man köpa en Toyota Aygo om man vill ha en vändcirkel under 10 meter. |
|
|
Apropå styrkänsla, kör just nu min föräldrars E60 523i i några dagar och måste säga att jag är inte alls speciellt förtjust i styrningen. Trög i parkeringsfart, tämligen död runt mittläget (måste vrida en del innan det "händer något") och dålig återgång till mittläget när man svängt klart. När jag har kommit ut ur en kurva och ska räta upp bilen så måste jag vrida tillbaka ratten själv. Ändå säger många att 5-serien har fantastisk styrkänsla. Tycker inte alls den är lika bra som i min 118d. Är den fantastisk i jämförelse med konkurrenterna i motsvarande storleksklass eller? Ska dock säga att jag provkörde F10 för ett tag sen och den hade mycket trevlig styrning. Har också kört en del Mercedes E klass av förra generationen (W211) och gillade nästan den styrningen bättre. Känns betydligt snabbare än E60. |
|
|
"Tycker inte alls den är lika bra som i min 118d. Är den fantastisk i jämförelse med konkurrenterna i motsvarande storleksklass eller?" Ja, det är den ;-) |
|
|
Jag föredrar styrkänslan hos Mazda Mx-5 (blixtsnabb). /L |
|
|
Håller med, miatan är också riktigt go att köra. Absolut en favorit, måste äga en någongång. |
|
|
Focus av gamla modellen är skolexempel på fin styrkänsla. Säga vad man vill om Ford men styrning och chassi kan dom. |
|
|
Jag försöker förklara ingredienserna till en bra styrkänsla, dock säger inget om hur de förhålller (motsätter) sig inbördes: 1) Stabilitet: styret känns stadigt i rakt fram läge, och störs inte av spårig väg eller sidovind. 2) Noggrannhet: det minsta lilla du rör på styret resulterar i att bilen reagerar och ändrar riktning. 3) Direkthet: man ska inte ha känslan att man måste "veva" styret för att styra dit man vill 3B) Dynamik: rattar man snabbt i styret vill man att bilen svänger, inte att den lutar i sidled 4) Progressiv tyngd: Kraften som behövs för att styra är i relation till sidokrafterna som verkar på hela bilen. Dvs har man mycket grepp och svänger hårt, ska styret kräva mycket kraft för att ratta. Tappar man grepp ska styrkraften minska så att man känner att detta händer. Det är oftast denna punkt som mest utmärker styrkänsla dock resten är också viktiga. 5)Centrering: slutar man styra, så ska styret själv hitta tillbaka till rakt fram läget, helst ganska snabbt och utan pendling. Eller i en sladd, så ska den hitta tillbaka till riktningen som bäst motsvara "rakt fram" ;-) 6)Vibrationer: man vill inte att vibrationer från vägen tränger in i kupén eller stör ovanstående styrfunktioner, samtidigt vill man ändå kunna känna lite grann vad som händer där framme med framhjulen. 6b) För framhjulsdrivna bilar man inte att styret rycker i handen när ett framhjul tappar grepp, samtidigt ska det ske en förändring i tyngden så att man känner vad som händer. 7) Stadig sits: bra stolar bidrar också till bra styrkänsla, svävar bakänden i luften så kan man inte känna så mycket i styret... 8)“Bak”känsla: vad som händer med bakaxeln kommuniceras mest genom sätet och på så sätt indirekt berättar i styret (referensen) vad som händer där bak. 9) Låg girmoment: ju lättare bilen och ju mer vikten ligger nära tygndpunkten, ju lättare bilen ändrar riktning. Då ändrar bilen rikning lätt. Att förbättra styrkänslan gör man genom... jag nästan allt i bilen. Hjulvinklar, däck, fälgstyvhet, fälgvikt, däcktryck, karosstyvhet, styrsystem, styrservo, fjädrar, stötdämpare, spindelleder och styrleder, bussningar, rattstorlek, rattklädsel, mm. Jag även motorkuddarna spelar in. Allmänt sätt har moderna bilar blivit mycket bättre när det gäller noggrannhet men de har tappat en hel del känsla. I gengäld har moderna bilar blivit mycket bekvämare och säkrare. Att få till bra styrkänsla utan att försämra komforten är BMW rätt bra på. Och Ford ;-) Jag bättrade styrkänslan i min etta markant genom att byta de mjuka bakre hjälpramsbussningar till styvare m3 exemplar. Genom att man känner av bakaxlen bättre känner man av hela bilen bättre. Dock man tappar lite i ljudkomfort då. Det är inte för att säga att ettan är dåligt, även i standardutförande är den bättra än de flesta. |
|
|
Har på sistonen kör en del MB E 350 CGI och det är intressant att kunna jämföra styrkänslan i den med BMW. När det gäller riktningtstabilitet och direkthet så är mercedes mycket bra. E 350 är ungefär lika direktstyrd som min 1-serie. Jämfört med E60 som jag kört tidigare så är den också mycket riktningsstabilare. Dock är återgången till mittläget mycket trög. Vidare så varierar motståndet i ratten nästan för mycket beroende på fart. Styrningen är väldigt lätt i parkeringsfart och ganska trög i högre farter. |
|
|
Här kommer lite reflektioner över styrningen i bilar jag kört nyligen: E87 118d (min egen bil): Hyfsat snabbstyrd, byter riktning snabbt. Bra progressivt motstånd, ratten känns aldrig för lätt, men är också hyfsat hanterbar i parkeringsfart. Ganska snabb återgång till mittläget efter sväng. Skulle kanske möjligen vilja ha lite snabbare styrutväxling. Känns spårsäker åtminstone i svensk motorvägsfart. E60 523i: Rätt vevig styrning, känns nästa lite glappig från rakt fram läget. Måste svänga en hel del för att det ska "hända något". Ingen variabel servo, så styrningen är onödigt tung vid parkering. I stort sett obefintlig återgång till mittläget. Man måste vrida tillbaka ratten själv. Ganska spårig på motorväg, måste passa den hela tiden. För stor rattdiameter. Känns som man rattar en atlantångare :-) Saab 9-5 Turbo4: Mycket bra styrning. Bra motstånd och mycket direkt utväxling. Mycket snabb återgång till mittläget. E 350 CGI W212: Hyfsat direkt styrning, endast 2,5 rattvarv mellan stoppen. Dock ganska lugn utväxling från mittläget (bilen har variabel styrutväxling), så det krävs ganska stor rattvinkel innan bilen märkbart ändrar riktning. När bilen väl börjar svänga så är dock styrningen hyfsat snabb. Ganska lätt styrning vid parkering och även annars. Känns oftast lite för lätt på t.ex landsväg. I likhet med E60 så är återgången till mittläget väldigt trög. Dock lite bättre här. F10 523i: Bättre på de flesta punkter än E60. Direktare utväxling från mitten. Snabb återgång till mittläget. Mycket lättstyrd i parkeringsfart. Dock är styrningen i likhet med Mercedes alltför lätt även i högre farter. På gränsen till för lätt på t.ex motorväg. Hoppas verkligen att BMW gör styrningen lite trögare in nya 1- och 3-serien. Annars har man, i min mening, tappat lite i styrkänsla. Om jag skulle rangordna styrkänslan så skulle det bli så här: 1. Saab 9-5 2. E87 118d 3. F10 523i 4. W212 E350 CGI 5. E60 523i |
|
|
Antar att 9-5 måste vara den senaste modellen som kom ut i år? För den tidigare tycker jag inte är mycket att hurra för. |
|
|
"Antar att 9-5 måste vara den senaste modellen som kom ut i år?" Det stämmer. Körde en hel del Saab 9-3 i trafikskolan och körde även upp i en sån och även om jag inte minns så mycket av styrningen så kan jag säga att växellådan är mycket bättre i nya 9-5. I Saab 9-3 kändes som om växelspaken satt i deg. |
|
|
Citroens Diravi är fullständigt överlägsen. Har man inte kört den så kan man inte förstå hur bra det kan vara, därmed ingen mening heller att försöka förklara. |
|
Njuren |
Fickprova min väns BMW X5 3,0D 2007 idag, notera att jag aldrig suttit i "stadsjeep" någonsin.... Snacka om besvikelse i styrkänlsa - man "åkte" bilen, ungefär som en S80 jämfört med min 320ci. Visst, när man tryckte plattan så rörde den på sig både rakt fram och i kurvor men hela körglädje resonemanget försvann verkligen i den bilen. Kontenta? Bakhjulsdrift/50:50 viktfördelning samt nära till marken ger dig underbar styrkänsla enligt mig. Jag älskar min BMW |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.