AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.331

Kylproblem med min e39a

ze
12
zedd
523i Touring -97
Hej!

Efter en längre tur med bmwen igår en e39 Touring 97a. Märkte jag att temp mätarna började gå mot det rödmarkerade området efter att jag stog i en bil kö. men åkte snabbt ut och tog ett kylnings varv då gick tempen tillbaks till normal arbets temp. åkte till macken och öppnade locket till expantions kärlet för att se om det försvunit vatten, då när jag lyfte på locket flög det ju ur kylarvätska men jag tömde på igen. ut och körde en bit allt verka funka bra men samma symtom kom till bax men nu vägrade tempen gå tillbaka till normal arbets temp. Sagt och gjort bilen boserades hem.

Åkte och köpte en ny vatten pump då jag trodde det var den som sagt upp sig då jag heller inte fick ngn värme i cupén men efter att ha mekat isär allt och tatt ut vattenpumpen så visade det sig att det inte var något fel på den!
passade på att kolla termostaten den verkade dock inte lika frisk så den byttes! efter att ha monterat ihop allt började jag lufta systemet efter mekartipset här på forumet.

Allt verkar ha gått bra fick fin värme i cupén och motorn håller normal temp vid tomgångskörning och även under belastning men problemet är att jag för ett sju tusans övertryck när jag slår av bilen. Vatten nivån i expansions kärlet stiger till max och det börjar även sippra ur under locket antar att det e ventilen som öppnar vatten dunstar dock fort eftersom allt runt om är så himmla varmt! lossar man lite på locket hör man genast hur det börjar "bubbla smälla koka" i expations kärlet och den trycker ur sig mängder med vatten!
Har luftat flera gånger enligt alla bokens regler och motorn håller fin temp och allt verkar ok annars men vad kommer det problem ifrån?

Jag har inga direkta avgaser eller oljor i vatten så vitt jag kan se. är det blockpackingen eller vad kan det vara?
Tacksam för allt svar och tips jag kan få, har ingen aning själv längre
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
har du fyllt på med bara vatten. eller blandade du 50/50 med glykol. har du blandat är det bara lufta. full värme på i kupen medans du luftar. fyll på kylarvätska genom luftskruven tills det är fullt varva upp motorn i mellan åt så vattnet cirkulerar. kolla temp mätaren så den ej stiger över normalskalan. stå med fördel med fronten högt. detta har hjälpt många.
ze
12
zedd
523i Touring -97
Ja jag fyllde bara vatten hade tyvärr inte tillgång till glykol. men tänkte byta sen efter att jag fått ordning på allt. Jag har gjort precis som du skrivit när det gäller luftningen. Men funderar på om det kan vara visco kopplingen då den snurrar väldigt väldigt lätt. hur kollar men den rent praktiskt tycker den snurrar sakt samt ändrar inte hastighet när man varvar motorn. om den inte kyler tillräkligt bra kan det leda till övertryck i systemet?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det är alltid övertryck i ett kylsystem. Man skall aldrig öppna kylarlocket när motorn är uppe i drifttemperatur. Kylarlocket är konstruerat så att det släpper ut övertrycket om fyllt på med för mkt vätska. Kontrollera därför nivån när motorn är kall.

Lycka till!
ze
12
zedd
523i Touring -97
Ja jag vet att det skall vara ett visst övertryck i systemet men tror att jag har på tok för högt tryck i systemet har även kollat att nivån ligger rätt den ligger dock ´lite över där den ska göra! men efter att jag kört typ 150m och stannat så pyser det ordentligt och låter väldigt väldigt mycket!! även är det så att det blir lite vatten/kondens på sidan av locket som funstar fort då allt verkar vara sjukt varmt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter tyvärr som sprucken topplockspackning när du får ett så högt tryck, åk till en verkstad som kan mäta avgaser i kylvätskan.

Mvh
ze
12
zedd
523i Touring -97
Tackar får nog ta och göra det känns väldigt väldigt tråkigt om det är så :(
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
man måste ha 50/50 glykol å vatten i å med att det är en bit över hundra grader varmt i systemet. rent vatten har en lägre kokpunkt. viskon ska vara lite trög när du snurrar på den. det låter som den är dålig enligt din beskrivning. testa med att få i rätt blandning på vätskorna först byt viskon gör om luftnings proceduren igen . funkar det inte. ingen förbättring stäng av motorn anlita en kompetent verkstad som. tryck testar systemet samt letar efter avgaser i kylvätskan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan ju även vara termostaten som kärvat fast och har svårt att öppna, prova att ta bort den. Termostathuset kan spricka vid demontering, ett nytt är inte särskilt dyrt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Powermail skickat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kan inte få för högt tryck i systemet. Locket öppnar vid 2,0 bar tror jag på M52. Brukar vara svårt att hålla angiven nivå i kärlet utan att det pytsar ur lite. Om du tar av locket med varm motor ska det spruta ut vatten enl. allmänna gaslagen men du bör inte göra det då det är både farligt och slössamt.
Finns luft någonstans i systemet som expanderar, kan det också trycka ur vattnet ur kärlet.
ze
12
zedd
523i Touring -97
Tack för alla tips!

Pratade idag med min lokala bmw verkstad då jag behövde få 2st nya luft skruvar. jag beskrev mitt problem och fick ett annat tips om hur jag skulle lufta sagt och gjort gjorde jag detta på luchen. Verkade funka helt ok efter ha stått på tomgång en stund med full värme på och motorn höll tempen. körde en kortare sträcka och stängde av bilen och kollade expantions kärlet etc etc inget skumt så det verkade funka helt ok. Men efter jobbet tog jag en längre tur men fick tillbaka problemet med svajande temp mätare, dock går den aldrig upp på rött. körde sedan hem igen och då höll den tempen hela tiden dock körde jag med full temp på i cupén hela tide.

Efter jag stannat hörde jag ett pysande ljud samt ser jag att det kommer en del ånga trodde först att det kom i från locket till expanstions kärlet men jag hällde lite vatten runt för att se var det kom ifrån det visade sig komma från den övre kylar slangen mellan kylarn och slangen. är det detta som är boven till allt??

Sen undrar jag om det kan vara visko koppling som gör att jag får en svajande temp? saken är den att tempen skenar aldrig i väg när man ligger och åker utan snarare vid motor bromsning eller om man "lägger ur växeln och rullar"

Är ytterst tacksam för alla svar och tips! :D
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan ju även vara kylarlocket som pajat och inte släpper ut tryck, har läst flera som har behövt byta lock, vet inte om det var just M52...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har läst att 540 E39 ofta har problem med att plaströret/fästet för översta kylslangen går av, plasten är väl inte av bästa kvalitet och när den åldras så spricker den, kolla även så att kylaren inte ser ut som en banan på undersidan.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
BYT VISKON DIN ÄR NOG TRASIG SOM DU BESKREV TIDIGARE. DEN SKA HA ETT MOTSTÅND NÄR DU SNURRAR PÅ FLÄKTEN.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Har du kollat termostathuset noga. Tryck som tusan på övre kylarslangen samtidigt som du kollar efter lekage från termostathuset. Har bytt åtskilliga termostathus på e39, det är standard fel på just e39. Sen gäller det att lufta efter konstens alla regler. Det räcker inte att lufta lite halvdant. Gör som dom andra sagt med luftningen samt att du åker en sväng och luftar igen. Skulle nästan våga sätta en peng på att det är termostathuset!

Lycka till!
ze
12
zedd
523i Touring -97
Jag har lokaliserat felet med det pysande ljudet till den övre kylarslangen mellan kylarn och slangen får beställa mig en ny imorgon då det inte spelade ngn roll hur jag vred eller drog åt den så pös det ändå! sen såg den inte ut att vara orginal såg lite sne kapad ut i änden så det är väll ngn som bytt/lagat det innan. sen blir det till och lufta och testa igen
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
zedd är du säker att det är slangen . det kan lika gärna vara själva plastnippeln till kylaren som spruckit. det är en vanlig åkomma åxå. när kylaren börjar bli till åren. 10-12 års livslängd på dessa kylare. man får gåshud av kylarna. plast /alu blandat.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har råkat ut för alla nämnda fel utom topplockspackningen. De symptom du beskriver löstes för min del med nytt lock till expansionskärlet, ventilen hade kärvat ihop.
Locket är billigare på BMW än på Mekonomen.

___

Min bil: Länk
ze
12
zedd
523i Touring -97
Gött och höra :D .. ja det är slangen som inte håller tätt jag hällde lite vatten på det och där trycket kommer ut är precis i mellan slangen och anslutningen jag har inte hittat några sprickor i anslutningen så vitt jag kan se än så länge! tänkte beställa en ny slang kan ju inte kosta många kronor, samt ett nytt lock! så får vi väll se om det är slutet på denna historia
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.