AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
31.189

M70 ojämn tomgång trots åtgärder.

Sida 3 av 3
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man får gratulera!:)

Missa inte CS-träffen hos Nokian i Rosersberg: Länk

Mvh
Asken
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Dic, bara att gratulera! var det kattarna som gjorde det sista?
Vad var CO halterna innan du bytte kattar?

/Mats J
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Gratulerar!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tack alla!
Asken:Som vanligt finns inte tiden till den helgen.
Mats J:Före kattbyte,CO 0,6 ,Co2500:0,6 HC 250 Lam 1,2.
Märk väl att jag körde nog en 10 mil (inspirerat) efter kattbytet bara för att allt skulle "lira" lite bättre.
Mvh Dic
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej,

:(

nu jag har drabbats av något liknande, bilen har gått bra i 2 månader. Bilen går ojämnt på tomgång när den är varm. Normal tomgång ligger på 5-600 rpm, men nu (dock inte hela tiden) så hoppar den mellan 1-900 rpm. Och blir värre med växel ilagd. Som sagt det är bara ibland. Kör man iväg ex vid ett rödljus så känns det inte som den vill sticka iväg direkt utan bluddrar till vid gaspådraget.
Men sedan över 1500 rpm verkar den gå som den ska.
Vi var ute och gled runt lite i Sthlm nu på kvällen och då hände det igen, och sedan när vi var hemma igen hade det upphört.

Har läst igenom denna tråd och fått en massa tips, men vill ändå fråga, vad är det först man ska kolla? Köra en diagnos med datorn inkopplad?

Har ett kvitto någonstans som medföljde bilen att insugspackning är bytt, men det kanske bara var den ena...för det finns väl 2 st ?

mvh
G
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Det finns 4 insugspackningar. Två på varje sida.
/AGW
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Ok jag menade 2 sidor. Men med tanke på att det bara uppkommer ibland bör det då inte vara något annat där elektronik är inblandat?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
När jag kollar på set kvittot så är det en packningssats för 1912 kr samt 6x500kr i arbetskostnad. Står inget om antal packningar.. Men normalt byter man väl alla?
Insugspackningar : c.a 1600:-/st x4 ,verkar konstigt att man bara skulle ha bytt en...
Tror dock inte på det felet i det här fallet,dom första symtomen på dåliga insugspackningar brukar vara ojämn tomgång vid kall motor samt höga hc-värden.
kolla allt på tändsidan först och framförallt fördelarlocken,inte ovanligt med brända stift(mittstiftet)i locken.
Kolla lmm bägge sidor.
kolla/mät syresonderna bägge sidor.
Är du osäker på vilken sida som krånglar så ta avgastest hos någon verkstad på bägge sidor och jämför.

Tja det här ju en början till felsök.....
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Stefan, jag tror det är 1912+moms dock, utfört år 2004 på 15000 mil. Ej på BMW utan en annan firma i Skåne. Vet inte om det finns olika märken på dessa packningar?

Min mekaniker tror inte på packningarna eftersom felet kommer och går. Jag ska börja med att ansluta datorn och kolla felkoder samt nollställa och sedan kolla dessa grejer du beskriver.

återkommer...
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Vet att jag tjatat lite om detta förut men det skadar aldrig att påminna igen.
Känner igen det här från min gamla 750 e32 period,fick då rådet att mäta upp tändkablarna från hatt till hatt,optimalt ohm värde ligger på 6,33 och det är jäkligt känsligt om det diffar för mycket nedåt i värde.Jag bytte bägge sidorna (Beggade) men bra värden och problemet försvann,blev som natt och dag och den gick jämnt och fint över hela registret.Kolla även kamaxelsensorsladden på 6:an och 12:an,de måste vara fräscha.
Mvh Dic
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack Dic, vi får kolla detta i samband med att vi kollar tändsystemet...:)
Ska göra ett försök torsdag, återkommer efter det.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kolla även de små klena vacumslangarna som går från spjällhus till bränsletrycksregulatorerna. Är dom spruckna kan det ibland dra tjuvluft och ge helt fel bränsletryck med felaktig bränsleblandning som följd. Jag hade en 850 på besök här för ett tag sedan, och den hade detta fel, den tvekade vid gaspådrag och gick bättre på högre varv.
Billigt fel att laga...

/Mats J
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
tack för tipset Mats, det ska jag oxå kolla.
Var ute och körde med bilen nu i kväll på lite ensliga sköna rakor där man kan gasa lite.
För det mesta så känns det som om bilen går helt perfekt, speciellt på lite högre varv och i högre farter. Sedan när man stannar till så är tomgången som den ska och så kör man lite till och vid nästa stopp, då är tomgången ojämn. Igår när den var ojämn så drog jag ur kontaktdonen till LMM, en i taget, och på den ena så reagerade motorn med att ge den jämn tomgång, för att sedan bli ojämn igen då jag kopplade på kontaktdonet. Kanske den LMM är dålig då..? Finns en på Sollentuna skroten som jag tänkte köpa och testa med. Har även beställt en ny Lambdasond, eftersom datorn hos verkstaden gav felkod på just lambdan.
När den väl går ojämnt och man kör iväg så drar den sjukt med soppa, 3,5 liter milen enligt färddatorn. SEdan när den rättat till sig så drar den helt plötsligt normalt dvs allt från 1 liter i 70 km/h till 1,6 vid stadskörning.
Dvs felet är inte konstant.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jag har två st liggandes som du kan testa med så att du har en referens innan du köper.
Bor på Kungsholmen så det kan gå lätt.
Mvh Dic
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack Dic , det var omtänksamt.

Jag svängde förbi Sollentuna bildemontering idag på em och inhandlade den dom hade för 1000 kr, och jag bytte LMM på vänstra sidan (sett ifrån då man sitter i förarstolen) och har nu på kvällen kört runt och provat alla varianter dvs krypkörning i villaområde en halvtimme, höghastighet på motorväg, glidfart på motorväg, rivstart vid rödljus, sportlägeskörning, backning, stannat och handlat mat m.m och nu verkar bilen gå bra, bättre än förr, felet kom inte tillbaka. Förbrukningen låg på blygsamma 0.96 på motorväg i 110 samt 1,6 blandad körning.

Så jag ska parka tjänstesnurran ett par dagar och åka 850 till och från jobbet och se att det verkligen fungerar !

Det känns ju extra kul med tanke på att jag även har nylackad front samt nylackade kjolar och stötfångare samt nymonterad och nylackad diffusor i bak :)
Bilen ser jävligt fin ut enligt mitt tycke...

Nu håller vi alla tummar...

mvh

Gustaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.