|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Intressant, man kanske skulle kolla kammarnas inställning i vinter, jag måste ändå riva och täta om mina insugspackningar på Alpinan. Då kan man ju kolla kammarna också. Det kan ju vara så att kedjan slackar med åren och inställningen ändras lite. /Mats J |
|
|
Hej Dic! Kul att det löst sig, den röde har också fått sina insugningspackningar bytta hos Dr Per. Slackande oljekedja hade jag på den Gröne men det är fixat enligt alla konstens regler. Mvh Asken |
|
|
Jodå! Det slackade hos mig oxå,som Mats nämner så är det nog bra att kolla upp sånt lite då och då. Är faktiskt mest förvånad att det var insugspackningarna som tjyvade,trodde jag var rätt säker på symptomen men känns bra att det går att lära sig något nytt som dessutom kan förmedlas till andra m70 ägare,vet att Bmw har en annan metod med gas/vätska att kolla med om det behövs. Förhoppningsvis blir bilen färdig nästa vecka så jag kan besiktiga och i alla fall köra lite bil september ut. Bilen är ju nu i ett strålande mekaniskt skick och vinterjobbet blir att få igång förarstolen och bakrute gardinen. När är nästa Brostuge möte?har inte varit och fikat på hela sommaren och heller inte träffat märkes kollegor en enda gång denna sommar. Mvh Dic. |
|
|
Dic: Det är Rosersberg imorgon! Kom dit:) Mvh Asken |
|
|
Det var ju själva miljonen. Man blir ju paranoid när man läser era inlägg. Nu inbillar jag mig att jag också har tjyvluftsläckage i insugspackningarna. Vi kanske skulle hyra gördetsjälv-hallen på OK och ordna en "Insugsrivarhelg" med korvgrillning och öl:-).. Jag har dock ett annat problem på en av kärrorna. Vid kallstart så går motorn knappt (850 M70 -91) och det verkar som den får för mycket soppa? Gasar man upp den litet så funkar den bättre. Sen när den är varm så är det inga problem. Någon? |
|
|
Sambucca: 2 E31or, respekt:) En som reservdelsbil eller? Det låter som EML-spjället ang ditt andra problem, Per här på forumet har koll på hur man plockar ned ett. Även Aros Auto i Västerås kan renovera de för en rimlig penning. Ang insugningspackningarna är det ngt en van mekaniker gör på ca 4 timmar. En fördel är om mecken har gjort jobbet förut, packningarna finns nya på BMW och är inte dyra. Det finns inge värre än när E31an krånglar, därför har vi ett nätverk med kompetenta mekaniker över landet vi kan rekommendera:) Mvh Asken |
|
|
Hyvens bussigt av dig Asken att tipsa om eventuella lösningar. Skall genast knalla till garaget och skruva loss EML-spjället för närmare undersökning:-). Hade faktiskt tre E31:or och en E38:a 750il i trädgården för en månad sedan men var tvungen att städa undan litet när frun i huset skulle klippa gräsmattan:-).. |
|
|
Asken! Hinner tyvärr inte,ska precis sticka till V-vik för att hämta en trilskandes 50 h/k Mercury utan gnista. Rosersberg får bli nästa år. Mvh Dic |
|
|
Sambucca När det gäller spjällen så kan du alltid börja med att göra en första test utan att plocka bort dessa och det är att kolla att dessa rör sig lika fort. Vrid upp så att spjället är helt öppet och släpp, det skall gå tillbaka med en bestämd rörelse och lika fort. Det andra man kan göra är att mäta resistansen mellan stift 6 och 8 det skall ligga på ca 1100 ohm i stängt läge samt 1850 i fullt öppet har dock hittat spjällhus med helt andra värden, när du mäter så kolla att ohm talet ökar hela tiden då du vrider upp spället. Tänk på att dessa spjällhus kostar närmare 10 papp så om man ger sig på att skruva isär de så skall man veta vad man gör för det finns ett par släpkontakter i dessa som är mycket känsliga. Har träffat på spjällhus där det förekommit att resistansplattan ärgat och då är själlen kassa. Lycka till /Per |
|
|
Jag har en fräsch M70 ståendes på pall i garaget. Skall börja med att låna spjällen från den och testa. har annons på den motorn härinne men nu kanske den kommer till användning som reservdelsmotor istället. |
|
|
Ärligt talat kan inte jag se kopplingen mellan dåliga spjällmotorer och att motorn surar vid uppstart! Kan någon förklara? Jag tycker mer det låter som att motorn går för fett inna lambdaregleringen kommer igång. Alltså dålig luftmängdsmätare kanske?? Eller för högt bränsletryck. /Mats J |
|
|
Kom jut på att defekt tempgivare borde kunna ge samma effekt. /Mats J |
|
|
Ja innan man börjar skruva på en BMW kan en felkodsavläsning med adekvat verktyg spara en tid. Mvh Asken |
|
|
Spjällen ser bra ut. Felet uppstod för någon vecka sedan och kärran har därefter tagit en full tank på 30 mil. Det är nog mer än en defekt tempgivare. När jag har blåst ur motorn och släpper av gasen så vandrar varvtalet upp och ner. Jag stänger då av tändningen och startar om bilen och då är tomgången normal igen. Knepigt värre sa Bull.. Det blir nog till att rulla in på verkstan och koppla in datorn iallafall.. Återkommer med resultatet. |
|
|
Dic, hur går det. Har du fått den genom bilprovningen än? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Ja här har det hänt grejor! Dr Per ringde nu ikväll och gav beskedet "att nu är den klar".Ganska omfattande jobb till slut men jag hämtar bilen i morron bitti och värmer kattarna ordentligt och sen blir det besiktning på Vinsta Sbp. Perres kpmmentar var att "nu går den riktigt riktigt bra,blev en kort säsong i år men det är bara att se fram mot nästa sommar,har en del kvar att fixa såsom förarstolens vajer och ett lite fult tygsläpp på takluckan,dåliga pixlar i datorn och en konvertering av AC. Alpinafälgar och M5 klump får vänta lite tills kassan är återställd. Återkommer med besiktningsresultat. Mvh Dic |
|
|
Vad gjorde han med motorn? /Mats J |
|
|
Mats J! Vad jag menar med omfattande är att som jag sa tidigare rätta till slackande kedja,korrigera kammarna (bägge stod fel) och att kolla alla vippor så de funkar med korrekt inställning.Tror du gör rätt att kolla Alpinan om du är på gång och känner dig hemma i den trakten,i mitt fall verkar det som att det varit nån tidigare som varit där och "micklat" men kanske skulle låtit det vara.Har aldrig varit längre än insugspackningarna själv så det känns nästan som en belöning att Per kunde fixa det hela. Nya insugspack,toppkåpspack,kompressionsprov,nya stift,nya Lambda,avgastester före och efter katt. Besiktigade bilen idag och HC ligger på strax över 200 vilket är i princip samma värde som kom fram före katt,sitter ju "sportkattar" på bilen och de verkar ju inte göra nån nytta ,dessa ska av så fort som möjligt och jag har ett par original liggandes som ska på så fort jag får hem byxrörs packningarna. Annars var bilen i ett mycket bra skick,inget kladd,glapp eller rost och den går som ett spjut. Ser fram emot den lilla säsong som blev. Mvh Dic |
|
|
Heureka! Bilen gled igenom SBP som en varmt gelead isterband på putsat porslin. Bägge CO=0,0 HC =29 Lambda 1. Lysena sa han att de dög men kraven blir högre och han tyckte att jag borde fixa nya reflektorer till nästa säsong. Oerhört skön känsla att få bilen i det här skicket nu är det självklart resten kvar men det känns mer som en baggis. När är den första Brostuge träffen till våren?? Mvh Dic. |
|
|
Grattis Dic Skönt att du kommit så här långt, nu får du fixa till de andra småsakerna då så att vi kan ses till våren, funderar på en liknande träff ingen på sveriges framsida. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.