|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har bytt alla stift,mätt alla kablar,fördelarlocken är snygga och fina,alla spridare funkar,gnista finns, bytt ena lamdan som visade felkod,har haft den strömlös och synkat spjällen och fulladdade batterier. Likt förbannat så bluddrar den på tomgång när den är varm,specielt med växel ilagd,går ner på 6 cylindrar då och då men efter 1000-1200 varv så går alla 12 igång,EML lyser som den skall och kommer inte tillbaks.Har inte kollat kamsensor kablarna går de att mäta upp på nåt sätt? Problemet känns lite udda eftersom den går bra på något högre varv,har som sista mek att byta soppa filtren. Vad säger forumet?Ideer mottages gärna. Mvh Dic. | |
|
tjuvluft? dåliga insugspackningar? hur är avgasvärdet? |
|
|
Nää! Insugspackningarna har jag koll på med startgasen och där händer ingenting,däremot var avgaserna käpprätt åt H-vete. Funderar på att kolla och byta tändkablar en gång till mest för sakens skull och se vad som händer. Mvh Dic |
|
|
Glömde nämna att vevhusventen är ny. Dic |
|
|
Hej Dic! Den röde kan få för sig att plinga EML-ampan 10-20 sek efter start om mina batterier inte är fulladdade eller jag slarvat med laddningen(vintersäsong och elen i garaget är kopplad till belysningsknappen). Batterierna ska laddas direkt där bak, var för sig och med minuskablar, jorden, urkopplad åmindstone en gång i kvartalet som komplettering till laddare ansluten på pluspolen under huven. Ctek är given standardladdare. Jag köpte 2 EMLspjäll begagnade som Aros Auto(de har en kille som är duktig på just EMLspjällen) hade renoverat och (smörjt samt bytt packningari?) och efter det gick den nämnvärt bättre på tomgång om det kan vara ngt tips? Om du ska byta tändkablarna så läste jag här på forumet att det var någon med en M73a nere i skåne som köpte kablar per löpmeter på BMW, originalgrejor och han kom riktigt prisvärt undan, kolla med Solna t ex. Om fördelarlocken är bytta, byttes även rotor och fördelare samtidigt samt på båda sidorna? Mina såg ut som någon hade smulat de i småbitar när verkstaden lättade på de:) Har du kollat kablaget från den andra lambdasensorn, läste på nån tysk site på nån som hade glapp där. Finns nån tråd här på AP där nån hade glapp i huvudkabelstammen som postades häromveckan, kanske det kan va ngt? Hoppas det löser sig. Mvh Asken |
|
|
Bluddrar den bara när den är varm och inte när den är kall? Kan det vara kattarna månnetro eller de kanske inte påverkar här?`Bara och knacka på de i s f. Mvh Asken |
|
|
Hejsan Asken! Tack för tips,ska dock börja i en annan ände då jag igår gjorde en djupanalys med bilen uppkopplad under en timmes tid.Helt klart är att den går för magert på vänster bank (cyl:7-12) den Lambdan försöker kompensera på max men lyckas inte.Har upptäckt att med original bensinlock så blir det ett överdrivet kraftigt vaccum,bilen har stannat för mig två ggr men gått igång med lättat lock (pös till riktigt ordentligt)så troligtvis har det att göra med avluftningen och kolcannister och att den går på för mycket bensinånga med resultat mager blandning,ska byta bränsle filtren och kolla soppatrycket för säkerhets skull.Detta är ny mark för mig med cannister så är det nån som kan länka info så blir jag oerhört tacksam,vet inte alls hur man går till väga.Förövrigt så är bilen i oerhört bra skick och jag har bara AC kvar att konvertera till R134:an. Mvh! Dic |
|
|
Hej Min röde blev med ny soppapump och det har nog också hjälpt(säg den del man itne bytt.....). HAr för mig att det sitter 2 soppapumpar som allt annat så är det mest i dubbel uppsättning på den här bilen..... Lycka till! Asken |
|
| Det sitter 2 magnetventiler på höger sida fram i motorutrymmet vid klimapumpen som är till kolcanistern,en till var cylinderbank,kan vara värt att kolla funktionen på dessa! | |
|
stefan-m! Det där lät intressant,bör ju gå att lossa de anslutningarna och köra motorn när/om "ingenting" är i vägen från tanken sett och bensin ångorna bara går ut i luften.Ponera att det inte blir någon skillnad så bör felet ligga hos bränslepumparna eller igensatta bränslefilter.(Helt egen teori) Mvh Dic |
|
|
får du undertryck i tanken beror det väl knappast på felaktig soppapump eller filter? kanske ska prova bilen en längre tur utan tanklock(eller med ett nödlock) för att utesluta undertryck? |
|
|
Jodå! Körde sthlm-Borås_sthlm med nödlock och om jag inte lyfte nödlocket nån mm så blev det undertryck och pös till som faan,då återstår frågan:varför har man onödigt högt undertryck?Har jag kanske problem med avluftningsventilen?Och var sitter den? Blev ju fler frågor där men fick jag ett annat problem? Mvh Dic. |
|
|
kolla sprängskiss på ex. realoem så ser du var grejerna sitter och kolla slangar m.m dock borde inte undertryck göra att en och samma cylinderbank dör,såvida inte pumpen ger mindre på den sidan. du kan också prova skifta soppaslangarna längst bak på insugets vänstersida (soppatillförsel) och se om felet byter sida. |
|
|
Dic: När min röde fick nya soppafilter upptäckte verkstaden att det läckte i ett par av slangarna kring soppafiltret, de hade torkat helt enkelt, var billiga på BMW. Likaså när jag tankar om det är mindre än 1/3 i tanken när jag tar av locket pyser det som fan också, mest för din info så det ska nog va så. Mvh Asken |
|
|
Fridens! Gör så här: 1. Hitta en lämplig raksträcka utan trafik. 2. Lägg i ettan på automaten, kör tills du når 5000 varv på varvräknaren. 3. Motorbromsa ner till tomgång, upprepa proceduren 2 gånger till. 4. lägg i neutral och låt motorn gå på tomgång i 20 minuter. 5. stäng av och starta om motorn. 6. Nu har du synkroniserat spjällmotorerna enligt BMW:s direktiv för M70-M73. Skulle tro att detta räcker förutsatt att resten av bitarna funkar som dom skall. |
|
|
Tror inte du behöver gå på tomgång i 20 minuter, 1-2 minuter räcker väl. /AGW |
|
|
Tricket att spruta startgas fungerar inte för mig. Provade till och med att spruta rakt in i vevhusventen utan att bilen reagerade. Jag hade strul med att motorn drog in tjuvluft genom ventilen för vevhusventilationen vilket gjorde att motorn fick kompensera för det. Ibland klarade den inte att kompensera och tände då check engine. Min felkod var "Fuel Adaptation at idle reached max limit..." /AGW |
|
|
Hej Sambucca! Tack för tips men jag har redan synkat spjällen och bilen går bra på lite högre varv,problemet är från tomgång och 2-3 hundra varv uppåt,där går den riktigt dåligt. Ska lämna in för byte av soppafilter och byte av bränslereturventiler. agw:Nu blev jag nog lite nojig över startgas metoden dock så tänds inte min check engine lampa,måste ner till garaget och pröva igen. Mvh Dic |
|
|
Här händer det grejor! Har lämnat in för byte av tidigare nämnda grejor och då passade jag och mek på att gå igenom hela scenariot igen och det slutade med att vi bägge såg att tanken på höger sida läcker eller rättare sagt antagligen från utloppsröret ovanifrån. Lasse (mek) har gått igenom ett antal 850 och jag får besked imorgon eftermiddag hur det har gått. Vem vet?Det kanske blir besiktning innan midsommar. Mvh Dic |
|
|
Dic, Jag har läst ett par av dina trådar och tror som agw att startgastestet har lurat dig. Jag tror du har insugsläckage, då troligtvis läckande insugspackningar. Antingen läck i tätningsytan mot topp eller insug, eller att själva packningen spruckit. Det kan även vara läckande O-ringar runt spridarna. /Mats J |
|
|
Hej Mats! Du och agw har helt rätt,bilen är inlämnad hos Dr:Per i Huddinge som i veckan konstaterat med hjälp av startgas OCH avgasmätare att det faktiskt var packningarna. Dessutom så var kammarna felställda?? ,förhoppningsvis så blir den klar innan fredag så den kan besiktigas. Inte en helt billig affär men å andra sidan så blir bilen i ett mycket bra skick med alla åtgärder som gjorts. Återkommer med mer info. Mvh Dic |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.