|
|
|
|---|---|
|
Hej Min 01a rostar längst ner på framdörren (insidan) är det någon ide att försöka ge sig på detta själv och isåfall hur göra?? (eftersom det rostar i den vikta kanten känns det som att rosten bara kommer att komma tillbaka då man inte kommer åt riktigt där) | |
|
Har likadant på min dörr. Var förbi en lackerare och han rekommenderade att byta dörr. Han sa att det spelar ingen roll hur mycket han rostlagar och rostskyddar där så kommer rosten tillbaka inom ett år igen. Jag ska byta min dörr till hösten tänkte jag. Har kollat lite på fbt.se och hittat dörr för ca 2500kr.. |
|
| Som jag misstänkte, tråkigt. Tack för svar | |
|
Haka loss dörren & blästra finns billigt ifrån biltema det sa min lokala lackerare. för att bara slipa ner rosten & lägga tennspackel på tar det ca. 1år så är det tillbaka men vid blästring så "dödar" man rosten. Mvh |
|
| Nu är det ju lite annorlunda med E39/E46 vad det gäller rostiga plåtomvikningar. I de allra flesta fall kommer inte rosten inifrån dörrens insida utan genom att fukt tar sig igenom kittet och ner till den ogalvade plåten som finns därunder. Det märks tydligt på att det rostar helst runt dräneringshål och likn. d.v.s. där dörren är som torrast invändigt. Det ger lite bättre förutsättningar för en reparation än där rosten med säkerhet finns mellan plåtarna. | |
|
Bara jag som tycker att byta ut hela dörren är att ta i? Kan ju få rost på den nya med inom 1 år om man har otur? Som någon sa blästra, bra rost skydd, riktig bil lack. så håller det säkert mer än 1 år, och som någon sa att det är där det sitter kitt det nästan alltid börjar rosta. |
|
| vad är bra rostkydd då? Måste ju vara något som går att lackera och som inte blir ojämt. Kan man "galvanisera" (dvs belägga plåten med ett zinkskikt utan att använda en galvaniseringsprocess med el) ogalvad plåt i efterhand? I svärfars garage står en burk zink-nånting-rostskydd att måla på. Antar att när man blästrar en galvad plåt så blästrar man bort galvaniseringen = rostar! | |
| Tenspackel finns även zink spray på burk som är ett bra skydd. | |
| Finns det rost har galven ändå gjort sitt oavsett slipning och blästring. Syragrund/etsande grundfärg är det bästa på renblästrad plåt (finns små porer kvar även om det ser rostfritt ut). Plåten är faktiskt ändå ogalvad under kittet orginal. Bytte min huv och den var rostig runt kittet efter 1,5 år. En ordentlig lagning hade hållit längre. Det går inte att byta sig fri från problemet sp länge delarna har en undermålig konstruktion. | |
|
Har faktiskt hålt på med min e46a idag slipat&blästrat rost som jag fått i under kanterna av dörrarna , ( håller på vid en bil lackerings firma då min bästa vän är lackerare ) slipat & slipat så nu har rosten försvunnit på med tenn spackel sen slipa grunda & måla , har beställt ny förar dörr den gick inte att rädda tyvärr men fick tag i en i A kvalité ifrån skroten i rätt lackering :) ! lycka till med era lagningar! Mvh Örebro |
|
|
Har bytt förardörr (på garantin) har klarat drygt ett år nu i alla fall, men vi får väl se... Det finns ju något som heter rostomvandlare, som har fungerat för mig ganska bra. Och sen zincspray (med hög zinkhalt 90% tror jag) Har klarat flera år (minst 4 år) på bakluckan på en golf. |
|
|
Tips på konkreta produkter att köpa? Rostomvandlare och zinkspray t.e.x |
|
|
Metall spackel,Washer är rost skydd sen grunda tre gånger. Slipa ner rosten noga |
|
|
Under kittet är plåten alltid ogalvad, så just där försvinner ingen galv vid blästring. Den ogalvade plåten, samt olyckligt val av kitt och lack eller en kombination, har gjort BMW´s skarvförseglingar till något av en tvättsvamp som suger i sig fukt. Allt som man kan köpa på sprayburkar är enkomponents produkter med mest lösningsmedel i tycker jag. De häftigare kemikalierna finns inte som konsumentprodukter, utan tillhandahålls av billackerare o dyl. Vill nog påstå att etsande grudfärg, även kallad syragrund, är bland det bättre att lägga på en nyblästrad plåt, som fortfarande innehåller lite mikroskopska porer. |
|
|
Så vad göra? Åka till en lackerare och låta dom göra jobbet?? Originalkittet måste väl ersättas med något nytt kitt också, vad ska det vara? |
|
|
Kolla på båttillbehörsprodukter, där finns etsande 2K produkter för aluminium och stål och de ska ju klara rätt tuffa miljöer i saltvatten. Det var ett tag sen jag använde det så jag vet inte exakt vad som finns i dag och de kanske är lite dyrare. Har använt det en gång på bil men sålde bilen så jag vet inte hur länge det höll. Annars har jag använt det till drev, propellrar mm. till båtar som använts i saltvatten. Då rengjorde man först med en förtunning som etsade och sedan förtunnade man även första lagret för att få en etsande effekt. |
|
|
När man byter dörr, hur göra man med låset? Har en dörr som jag ska köpa men undrar mest är det lätt att byta ut låset och sätta i det som sitter i sin gamla dörr? Och hur funkar det med knapparna på nyckeln? inget som behöver kodas om eller liknande? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.