AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.655

Polo vs. Fabia

Sida 1 av 2
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Letar bil åt lillsyrran och hon har tänkt sig nått litet, smidigt och billigt för ca 50k.
Har tittat mest på Polo -02-03 eller en något nyare Fabia.

Vad finns det för för och nackdelar med de olika modellerna?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu kommer ett lite känslomässigt uttalande om dessa modeller...

Har hon den minsta tanke att sälja sin bil efter ett tag så är Polon ett "säkrare/bättre" val...
Sedan är Polon snyggare alla dagar i veckan enligt mitt sätt att se på saken :)

OBS!
Jag har inte mycket erfarenhet själv av dessa bilar, men jag kände mig ändå manad att svara på din intressanta fråga med lite "känslor" som huvudingrediens :)

Mvh Janne.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag har oxå funderat på om inte Polo är ett bättre alternativ pga andrahandsvärdet
har åkt i båda och det jag märkt är att båda är mycket bra bilar men fabian är klart bullrigare och det kan bli lite väl störande på dåliga vägar.. fabian har redan bra andrahandsvärde så jag hade itne oroat mig för det och köpt en sådan istället för polo pga av man får en mycket nyare bil för samma pengar..tycker att polon är lite väl dyr
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
VW gruppens småbilar ligger alltid i bottenträsket med fransmännen när det gäller fel o fällor.
Det har varit både mycket fel när dom är nya (barnsjukdomar) och fel som kommer med tiden, har för mig dom låg runt 150 fel per 100 bilar i nybilsänketen (1 år gamla bilar) att jämföra tex med Toyota Yaris som hade 1 fel per 100 bilar.
Det är trasiga växelådor, mycket vanligt pga sälsynt dålig tätning till växelföraren som gör att oljan rinner ur.
Skurna motorer pga dålig vevhusventilation i kombination med korta körsträckor och dåligt underhåll (tjejkörda)
Vet inte hur det är med Polon, men Fabian läcker in vatten som ett såll, felaktig konstruktion och låg kvalite på tätningslister.
Jag varnade min granne för detta fel när dom rådfågade mig, men säljaren sa att det problemet var borta på nyare bilar (-07) Dom trodde på säljaren och köpte bilen, sålde den innom ett år med komentaren:
"Vi ville inte ha ett fågelbad som jämt ska stå på verkstad"
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Är det så illa?
Va fan ska man titta på då? Kollar man Blocket finns det ju inte mycket mer att välja på den storleks och prisklassen. Franskt går ju bort och BMW har ju dåligt med alternativ.
Yaris föreslog jag men det passade inte.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nej så illa är det inte...

Isåkare får gärna föreslå bättre och mer kompletta småbilar än Polo och Fabia. En rostig E36 kanske..?

MVH Christofer
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Har haft en polo 1.4 i snart 3 år, visserligen en -08, som inte haft ett enda fel under snart 5000 mil. Billig i drift och helt okej att köra.
Det tråkigaste med gamla småbilar är väl rost och det är man hyfsat fri från med VAG bilar.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Morsan och farsan har en Polo -06 som de haft sedan ny, dvs drygt fyra år. De har fått byta en tändspole på goodwill, annars inget vattenläckage eller något annat.

Min E90 läcker däremot in vatten när den står i viss lutning.

MVH Christofer
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hehe, nej jag skulle inte rekomendera en E36a till nån som vill åka billigt.
Fiesta o Corsa håller inte japansk hållbarhetskvaliet, men drabbas av betydligt mindre stora fel än Polo/Fabia.
Jag ville avrekomendera nån att köpa Polo/Fabia, bara belysa problemen som finns.
Min granne som jag berättade om åvan gick ju på det allmänna snacket om att VW/Skoda är bra (hållbara/felfria) bilar, dom har inga större krav på en bil mer än att den ska fungera och vara billig i drift, dom åkte innan fabian i en Hyundai Elantra -01 som gick felfritt i 23.000 mil tills den krockades o gick till skroten.
Alla bekanta utan större bilkunskaper rekomenderade Skoda pga vad dom "hört"
Jag rekomenderade inte Skodan basserat på mitt stora bilintresse och 25 års bilmekande, men dom lyssande inte på det örat då och köpte Skodan.
När dom väl blev av med Skodan lyssnade dom på mig, och är ny nöjda med sin bil.
Tja
Vi har en clio -05:a, den rekomenderar jag för dom pengarna. Skall nog gå o hitta en för 50. Har inte kört corsan, men polon. Tycker det är samma skit alla småbilar:-). Men renaulten är ju nyare :-)

Mvh
Henke
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Vi har en nissan micra -03 som andrabil sedan 3-4 år tillbaka, den har varit mycket pålitlig hittils, går snålt, ingen rost och är halvpigg/hyffsat kul att köra (ej motorväg).

Har utrustningnivå "1.4 tekna", vilket innebär en del extras bla. ACC, comfort access!, justerbart baksäte på utrustninglistan. Har inte ens allt detta på bimmern, hehe.

(Bilen är kanske till salu ;-))
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror nog att Polo och Fabia är pålitliga bilar men dom är ju så trista (ialla fall Polo som jag haft ett kort tag)

Kanske kan du få loss en Mini Cooper för 60'. Kan du få in det i budgeten kommer syrran ha betydligt roligare på vägen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bäst att tillägga att jag menar nya Minin från -01.

Tex denna: Länk

Kanske blir tufft att hitta för 60' då denna var billigast för dagen med annonspris på 68'. Men det har funnits billigare tidigare. Dom står sig riktig bra i värde.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Ja, en Mini hade ju vart cool men det ryms nog inte i budgeten.
Vi ska åka och titta på en Mastibutshu(eller va fan de heter) Colt imorgon så får vi se.
Känns som att det inte spelar nån större roll vad man väljer, allt har ju sina för och nackdelar. Bara man hittar en välskött bil som är servad efter ordning och inte ser alltför jävlig ut.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Om denna tråd fortfarande är intressant så körde jag en fabia ett tag nu innan jag köpte min BMW. Fabian gick som andrabil och jag hade denmest till/från jobbet.

Det var en 05:a med ca 7700 mil på mätaren och en 1,4 16v motor på 75 totalt orkeslösa kusar.

Fabia är tillverkad för en speciell målgrupp och det är 50+ som kör landsväg. Detta gäller i alla fall den motorn jag körde. En Fabia RS med 180 hk har ju en något annan målgrupp så att säga...

Till saken är att en poalre hade en Polo, något år äldre,, med dubbla milen på mätaren men samma typ av motor och den kändes betydligt rappare. Du hittar draget snabbare och kraften finns på lägre varv.

Jag körde även en liten 3 pipig maskin i en hyrpolo nere på balkan i våras. Den maskinen har runt 50 hk men känns otroligt mycket starkare än vad den är. Känns nästan närmare 100 hk än 50 hk kan jag säga.

Även om fabia o polo delar många komponenter så upplever i alla fall jag polon som bättre på allt. Även om Polon kanske inte är någon superskönhet direkt så är den ändå betydligt snyggare än fabian som verkligen andas gubb-bil och utdaterad. Den nya fabian , mark 2 , är en annan historia dock. Otroligt mycket bättre än den mark 1 som jag hade.

Välj en Polo, om du nu inte redan valt ,,
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Brorsans svärmor har en Fabia och DJ**LAR! vad den rapplar! Har gått max 7000 mil sedan 2001 och är hur mkt lagad som helst. T o m kabelhärvan "lyckades" haverera.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har haft en clio 1,2 16v från 2003. Köpte den 2004 när den gått 630 mil och sålde den till min farbror 2009 när den gått 10600 mil. Förutom vanlig service + däck fick jag byta bromljuset i spoilern bak och reparera varningsblinkers knappen. Inte mkt att orda om på de milen. Min farbror har nyligen fått byta nån led i framvagnen och termostat. Annars rullar den på. Visst är det en tråkig bil men väldigt ekonomisk. Jag provkörde i princip alla småbilar innan det blev en clio. Polo var för dyr, fabia såg väldigt trist ut, micra ful som stryk, 206 var bullrigare och kändes billigare än clio. Kolla efter en clio från 2002 eller nyare, helst en med 1,6 och euroline alt sportline utrustning. Skit i att serva på Volvo, de slänger i fel olja och andra vätskor. Renualt vill ha elf och det finns på autoexperten...

Martin
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Lite ot men jag blev full i skratt när du skrev att du fått laga varningsblinkersknappen :) har ägt ett 20-tal bilar och kan inte minnas att jag någonsin rört den knappen... Slet du ut den pga alla nödstopp eller spontanhavererade knappen? ;-)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hahaha!

Jag vet inte hur länge den var sönder, märkte det en gång när jag gjorde rent inuti och kom åt knappen.... och man vill ju ha ordning på sakerna ;)

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.