AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.282

Hur är 316 / 318 ti compact för långa förare?

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Jag är 199 cm lång och behöver rejäl skjutmån på förarsätet för att kunna köra bil. Vi har bla en audi a4 avant från 03 där sätet går att skjuta riktigt långt bak, nästan in i baksätet så att säga.

Jag provsatt en polares E46:a från 98 (en 328 sedan) och där är inte skjutmånen tillräcklig i längdled.

Hur är den i compact-bilarna? Är det lika illa där eller har BMW insett att eftersom baksätet är litet som det är så går det skjuta sätet längre än på de vanliga sedan-modellerna eftersom baksätet på compacten inte används i lika stor mån som på en sedan.

Vore skit rent ut sagt om man inte kan köra en BMW 3 serie pga bristande skjutmån på sätet..

Jag hade givetvis gärna provsuttit en 316 (e46:a från ca 01-02) men det finns ingen till salu här i jkpg regionen och jag känner ingen som har en e46:a compact.
Hej.

Jag är 190 cm lång och utrymmet i min bil räcker till gott och väl i alla fall. Min är ju en e36, vet inte hur det är på e46 modellen. Jag kan skjuta tillbaka stolen så att den går enda emot baksätet.
jag är 192 och satt perfekt i min e46:a.. även i e36 sitter jag riktigt bra (coupe och sedan då).. det jag märkt dock är att sportstolarna har varit ltie svåra att få in rätt höjd och längd på i vissa modeller
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Tack för svaren boys!

Det skumma är att när jag testsatt på passagerarsidan var det hur mycket plats som helst jämfört med förarsidan. Kanske bara var någon form av specialinställning på just denna bilen? Kanske har de skjutit fram glidspåren och bultat fast stolen på nytt?

Visst borde det annars vara möjligt för en verkstad att borra nya hål i skenan som håller stolen på plats och flytta bak glidskenorna??
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Jag kör en E36 compact och det finns gott om utrymme att dra bak stolen för mig, jag är förvisso bara 185, det enda problemet jag har är att jag inte kommer tillräckligt långt ner mot golvet, problemet blir att backspegeln skymmer ganska mycket utav sikten till höger, men man vänjer sig att sänka blicken när det behövs. och ja, stolen är i sitt lägsta läge.

//Nisse
compactblue: tycker också att man sitter lite för högt om man är lång.. skulle gärna vilja ha stolarna lägre ner mot marken.. i 1-serien sitter man riktigt bra :D
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Gott om plats i en compact e36 om man är 192 tycker jag. Dock blir det tight för den som sitter bakom..
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Jag provsatt en ny 120 igår och man satt verkligen som en kung i den. Nära golvet och långt bak,, nästan så man skulle lägga lite extra slantar o få en beg 1 serie istället!? :)

Att inte baksätet går att använda annat än till att lägga kassar i bryr jag mig inte ett dugg om. Bara man kan sträcka ut sina långa ben
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.