|
|
|
|---|---|
|
Ska börja med att säga att det inte gäller en BMW (tyvärr...) utan en Vw Touran 1,4 TSI -07, 6 600 mil. Frågar dock här eftersom jag vet att det finns mycket kunnigt folk på forumet! Jag gjorde ett oljebyte häromdan och det bar sig inte bättre än att jag överfyllde motorn med ca 8 dl olja, det stod fel mått i instruktionsboken... Jag märkte det på att bilen drog något mer bensin, inga andra konstigheter. Vi hann köra ca 40 mil med för mkt olja i och nu är jag lite nervös för att detta kan ha skadat motorn på något vis. Eftersom den drog mer soppa var det ju nånting som "hände", berodde det på högre tryck/friktion eller kanske på att kamaxeln plaskat i olja? Vad säger ni, bör jag oroa mig? | |
|
Att motorn skadats av för mycket olja tvivlar jag på. Men att den drog mer bensin beror på att vevaxlen har varit i beröring med oljan i oljetråget, det blir lite högre motstånd när vevaxlen vänder i oljan. mvh stefan |
|
| Hm..8dl över max på en 1.4 liters spis som tar gissningsvis 4L normalt är väl ingen "höjdare". Men jag tror inte motorn tagit skada, möjligen att katalysatorn har fått en dos extra olja...Om du fått ev "motorskador" så lär de vara i form av oljeläckage, håll koll på marken under bilen den närmsta tiden samt om du känner bränd oljelukt från motorutrymmet | |
Roffa1 |
Den största risken är väl att div, packboxar kan tryckas ut pga det högre oljetrycket. Och som det redan sagts, så är väl katalysatorn redan oljebehandlad. (inte så bra) Risken finns att keramiken i katten lossnar pga oljevätan. Kostar multum att byta. Det börjar med att du hör ett skrammel vid lägre motorvarv. (låter som om en skiftnyckel ligger löst i ljuddämparen) Leta som sagt efter oljeläckor under bilen. (och lyssna;-) |
|
Har inget hänt så långt, är det nog ingen fara. Oljetrycket blir inte högre p.g.a. mer olja, men kommer nivån upp för högt kan väl dåliga axeltätningar drypa lite. Gôtt att vexaxeln heter vevaxlen där nere i Skåne ;) |
|
|
Läste om hamnarbetarna som körde av och på nya bilar på roro-fartyg. Deras enda arbetsfordon som dög var automatväxlade Volvo 740 med en bogserlina fastklämd i skuffluckan :) Fem man in på båten, chauffören kör ut när 4 kör av bilar, fem man in, chauffören ut, fem man in , chauffören ut....o.s.v. dag efter dag. Bra vändradie och driftsäkerhet. |
|
|
Sorry, jag postade fel... En gång av 6261 är bra ändå :) |
|
|
Heter det vexaxeln uppe i norrland (allt norr om markaryd) anders-72?? |
|
|
Jag tror det är lite överdrivet med att motorn tar skada av för mycket olja, dvs max 1-2 liter för mycket. När jag jobbade som lastbilsmekaniker så hände det någon gång att killarna i smörjen fyllde på olja 2 gånger vid service. Dvs 30-40 liter för mycket! Lastbilarna gick kanske några dagar eller mer utan problem. Nu är detta en mycket mindre bil, men 8 dl borde inte vara någon fara. Men jag hade ändå försökt tömma ut lite, för säkerhets skull! Mvh. Richard |
|
| Haha, ja det gör det. Utom längst i norr, där orkar de bara säga "veva".. | |
|
Det var ca 3 mm över maxnivån på stickan men det sitter en "pumbla" i vägen som gör att det kan komma högre upp. Har inte sett några läckage eller sånt under bilen eller i motorrummet men ska hålla koll. Det jag också funderat på är katten som många sagt, om den fått stryk. Man kanske skulle ta en sväng och blåsa ur 1,4:an :o) Och sen menade jag såklart vevaxeln och inte kamaxeln i mitt första inlägg :-/ |
|
|
Du kan ta det lungt!! Absolut ingen fara med en så liten överfyllning! |
|
| Kuriosa: Har faktiskt hört något exempel där någon kollade oljenivån genom att ta bort locket och se att det fanns ju ingen olja där! Fyllde på upp till kanten på oljelockshålet. Där kan man snacka om överfyllning samt kamaxel i oljebad :) | |
|
Sällar mig till de som tror att det inte är någon jättefara. Vet du med dig att det är för mycket är det bäst att försöka suga ur överskottet med en oljesug via oljestickans hål. Om det är för mycket olja kan vevaxeln piska upp mer oljedimma än normalt och då ökar oljeförbrukningen genom att dimman sugs upp av vevhusventilationen och oljan leds in i insuget på motorn. Om man fyller jättemycket för mycket kan det bli tryckspikar i oljetrycket när kolvar och vevaxel trycker ner oljan i tråget, men då pratar vi ganska mycket för mycket olja - då kan packningar ta stryck (t ex vevaxeltätningen)... Lite olja tål en katalysator, särskilt om det är "tillfälligt" - då kan den bränna rent sig efter ett tag. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tackar för alla lugnande kommentarer :) Ska kanske tillägga att jag har tömt ut 8 dl olja så att nivånnumer ligger precis på max | |
| En sak som kan hända vid överfyllning av olja är att oljetrycket sjunker eller försvinner vid fullvarv, pga skumbildning när vevaxeln vispar omkring i oljan. Hade en kompis som råkade ut för detta på sin bigblock i båten dock utan motorskador, men tyckte att kombinationen fullvarv och lågt oljetryck inte kändes bra. Möjligen gäller detta speciellt amerikanska V8or? Lagom är bäst! / Vedbotrimmarn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.