AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.772

Vart placera pallbockar på E34.

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Bilen ska upp i luften i helgen pga. läckande bränslerör.

Brukar oftast ha tillgång till lyft eller helt enkelt bara skicka in /backa upp nånting under bakhjulen. I just detta skede finns ingen lyft o men jag skulle ändå vilja få upp den rejält högt i luften, vilket gör de lite bökigt att hissa på en sida i taget.

Dessvärre hittar jag inga bra punkter att lufta och ställa pallbockar på i bakvagnen.
Diffklumpen känns inte bra o hissa i, på en bil me delad bakvagn, kan man lyfta "mitt på" bakvagnsbryggan för att sedan ställa bockarna på bryggan mellan vid infästningarna till länkarmar/silentblock.

Trösklarna föredrar jag att behålla intakta under ingreppet.
I fram åker pallbockarna på längstgående balkarna.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hissa i diffen har jag alltid gjort, den sitter inte löst bara för att den är delad, och sätt pallbockarna på domkraftsfästena i trösklarna.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Känns lite riskabelt då halva huset är i aluminium! Men de borde väll hålla ändå kanske?

De e just trösklarna jag vill behålla hela, inuläget e de nog i halvdant skick och sabbar man de ännu mer så e väll rosten framme nästa vinter.

Ingen annan som pallar upp på bakvagnsbryggan?
jo, jag sätter pallbockarna där du beskriver.. finns ju en perfekt yta precis vid silentblocken..
fram sätter jag dom under krängningshämmarfästena, känns inte helt perfekt men funkar bra om man är lite vaken vid uppallningen.. pallbockar med smal "klyka" högst upp är att rekommendera där eftersom k-hämmarfästena inte är så breda..
kan tillägga att jag sätter domkraften i kanten där golvet och trösklarna möts, med en träbit emellan..
min bil är lyckligtvis tillräckligt frisk än för att kunna göra så.. men efter nästa vinter vette fan.. har kommit rätt mycket rost i dom krokarna under den gångna vintern :(
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Pallbockarna sitter alltså mellan silentblocken och infästningen för länkarmarna. Alltså på själva bryggan?

Ingen som sätter domkraften i mitten på själva bryggan? Anledningen till att jag fastnat på de är att jag har för mig att besiktningen brukar sätta gummikloss o hissa på detta vis under besiktningen!

Får väll ofra mina stackars trösklar med en bräda annars, diffen känns inte bra o lyfta i!
"Pallbockarna sitter alltså mellan silentblocken och infästningen för länkarmarna. Alltså på själva bryggan?"

jepp..
på 540 e34 finns det en på vänster sida rätt långt bak jämte diffen och två på sidorna där trösklarna möts bak vid hjulen..
525 e34 minns jag ej så längesen så minns inte. kanske svårt o fatta vad ja menar men bara kolla noga så ser du nog
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående pallbockar där fram är de längsgående rambalkarna alltid förstahandsval (både E30 och E34).

Typ ungefär där lyftpunkterna är placerade på denna bilden
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag är inte helt säker på hur belastningen ligger på silentblocken men jag tror inte det är optimalt att ha hela bilens tyngd vilande på bakaxeln på det viset ni menar.

Chansen att diffklumpen på något sätt skulle gå sönder av belastningen när man lyfter skulle jag vilja påstå är helt obefintlig. Om lite bockad 1mm plåt håller för bilens vikt vilket är fallet i domkraftsfästena så tror jag att en gjuten järnkonstruktion 5-10mm godstjocklek klarar biffen.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag lyfter alltid under bilen, I diff eller något annat lämpligt.

Lyfter bara i trösklarna om jag verkligen måste. Tex på e30n då den är så låg så jag måste lyfta upp den i sidled för att komma under med en domkraft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.