AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.325

Hostande m5 e39?

Hej. På väg till jobbet idag började bilen(M5 e39-01) gå väldigt dåligt och hostade speciellt på låga varv vid belastning. när jag senare skulle åka hem så funka det perfekt men efter ca 40min kom det tillbaka med dunder och brak. kunde knappt komma fram och all kraft i motorn försvann och gick väldigt ryckigt. Läste av datorn och fick följade felmedelande på ZVM:
General module faulty 6913 522.
Tyckte även att det luktade bränd plast från bilen. Gissade på en tändspole först med blev lite osäker. Någon som kan ha en kvalificerad gissing om var jag ska börja felsöka?

Vänligen
Linus
ZKV modulen verkar inte ha någon koppling till mitt problem om jag förstått saken rätt.

Tanken slog mig att det kan vara bränslepumpen som börjar ge sig. vad tror ni? kan det stämma på min symtom?
Gi
42
Giz
e39 M5 Carbonsvart Alcantara
3.0 Cs 1973
Porsche 964 C4 Amethyst
Audi A3 SB
Håller med Decerto. Min bränslepump gik exact så der, kunne just precis köra dagen efter till min mekaniker...

G
Har kollat av mina tändspolar och dom verkar inte vara felet. Lästa av datorn igen och den gav fel på lamba och kamaxel givare. Dock så är jag tveksam om det kan vara det. nu går bilen igång fint på tändningen med håller bara några sekunder innan den börjar bluddra och till slut slå av. min magkänsla säger återigen bränslepumpen. vet inte riktigt hur jag ska kolla av det utan att behöva köpa en ny på changs.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Vad jag läst mig till på forumet så är bränsle pumpen en svag del på M5orna. Även 540 har dåliga bränsle pumpar. Jag hade bytt bränsle pump, då vet man att den är bra, och troligtvis är felet borta. Annars får man fortsätta felsöka, men det blir ju lättare att felsöka då! Man kan ju koppla på en bränsletrycks mätare och kolla om bränsle trycket sjunker. Men då ska man köpa en sådan också...

Mvh. Richard
Låter som bränslepumpen. Hur långt har den rullat? Jag gissar mellan 13000-14500 mil?
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
hUR KLÅNGT HAR DIN BIL GÅTT?

mIN PAJJADE FÖRRA ÅRET. DÅ HADE MIN BIL GÅTT 12500MIL. vERKAR VA EN SJUKA PÅ DE OCH DE BRUKAR PAJJA RUNT DESSA MILEN.

(SORRY FÖR CAPS-LOCK)

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007
Bilen har rullat vid dagens datum 11500mil. Jag tog ut bränslepumpen och kollade alla kontakter samt rengjorde. nollställde även bilen genom att ta ur batteriet i 30min. testkörde i ca 20min och allt funkade prima. Nu återstår bara att testa med en längre runda. Gissar att pumpen vaknat till lite men bör nog bytas pronto. Synd att den går på dryga 4000kr.

Jag får dock fortfarande felmeddelande från DME/DDE. ända infon jag får är 155, vad nu tusan det ska betyda.

Vad är det för programvara du använder när du läser felkoderna? Om du använder Carsoft så kanske jag kan hjälpa dig vidare..
Jo jag har carsoft 6.5. skulle uppskatta lite hjälp:D
Troligast är pumpen glapp, den funkar en stund då och sen lägger den lite som den vill.
Decerto: Du har PowerPost.
Efter mycket strulande och mekande var det så simpelt som dålig bensin. hade fått bottensumpen av macken. Nu är det rent i tanken och det går som en dröm igen.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Gott att höra Decerto.
Sådana fel är svåra, inte det första man misstänker, fast du var ju inne på rätt spår direkt...
Härligt med enkla fel :)

Man vill ju alltid tro det värsta(vill och vill men jag gör då det) och glömmer dom mest grundläggande saker man ska titta på först.

Skönt att det lösta sig för dig.
Jo det var skönt, hade stålsatt mig för bmw:s saftiga priser.
Pump: 4125kr
Luftmassemätare: 3695kr st
Lamba: 2285kr st, billigt när man ska ha 4:a

Det enda som jag skaffa denna gång var filter för 620kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.