AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.316

BMW E36 328i Golf Tee trick

hej,

Funderar på att prova den, kanske inte så accepterade, modifieringen av mitt avgas på min e36 328i med en golf peg. För alla som inte vet vad det är finns här en länk som visar:

Länk

Det jag egentligen undrar över, är vad som händer om pegen eller motsvarande trillar ut ur slangen. Eftersom den styrs med hjälp av någon form av vakum, slutar det ju vara vakum om slangen inte är igentäppt? Är det ngt motorn eller liknande kan ta skada av?

Hoppas ni förstår min något luddiga frågeställning, gör ni inte det är det bara att fråga, så ska jag försöka förtydliga mig!

Jag köper att denna modifiering kanske inte är den mest socialt accepterade av alla, men nyfiken som jag är vill jag prova och se hur stor skillnad den gör

Tack på förhand!
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Länken är trasig, denna borde fungera: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant.

Har själv ingen erfarenhet men av att döma från denna sprängskissen
Länk

så får du orolig tomgång samt försämrade köregenskaper under 2500 varv/min om pluggen skulle trilla av.

För under 2500 varv/min så är den elektriska ventilen #16 öppen av ECU:n och insugsvakuumet håller avgasflärpen stängd. Om din plugg skulle trilla ut så betyder det att det insuget har plötsligt fått ett extra lufthål att suga in luft ifrån och som inte är uppmätt - en insugsläcka helt enkelt.
Tackar för svaret!

Dessvärre förstod jag inte helt hundra, mer än att om tomgången blir orolig kan jag anta att den trillat ut. Men om den trillar ut, tar motorn någon skada av detta? Eller är det bara så att köregenskaperna blir sämre?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, motorn tar inte någon skada men du behöver ju inte köra hundratals mil med den i det skicket :-)

Ja, du borde märka skillnad. Ett tips är att bara lossa den där gummislangen och se hur bilen beter sig. På så sätt kan du lättare känna igen om pluggen lossnar. Den borde bli något sämre på tomgång och lite "oroligare" och inte lika jämn under 2500 varv/min.
Tackar för svaret!

Skall testas så fort jag har tid! :)
Fi
44
Filliloxen
328 Cab -96
328 Touring -96
I stället för peg kan du väl sätta en stripe och vika slangen så du stryper eller köpa ett t-kors till spolarvätska eller liknande och koppla ihop slangen med ett sånt och koppla ihop de andra utgångarna med varandra.

// Feeelix
Eller så låter man slangarna vara kvar och i stället kopplar bort elanslutningen till magnetventilen (sitter i bagageutrymmet).

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag funderade också på det, fast jag var osäker på vilket läge magnetventilen har utan någon spänning - därför vågade jag inte rekommendera det.

Så, är magnetventilen öppen eller stängd när det inte är någon spänning kopplad till den?
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Den är stängd. IAF är min det :)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har nu iofs en e46:a men systemet är (var) nog lika på den och e36:an antar jag.

När jag köpte min bil så noterade jag den lilla flärpen i utblåset och funderade genast på vad den hade för funktion. Det var lite si och så med orsaken men enligt den länken som finns ovan så får det hela sin förklaring.

Men hur som helst med det. Jag har bytt min slutdämpare till en Eisenmann för det goa ljudets skull och på dessa finns inte flärpen. Och jag har kört så nu ett par år och inte har jag märkt att tomgången skulle vara det minsta orolig. Jag lämnde in min bil till ett erkänt BMW-proffs för bytet och det enda han har gjort är att plugga slangen. Huruvida han på annat sätt talat om för bilen att den inte längre har flärp, det låter jag vara osagt, men har svårt att tro det.

Det som framkom tidigare när jag funderade på vad den fyller för funktion var att det helt och hållet har med ljudet att göra. Tystare på låga varv så att man inte väcker grannen och förstör hennes skönhetssömn och med öppen flärp i full frihet på autobahn så man kan njuta av ljudet. Nåja, på en e46:a låter det inte så mycket med en öppen flärp heller.

Är det goare ljud du vill åt är det nog bäst att investera i ett annat system.

Niklas

Fransosen
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Måste instämma med Fransosen, på min 328 e36 är skillnaden i ljud försumbar... Avgasteknik i Uppsala ville ha 2000 för ett roligare ljud, får se om man slår till...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fransosen : Liten förtydligan kring det där med tomgången, du har nog bara missat lite i tråden. Hela tråden bygger på ett tips där man just pluggar slangen, därav namnet på tipset (golf tee trick - man pluggar slangen med en golfpegg).

Så tillvägagångssättet är precis densamma som gjordes på din bil. Men sedan förs en annan diskussion om vad som skulle hända om pluggen trillade bort, vilket kan hända på din bil också. Sedan diskuteras det även alternativa lösningar som inte innebär att man behöver plugga (utan bara koppla bort styrsladden till magnetventilen som ger en direkt passage till insugsundertrycket).
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
bmw-slangen. Jag tror inte min bil är "fixad" med en pegg.... Finns väl lite mer sofistikerade sätt att lösa frågan kanske.

Bilar lagar man med skruvar och muttrar och slikt. Vad i all sin dar man lagar med en pegg, det vet jag inte men inte är det bilar i alla fall. Kanske duger dom att spela golf med, vad vet jag.

Men om nu min bil plötsligt får orolig tomgång så vet jag i vilken ände jag ska börja leta :-)

Men än en gång, om det är bättre ljud man far efter hjälper det föga att köra med "öppna spjäll" hela tiden. Iaf om man har en e46:a. Jag har tyckte mig notera att ju nyare modell, desto mindre välljud. Så på en e36:a som avhandlas här kanske det fungerar fint.

Hepp på er.

Niklas

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fransosen : :-) Nejdå, du har nog ingen golfpegg. Användandet av just golfpegg är nog mest en kul grej som liksom ger ett smeknamn på modifieringen. Det är ingen lagning, det är en modifiering. Men någon form av pluggning av vakuumslangen har säkerligen gjorts på din bil också, skulle vara kul att få reda på hur. Så är du och tittar under bilen någon gång - ta gärna en titt hur det är gjort och återkom!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Vad är det för magnetventil ni pratar om? Det går ju ingen elanslutning till själva spjället på avgasröret.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se mitt första inlägg....

Länk
Har nu fixat det, gjorde dock det med en peg, men det andra sättet är ju helt klart intressant!

Resultatet tycker jag faktiskt är bra för att inte ha kostat mig ett öre. Låter enligt mig mycket trevligare, ska försöka slänga upp en film på det senare under veckan:)

Tackar än en gång för all hjälp jag fått!
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Snubblade över denna tråd och fann den väldigt intressant..

Var nyss ute och tittade under min e36 325i -94, men hittade inte någon "slang" som går från ljuddämparen?!

Vars hittar ni den? Ovansidan? Måste man plocka lös dämparen för att plocka lös slangen?

Tack :)
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Hittade just på ett annat forum att 325 inte har detta!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gjorde en liten snabb korsreferenssökning (på den elektriska ventilen som borde vara gemensam mellan de flesta som har denna funktionalitet) och nedanstående modeller har denna (i kombination med exhaust flap).

Ingen exakt lista, bara en fingervisning på vilka modeller som troligtvis har denna funktionalitet.

E36 328i
E36 320i Convertible, 323i Convertible
E46 325xi
E46 330i (Convertible,Coupe,Sedan,Touring)
E46 330xi
E65 740i,750i,760i,730d
E68 Hydrogen 7
E83 X3 3.0i
F01 730i, 750i, 750iX, 760i
F04 Hybrid 7
F06 650i,650iX
F07 550i,550iX
F10 528i,528iX,550i,550iX,Hybrid 5,M5
F11 523i,528i,528iX,530i,550i
F12 650i,650iX,M6
F13 650i,650iX
F25 X3 28iX,35iX
Z3 1.9,2.0,2.8,3.0 Roadster
Rolls-Royce RR4 Ghost, Ghost EWB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.