AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.718

Någon som är nyfiken på HPF´s turbokitt?

HP
4
HPFM3
E46 M3 HPF Stage-2 770HP
Hallå.

Har väl varit en ganska doldis med min M3:a jag har sen mars förra året.
Tänkte kolla om någon har lite frågor om kittet och hur det fungerar?

Kan dra en snabb genomgång om vad kittet är och hur det fungerar.

Den har 4 olika effektlägen
Bensin 540 hp
Bensin + Methanol 670 hp
Racesoppa 720 hp
Racesoppa + Methanol 770 hp

Dessa 4 olika lägen kan bytas under drift när man kör.
Ställer om laddtryck, tändning och methanolinsprutningen.

För att välja mellan bensin och racesoppa så har man en liten nyckeln man stoppar in brevid tändningslåset. Detta för att man inte ska råka köra bilen på vanlig bensin men på racemapp. Detta är absolut inte bra för motorn då den sämre soppan och den höga tändingen + laddtryck kommer orsaka spikningar.
Det tänd även en röd lampa på konsollen när race-mappen är påslagen.

Methanol aktiveras automatiskt när det finns methanol i tanken och systemet är trycksatt. Man kan alltså inte köra på fel mapp här.
Dock finns det en knapp för att stänga av methanolinsprutningen. Kan vara bra vid bankörning t.ex då man kanske vill köra på mindre hästar.

Vidare så sitter det även två st extra mätare i bilen. Detta är väl det enda som skiljer visuellt en HPF M3 mot en orginal M3.
Ena sidan har vi en lamdamätare och på andra sidan en för laddtryck. Båda är av märket AEM. Inbyggt i dessa sitter även en spikvarnare som tjuter om något skulle gå galet.

Några som skiljer mot en orginal M3.
När man startar bilen. Låt bredbandslambdan värma upp ca 10 sekunder från tändning är påslagen till att man startar bilen. Detta för att förlänga livslängden på sensonsorn.

Vid start så går motorn två hela rotationer innan tändning slås på, vilket är lite längre än en orginal.
Gissar att det är för att man vill ha lite oljetryck innan tänding. Detta kan säkert nån av er bättre :)

Koppling, respons, körbarhet är precis som innan. Går med handen på hjärtat inte skilja från en orginal.

Har säkert missat massor. Fråga på om någon är intresserad.

Mvh Anders

E46 M3 HPF
Låter häftigt! Har du bilder?
Hur har bygget gått till?
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Låter som sagt häftigt, vore intressant att få se dessa grejer i verkligheten!

// Stefan
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Riktigt grym bil! Har sett youtube klippet när du kör mot gula Gallardon ett par gånger, Har du fortfarande 250-spärren kvar? ;) Även om både bil och trim kostar en hel del så jämför man med vad man måste a för bil för att ens hänga på så är det ju ändå rätt prisvärt, om man nu inte behöver lägga ut en halv förmögenhet på service och slitdelar för att hålla bilen rullande? Är det HPF steg 2 du har? Hur omfattande är installationen?

Jag har också kikat lite på youtube och måste säga att den verkar brutal.
Hur gör du när du besiktigar denna?

Jag misstänker att det går så långt att du måste plocka om motorn till original?

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Länk till videon?
Goldcom:

Här är en länk till garaget sidan där det även finns filmer =)

Länk

HP
4
HPFM3
E46 M3 HPF Stage-2 770HP
Bygget gjordes under en lång dag/natt på verkstad.

Ang service så är det vanliga M-service som gäller plus lite tätare oljebyten.
Man får också räkna med att tändspolarna måste hållas fräscha för att orka med att producera en fin gnista.
Jag märkte att mina tändspolar var slut då bilen tappade ork och till slut knappt gav någon gnista på en cylinder. Hände när bilen gick i bänken med en rototest. 510rwhp med 5 cyl :P
Efter byte till nya fräscha tänspolar gick bilen som ett skott och hade ett helt nytt register. Tändspolarna borde ha bytts direkt då dom suttit i sen fabriken.

När ändå bilen hade gått några mil med dålig gnista så valde jag att byta alla irridium-stifft samtidigt.

E46 M3 HPF
HP
4
HPFM3
E46 M3 HPF Stage-2 770HP
Här kommer lite youtube-länkar.
Enda klippet som går på vassare mapp än lägsta läget på 540 hp är när jag kör mot Gallardon. Missar starten men kommer ikapp rätt fort.

100-250 på lägsta laddet 6 psi utan methanol (540 hp)
Länk

Mboard-träff. Kör mot en 550 Maranello.
Kör även här på lägsta laddet 6 psi utan methanol (540 hp)
Länk

Mboard-träff. Kör mot en Gallardo Superleggera.
Kör på race-soppamappen utan methanol (720 hp)
Länk

E46 M3 HPF
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Bra fart!
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Riktigt snabb kärra!
Hej!!
Finns det möjlighet att träffa dig och få en provtur???
Jag är väldigt intresserad av att köpa ett HPF Stage 2 kit.

MVH. Magnus Berglund- Sundsvall

HP
4
HPFM3
E46 M3 HPF Stage-2 770HP
Javisst. Är du i Stockholm så kan du höra av dej.

ps. håller på o säljer bilen också. Inte på blocket än, ska se om man kan hitta nån vettig köpare på något forum först.

Mvh Anders

E46 M3 HPF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.