AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.864

motorn tar in vatten och kylsystemet tar in olja...

Visa användare
31
328_beemer
BMW 328CI 99
hallå...jag vill helst inte riva min motor för jag ska ändå skaffa mej en ny bil snart. de sprutar vatten som är svart/mörkt... från avgasröret när ja varvar upp den...de kommer även vit rök...de är ju inge snack om saken va de är för något....men jag har hört att de finns någon kemisk vätska som man kan ha i kylsystemet...funkar de bra?...eller rättare sagt finss de igentlign?...
Har svårt att se hur en kemisk vätska kan laga en trasig topplockspackning.
Visa användare
31
328_beemer
BMW 328CI 99
joo.. jag oxå......de är väl bara att riva då eller?...äre svårt, myk jobb att byta på en 328 e36?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser oljan respektive kylarvätskan ut?
Drar bilen olja och kylarvätska (dvs. får du fylla på)?

Att det kommer vatten ur avgassystemet är helt naturligt, även om motorn är helt frisk! Det är kondenserat vatten från avgaserna (för varje liter bensin som motorn förbränner, bildas det i förbränningen ca en liter vatten som följer med avgaserna ut).

Kör man mycket kortkörningar där avgassystemet sällan eller aldrig blir riktigt genomvarmt, kan det lagras litervis med vatten i avgassystemet!
Gasar man då till lite kan det fara ut ganska mycket vatten...som ofta är rätt svart pga sotet i avgassystemet.

Detta är extra vanligt på bilar med avgassystem med stora volymer (och det har BMW).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
328_beemer: Jävligt taskigt och oärligt om du funderar på att "fullaga" bilen på det viset och sen kränga iväg den. Om köparen kan påvisa din "reparation" så kan det klassas som dolt fel och du kan bli betalningsskyldig till en dyr reparation. Och efter som att kylsystemet blir kladdigt invändigt är det inte så svårt att påvisa att någon hällt i kylarcement.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag trodde också att min 328 var paj igen 2år efter topprenovering.. fick fylla olja och vatten. dock läckte den olja i en packning vid motorn och vatten där man inte såg att de ångade ut ur systemet. tog den på en 40mila sväng sen var de bara att byta packningen och den drar numer bara lite vatten. håller avgassystemet hett emellanåt också.
så Johan B: har en riktigt bra poäng i sammanhanget och jag håller med han fullt ut.

BMW ownz
Visa användare
31
328_beemer
BMW 328CI 99
taskigt? thööö.:S.jag har ägt 4 bmw!..alla ägare innan mej har varit riktigt oärliga mot mej så varför ska jag då vara ärlig ?
När en privat person säljer en bil finns inga garantier, om bilen rasar när du kör ut på vägen är det köparens problem eftersom det är dennes skyldighet att undersöka bilen eller vad det heter. vilket fall som helst kan man som säljare inte bli skyldig till att betala någon ting, om man inte har skrivit under någon överrenskommelse.

Sen är det ju upp till var och en hur man affärar.
-d
299
-dB
130i -07
tyckte du det var roligt att säljarna var oärliga mot dig?
förmodligen inte.
men du tycker att det är helt ok att vara likadan när du säljer.
jag säger att du har fått vad du förtjänar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
I grund och botten är det olagligt att "fusklaga" i kombination med att mörka ett problem man känner till, om köparen har riktt en specifik fråga om det. Men man behöver bevisa att fusket är gjort av säljaren eller att denne visst om det.

De flesta okunniga hävdar ju bestämt att bilen är rostfri om man inte ser någon rostfläck, men i själva verket är bilen ful/fusklagad eller rosten är dold och ligger under bilen tex.

Det är alltid enkelt att påvisa att man inte kan något om bilar, men då ska man vara konsekvent också, dvs att vet man inte något så vet man inte.

Tyvärr kan man nästan alltid komma undan med att, jag visste inte att bilens kylare var lagad med kylarcement tex. Men gör man som köpare en djupare koll med ägaren innan som 3e part och alltid (nästan) svarar ärligt
säger att då denne sålde den till Mr X så hade ingen kylarcement använts och bilen hade inga problem. Då har vi medsamma en lite jobbigare situation för Mr X som gör bäst i att häva köpet då han förmodligen skulle bli fälld i en domstol då det är ganska uppenbart vad som är gjort.

Vid en djupare undersökning kan man granska kylarcementen och ta prover på labb och konstatera att den är gjord för 2 veckor sedan, då blir det ännu jobbigare för säljaren.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Lagom barnslig inställning,328_beemer!
Har ingen sympati för sånna som trådskaparen,hoppas du får motorras också!Svårt att se att du får någon hjälp här på forumet.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Håller med Bimmerbåjj helt och fullt ut!!Och lite till!!

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.