|
|
|
|---|---|
|
Det kommer in en massa vägbuller bakifrån på touringen tycker jag. Låter mycket mer i baksätet än i framsätet. Det verkar finnas en öppen ljudkanal från ventilationsgallren bak genom jalusierna i karossen även om det sitter isolering lite här och där. Bagageluckan verkar knappt vara isolerad alls? Det sitter en stor plastinsats med verktygslådan mm men den verkar rätt ihålig. Någon som provat att trycka i mer isolering i bakluckan och i "serviceluckorna" på höger och vänster sida i bagageutrymmet? Kommer det ljud även från reservhjulsbaljan? | |
|
Vet inte om jag upplever min Touring (-02) som bullrig direkt,men när jag bytte ut min sommardäck som var av märket Maxxis så blev bilen mycket tystare än tidigare. Maxxis däcken var inte slut men hade fått sk klackbildning ( V-Mönster ) och det bullrade väldigt mycket då. Trodde ett tag att något lager eldyl spökade så jag testade att låne en omg däck av min BMW-Granne och det tystnade rejält !! Så nu är det Falken däck som sitter på kärran (235/45-17) och bilen är tystare än någonsin :) Frågan är om inte detta är Ditt problem med ljudet (däcken)? Att en Touring bullrar mer än en sedan kommer man inte ifrån då kupén är större och fungerar som en resonans-låda för allt skit som vibrerar mm. |
|
| Jag sa nån gång "oj vad tyst det är i bilen!" när jag körde, men sambon som satt bak höll inte med. Det förhållandet lär ju inte ändras med bättre däck även om det blir ännu tystare både fram och bak, så därför vill jag minska skillnaden mellan fram o bak genom att dämpa bak. | |
|
Testa att isolera i reservhjulsbaljan då denna är en låda för sej. Vet att BMWs egna isolerings metod var att ta bort alla håligheter bara för att få bort resonanseffekterna av just håligheter. Så fyll alla håligheter bak Du kan hitta med i stortsett något mjuk material för att testa Dej fram vart effekten blir bäst. |
|
|
Jag ska testa att helt täppa för luftutsläppen i karossen också, bara som test. Känns som att luftkanalerna bakom klädseln är en stor resonanslåda. Liksom reservhjulsbalja och baklucka. |
|
|
Har du testat detta än? Blev det någon framgång? Martin |
|
|
Nja, bara lite sporadiskt. Det blir tystare om man lägger lite handdukar över luftinläppen under bakrutorna. Jag har kikat lite i bagageutrymmet och det finns ju gott om plats för extra isolering. D-stolparna verkar oisolerade, samt mycket luft på sidorna bakom klädseln. Bagageluckan verkar också ha en del plats att isolera på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.