AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.571

reparation på bil som ska säljas?

vad tycker ni?

jag har en E38 750 i fint skick som ev ska säljas, men innan jag gör det är det är främst 3 saker som måste fixas

frågan är om det är "värt" att lägga ut pengar på det eller låta köparen pruta alt sänka priset lite mer?

det är spricka i dimljus ca 2000kr, mindre park skada ca 2000kr, display lyser svagt ca 3000kr, känner något glapp länkarm fram ca 3000kr

summa runt 10 000kr?

jag har lagt ut över 40 000kr på rep senaste månaderna och vill att allt ska vara sjysst när man säljer den, men frågan är om man får ut dom sista extra 10 000kr?

det sjuka är att dessa bilar står i vad 40tkr till 60tkr?
så man är så att säga torsk från början..
Skulle endast fixa sådant som gör bilen mer lättsåld. Din bil är från -98. Lite skavanker får man acceptera som köpare. En spricka i dimljuset, mindre parkeringsskada, svag display och glapp i länkarm tillhör mindre skavanker. Är det något av detta som du tycker skulle underlätta en försäljning så fixa det mest akuta. Fundera själv vad du skulle irritera dig på som köpare av din bil. Sannolikheten finns att du skulle acceptera de brister som finns om priset är rätt. Inte sant?

Lycka till med bilförsäljningen.
tack,

visst det är en gammal bil och lite brister får man ta, jag ska fundera på vad jag som köpare skulle värdesätta och sen nybesikta bilen så allt är så bra det kan vara.
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Defekterna du räknar upp är ju saker som köparen kanske inte ens upptäcker innan köpet (beroende på hur noggrann han är). Tror absolut inte att du får tillbaka pengarna, även om du specifikt påpekar vad du gjort och vad det kostade.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alla är olika, en del vill sälja sin bil i så bra skick som det bara går, en del vill kränga vagnen pga förestående reparationer/utbyten etc. och gör ingenting åt bilen, en del vill sälja av andra skäl osv..

"7-seriemannen" är kanske en sådan som vill att bilen ska vara i ett bra skick vid försäljning och då kanske inte pengarna är allt....

Men ok, han skriver iofs i slutraderna att det kanske är svårt att "få igen" dessa 10 papp som det här sista "justeringarna" skulle kosta...så jag vet ju inte riktigt vad andemeningen är för honom :)

Mvh Janne.
7-serie mannen verkar vara en seriös ägare. Han har redan lagt 40 000 kr på bilen. Pengar han aldrig kommer att få igen vid en eventuell försäljning. Vore rätt korkat att lägga ytterligare 10 000 kr på småsaker. Är köparen så petig kan han själv fixa de sakerna efter köpet. Lite saker får man räkna med när man köper en begagnad bil. Även om han skulle fixa dessa kända defekter är det rätt sannolikt att det finns ytterligare saker att åtgärda. Någonstans måste man dra gränsen Janne T.

Alla som någon gång planerar att sälja en bil står inför samma dilemma som 7-serie mannen. Personligen vill jag kunna sälja en bil med gott samvete. Det tycker jag 7-serie mannen kan göra. De saker han räknat upp är bagateller.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, var i sin 7:a "7-seriemannen" lagt pengarna på vet jag inte...

Kanske växellådshaveri!?, det är man liksom tvungen till att fixa om man vill ha en fungerande vagn...t.ex.

Men visst, någonstans går gränsen...men bucklor och spräckta glas är ingenting som det direkt skriker "den vagnen vill jag ha"... om man är ute efter en 7:a.
Sänka priset är det som gäller i dylika fall, naturligtvis beroende på utgångspris, men generellt sett..

Jag tycker dock att det vore bra om dessa "bagateller" kan finnas åtgärdade och bekräftade via kvitton före ett ev. köp av en dylik vagn...men det är hur JAG tycker det skulle vara inför ett V12 köp..

Mvh Janne.
jag tänkte att en person som vill köpa min typ av bil vill ha en så fin som möjligt, för att om det står mellan min bil och en annan vill jag så klart att han ska välja min!

om jag dessutom har ett ganska bra pris på det borde det ej bli så svårt att sälja?
man vet själv när man tittar på bilar då vill man väl hitta saker att pruta på förståss, i bland kan jag känna att folk bara tittar på priset och inte riktigt värdesätter en bil som är fin/omhändertagen

jag vet att jag aldrig kommer få igen pengarna det handlar inte om det även om det är surt såklart, mest att det är en balans mellan att det ska vara sjysst till att det får fa.. räcka med kostnader nu

jag har lämnat in den på verkstad "GW Engineering" efter tips härifrån!
så kvitto finns på allt det jag bytt är bla tank,kylare,servisar,bromsar,däck,etc

nu har jag tid på verkstan på ons så då ska jag fixa allt inför försälj
tänkte gå ut med 54tkr känns det ok tycker ni?
(16000mil "all utr" svart/svart)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen...

Tja, om det du säger stämmer, dvs att den bara har rullat 16000mil och har "all utr". då är det ett mycket attraktivt pris anser jag utan att ens ha kikat på vagnen ifråga :)

Men man bör se bilen "live" s.a.s. för att ge ett mera säkert svar på om den är värd slantarna..

Jag antar att bilen annars är fri från rost och fräsch i övrigt(förutom då det du radade upp tidigare)?

Mvh Janne.

visst måste man se bilen för att värdera på riktigt, men jag sätter ut den så får jag se vad det blir för respons.. hoppas nu bara att det blir en anständig verkstadsnota.

tack för synpunkterna//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.