AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.300

Dela nyckel.

Wh
14
Whey
BMW 325 xia Touring 2001
Hej, inhandlade igår en e46 325Ix, nu är det så att ena nyckelns alla funktioner fungerar perfekt, detta gör dock ej den andra nyckeln som är stendöd. Nu till frågan, hur delar man på nyckeln för att byta batterier, finns ingen liten "skåra" där man bänder isär den. Är det bara att köra in en mejsel och bryta lite försiktigt?
Har du försökt att ladda nyckeln genom att köra bilen med den i ett tag?

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det är inte möjligt att byta batterier i dessa nycklar, de laddas i tändningslåset och när de inte tar laddning längre får dom bytas ut

BMW CS #5139
Wh
14
Whey
BMW 325 xia Touring 2001
Så man får helt enkelt byta ut nyckeln? Jo jag har testat köra med den i tändningslåset. Vad kan en utbytes nyckel tänkas kosta?
Typ 2000.- kostar en ny nyckel. Hur långt har du kört? Du ska helst ge dig ut på en rejäl åktur för att nyckeln ska hinna laddas.

Wh
14
Whey
BMW 325 xia Touring 2001
ca 5 mil i sträck, var ju en rejäl slant för nyckeln, ska höra med bilfirman om dom tar det på garantin, har ju 6månader
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag betalade 750 kr för nyckeln till min gamla E87. Inte kan väl E46 vara dyrare? Men absolut, har du köpt bilen hos handlare borde de stå för nyckeln, det är ju en grej de måste kolla vid varudeklaration. Även vid privatköp hade jag nog klagat.

Fotnot: Komplett låssats Ford Transit -94:a, alltså tändningslås, 4 dörrar samt två nycklar kostade också 750 kr... :P
Wh
14
Whey
BMW 325 xia Touring 2001
Det kan inte vara så att förra ägaren bara använde 1 nyckel så den måste kodas om? någon som har en susning hur man kodar nyckeln?
Kolla in denna säljaren på Ebay. Var väldigt trevlig och snabb med att svara på frågor. Hjälpte mig och har nu 2 nya fräscha nycklar.

Nu är min en äldre, men tänkte mest om han kanske kan hjälpa dig även med dessa nyare nycklar. Frågan är ju fri.

Tar i och för sig till nästa vecka om han kan hjälpa dig och du vill antagligen ha det att fungera redan idag.

Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Wh
14
Whey
BMW 325 xia Touring 2001
Tack för svaren, kontaktade min BMW åf, dom bad mig komma in för att koda om nyckeln alternativt byta batteri i den. Det är dock en bit att köra dit, men vad gör det när man nyhandlat bil :)
Du frågade inte vad det kostade att få en ny nyckel? De 2000 jag nämnde hörde jag bara någon slänga ur sig, alltså jag är långtifrån säker.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har hört flera exempel på runt 1500-1700:- för en nyckel. Max 2st nycklar kan samtidigt vara samkodade med EWS:en.
jo
26
jole
320i Touring -01
Köpte två nycklar till E46 i förra veckan. 1746:-/st
Ni
958
Nip
320i-04
Om du har kunnat köra på nyckeln så måste den ju vara kodad rätt, eller?

Verkstad tar väl betalt både för nyckeln och att initiera den.

När jag köpte min begärde jag en kontroll att bara de två nycklarna jag har fungerar, så det är nog ingen dum idé med nyköpt bil i alla fall att kolla att inte fler nycklar finns initierade på bilen. Om bilen blir stulen med nyckel är man ju körd vad gäller försäkring osv.

Den är ju bara ett serienummer på nyckeln som kommuniseras och resten är datastyrt vad jag förstår, vad den kan göra, vilka inställningar i bilen som skall återställas vad gäller AC för just den nyckeln osv.

Så teoretiskt kan ju dörröppning etc vara avstängt i bilens dator för just den problematiska nyckeln.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: J.L

Det går visst att byta batterier i dessa nycklar!!
Lättast att åka in till BMW så hjälper de till med bytet.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Passo222. det är nycklar till bilar tillverkade före 09/99 som det går att byta batterier på dvs den äldre typen av fjärrnyckel.
Det är en laddackumulator i nyare nycklar som laddas av ringantennen runt låset.

Whey. efter ca 30 minuter körning ska nyckeln vara tillräckligt laddat för att kunna fjärrmanövrera ca 15 ggr, dock tar det ca 30 timmar att ladda den full.
Viktigt är ju att nyckeln även är initierade till fjärrmottagaren, annars funkar den inte för det. se din instruktionsbok, bägge nycklarna måste initeras direkt efter varandra för att fungera.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
1.120
Passo222
Re: hasso

Där har du lite fel!
Visst nycklarna laddas som du säger men det går i alla fall att byta batterierna!
Precis som allt uppladdningsbart tar ju batterierna slut efter ett tag.

Jag har själv gjort det både på min e46-01 samt min e92-06. Åk bara in till BMW så hjälper de till då det kan vara lite pilligt att få isär nyckeln.
Mvh
Passo222, har din bil Comfort Access? För det är bara på nyare bilar med det som har utbytbart batteri.
Pa
1.120
Passo222
Re: Chris87

Ja, min e92 har det. Tror dock inte det gör ngn skillnad då det är likadan nyckel oavsett CA eller ej. Varför skulle det skilja för? Låter ologiskt.
e46:an hade inte det (fanns nog inte då).

Beställ fan inga nya nycklar utan att försöka byta batteri först!!
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.