AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.740

Spotify via iPod-interface?

Om man (efter)installerar BMW's original iPod-interface, kan man då använda det till att spela upp Spotify (offline) ifrån en iPhone?
Hej.
Om du monterar kitet med Ipod/iphones "breda" anslutningskabel, så självklart får du ut ljudet till stereon.
Även om de monterar med 3.5mm kontakt så funkar det lika bra, dock ej id3 tags eller möjlighet att byta låt osv.
Så svar - Ja.
Hmm, får hoppas iPhone OS 4.0 ger möjlighet att ha telefonen i handsfacket (där interfacet hamnar) och ändå styra Spotify. För i dagsläget så startar ju bara iPod-delen när man skickar remote-signaler som jag förstått det. Lite jobbigt att gå in i handsfacket för att bara starta igång spelaren.

Får väl testa med 3.5mm så länge. Tack för svaret iaf.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hittade en bra beskrivning om Spotify i bilen på Volvo Personvagnar Sveriges Facebooksida.

finns olika lösningar beroende vilken bil man har:)

Men börja med att köpa Sportify Premium så du kan använda tjänsten i telefonen/Ipod touch (Detta kräver att du har en telefon med antingen Android (Många HTC och Samsung har det idag) Iphone OS eller Symbian (En del Nokia och samsung telefoner har det).

Sedan så väljer du dina spellistor som du vill ha till "offline spellistor" så du inte behöver betala för massa datatrafik eller musiken slutar om telefonen tappar signal. Nu har du Spotify i mobilen och utanför din dator.

Nästa steg är att gå till bilen, finns olika sätt att få ljudet från telefonen till högtalarna i din stereo.

1) Det bästa som ger bäst ljudkvalite och som enligt mig är smidigast är en AUX kabel, Det är samma kabel som du kopplar till hörlursuttaget i din telefon (3,5 mm plugg) då har du denna kopplingen i bilen och kopplar smidigt från telefonen till bilen och vipps så har du oändligt med musik i din bil.

2) Bluetooth, tar mycket batteri och har en viss möjlighet att tappa ljudkvalitet. Detta kräver även att telefonen har en avacerad version av Bluetooth. (Jag tror t ex inte Iphone 3g klarar att streama musik via BT. Detta tar också mycket batteri av telefonen så kör du på detta sättet rekommenderar jag även en laddare till telefonen.

3) FM sändare, du kopplar in sändaren i uttaget för ciggtändaren i bilen och ställer in frekvensen kopplar telefonen till sändaren med medföljande kabel och ställer in radion på samma frekvens och du har musik. Här tappar du i vissa fall ganska mycket ljudkvalitet då FM sändarna idag inte är så bra. Men ett smidigt sätt som kan ladda telefonen samtidigt som du får över musiken till stereon.

Blev visst en novell men hoppas det funkar för dig!:)
En notis som jag gjort med min Iphone 3GS.
Förutsätter dock att du jailbreakat luren i fråga.

Ladda ner/ köp music controls från Cydia, vips ersätter du Ipodens kontroller till att styra Spotify istället!
Rekommenderas starkt till Er som vill ha den liggande i handskfacket, samt kunna styra låtval från ratten etc.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad är cydia för nåt?
Hej.

Om man Jailbreakar sin Iphone, får man tillgång till en ny "butik" kallad Cydia.
Mer läsning samt info hittas här:
Länk

Mvh Marcus
PR
28
PRYL
Tesla Model S P85D -15
Tesla Model 3 LR+ -21
Nissan Skyline R33 GTR -95
IOS4 möjliggör styrning via ratt/stereokontrollerna i Spotify.
Det fungerar även utmärkt ihop med Dice-enheterna.
Man behöver alltså inte jailbreak längre, men det rekomenderar jag att ni gör ändå ;)

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Pryl: Detta började funka på min efter att jag inatt uppdaterade till OS 4.1.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Wi
44
Wintis
M3-2016
Hur fick ni det att fungera med rattknapparna, någon inställning i telefonen? Har OS 4.1 och den kopplar ändå över till Ipod när jag rör knapparna.
Har original adapter i armstödet.

//Johan
jo
3
jonne112
520d Touring -08
520dA Touring F11 beställd - lev i feb 2011
Till Pryl och mistafrizz:

Har ni iPod/iPhones-anslutningen (den bredan anslutningskabeln) i handsfacket eller har ni kontakten i armstödet?

Funkar båda "sätten" att ansluta sin iPod/iPhone så man kan styra Spotify?

Mycket tacksam för svar!

//Jonas

PR
28
PRYL
Tesla Model S P85D -15
Tesla Model 3 LR+ -21
Nissan Skyline R33 GTR -95
Jag körde med Dice-enhet via originalstereon. Anslutningen drog jag ut via handskfacket.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag har precis pillat lite med en ipod touch g2 och ios 4.2
Jag kan inte få det till att fungera med Spotify, varken med eller utan music control.
Ni som har fått det till att fungera med bmw´s egna kablage, hur är era inställningar i ipoden?
vilken ios kör ni?

// Mvh Andreas

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag hade mitt fungerande i typ en dag - men nu får jag inget att fungera.

Mina teorier är:

Uppdateringen av min Iphone 4 tog bort någon funktion?
Jag laddade min Iphone med Ipodlåtar - så varje gång jag har Spotify igång och rör någon rattknapp, så prioriterar bilen/telefonen Ipod och slår då av Spotify.
Det är något med USB kopplingen/integrationen som gör att bilen prioriterar Ipod istället för annat program.

Jag ska prova att jailbreaka min och köra music control utan att ha en massa ipod låtar i telefonen.

Jag vill verkligen få detta att fungera.

Hur ser det ut med den nya interfacet som lanseras i februari?, dvs där du får en ganska total apple integrering i bilen. Vore coolt om man fick upp grafiken över Spotify också.

Nästan värt att byta bil bara för det.. ;-)

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ursäkta att jag upprepar frågor som kanske redan besvarats, men jag fattar inte helt vad ni pratar om här, är ingen hejjare på mobiler..

Kort fråga;
En F11 byggd efter 09/2010 utrsutad med USB (6FL) , Blåtand (644) och "utökad musikmobilkompatibilitet (6NF);
kommer man vid användande av en iPhone 4 kunna köra Spotify genom mobilen?
Styra vi iDriven/ratten?
Skickas ljudet via BT (sämre ljudkvalité) eller via USB-porten?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..och då menar jag utan att "jailbreaka", modifiera telefonen eller pyssla med nått annat klurigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.