AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.059

Kompressor,grenrör,sportkattar och V-power

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nu är grenrör och sportkattar monterat efter mycken möda, och detta innebär då för den som är intresserad att bilen är utrustad med - Vortech-kompressor + Schmiedmann grenrör och sportkattar + 250 kr V-power.

Detta ska generera ungefärligen 344 hk om jag räknar bort 10 hk för att jag har originalslutburk kvar.

Kände på bilen lite grand ikväll då jag fick den, och efter att den adapterat till V-power efter sådär 15 minuters blurrande o misständning, gick den som en racerbil : ))

Gjorde en fullgasare på en raksträcka utan att växla ner manuellt och såg varvräknaren svischa men tyckte inte det kändes som att den sköt fart som jag hoppats. Men den besvikna minen förbyttes i ett varggrin när jag kastade ett getöga i backspegeln och såg två 265-breda svarta spår en lååång sträcka efter bilen : )

Jag måste säga att det känns skillnad med grenrören och V-powern alltså. Bilen varvar upp mycket snabbare nu, och svarar därmed riktigt snabbt på gas.

Ska provköra 80-120 så snart jag får lämpligt tillfälle.
Ro
138
RonnyN
330i -03
Sådär ja

sa ju att det skulle smaka mums med extraktorrör!

En åktur är ju ett måste nu

/Ronny
Grattis till att du äntligen har fått på alla grejerna :) Upp med film och resultat nu
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Grattis !
Då är det bara att fixa lite mer luft då........

/Janne
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Tyvärr blurrar o hackar bilen för fullt idag, utan att jag har en aning om vad det kan bero på. I morse när jag skulle iväg, kändes det som den gick på fyra cylindrar eller nåt. Ojämn gång även på tomgång. Nästa gång jag körde bilen, någon kvart senare eller så, gick den som den ska igen.

Såhär har det varit även under eftermiddagen. Ena stunden knappt körbar o nästa rena monstret. Någon som kan tipsa om ev. felorsak?

Mekanikern sade att den adaptiva bränslestyrningen kunde bete sig såhär en tid efter ett sådant ingrepp som förändrar luftmängd, men det är ju inget jag kan kolla utan att vänta o se.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Låter härligt förutom hackandet. Jag tror det fixar sig med lite mer blandad körning bara.

Skulle också vilja ha grenrör i min men vafan de kostar ju typ 30000:- till V8, helt galet. Får räcka med kompressor, sportkattar, sportavgas och v-power :-)
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Min hackar och misständer så fort den blivit varm under 4000 varv över 4000 går den kanon har bytt insug + extraktor

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jalabjerven - över 4000 vågar man ju inte gasa...då släpper det ju ; )

Dagsuppdatering: avgasröret sitter ihop utan slangklämmor ännu, och jag misstänker att det är orsaken till att bilen går vämjeligt ojämt. Tänker att pga ojämnt avgasutsläpp (kraftigt läckage i skarvarna) så matar lambdasonderna bränslesprutet med lika ojämn data och därmed ojämn gång.

Ibland blurrar lever det så att motorn vibrerar, och om jag då stannar och stänger av bilen och sedan startar igen, så går den rent. Märkligt som fan...

Hursomhelst ska snart avgassystemet skarvas ihop ordentligt så får vi se om det blir bra.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Aja, jag tror inte du köpt kompressor för att hålla dig under 4000? :-)
De är ju där de börjar hända grejer, hehe.

Fram till lambdorna och kattarna är de nog viktigt att de håller tätt, efter de är de skitsamma om de pluddrar lite. Bygg ihop de ordentligt, kopplas loss batteriet en timme och åk sen ut och kör, dra den hyfsat lugnt i alla växlarna så den får känna på hela registret så ska du se att den går fint sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.