AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

Oktantal

ha
11
hansgust
523iA -99
Har precis hämtat min 523:a, -99:a. Då det var dåligt med soppa i bilen spillde jag i ett par liter blyfri 95. Väl hemkommen började jag gå igenom bilens instruktionsbok. I instruktionsboken står att bilen är konstruerad för bensin med lägsta oktantal 98 ROZ. För att uppnå normalvärden för effekt och förbrukning bör denna bensin användas i första hand. Vidare står att man även kan tanka 95 oktan (ROZ). Vad använder ni för bensin i era bilar? Jag tänkte ringa BMW imorrn för att se om man ska hålla sig till 98 oktan.

MVH

// Hasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn går bättre på 98 oktan men du kan köra på 95 om du vill.
Det som händer är att den drar mer bensin och ger lite lägre effekt med 95 oktan. Troligtvis tjänar du på att tanka 98 oktan pga den lägre bensinförbrukningen men det kan skilja mellan modeller och exemplar - testa och mät.

Jag tankar alltid 98 oktan i min, hellre för högt oktantal än för lågt!

Mvh
Samma här...tankar alltid 98 oktan så kör du på det med!

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
98 oktan - finns det något annat?! ;)
Bilen (och föraren) mår bäst av 98 oktan, precis som det står i instruktionsboken.

roadZter
ha
11
hansgust
523iA -99
Var inne på min BMW verkstad idag och frågade om vilken oktan man skulle köra på med en 523 -99a. Den jag pratade med, tror det var verkstadschefen, svarade 95 oktan utan att blinka. Jag nämnde för honom vad som stod i instruktionsboken. Han verkade inte känna till vad som stod där, förtroendeingivande va?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr är det inte helt ovanligt att BMW-mekare inte vet någonting utöver det som de får fram på sin testdator. ;o)

Läs om oktantal på denna hemsida som är gjord av en "riktig" mekare.

Länk

Mvh
ha
11
hansgust
523iA -99
Ett förtydligande: BMW-verkstad = BMW-återförsäljare med tillhörande verkstad.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Det verkar som att man borde köra på 98'a istället
(enligt ovanstående länk), är det någon annan som har testat att bilen verkligen går bättre med högre oktan tal ? justeras tändningen automatiskt på BMW eller ? ... annars är det väl ingen idé att
byta till 98'a.

Finns det någon som har kollat upp skillnaden på avgas
värdena när man har skiftat mellan 95 och 98 oktan ?

man vill ju veta om bilen "bränner" bränslet bättre ?

* BMW SAME *
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min motor går bättre av 98 oktan.
Den går jämnare och drar mindre soppa. Om den ger mer effekt kan jag inte uttala mig om, då det troligen är marginellt i såfall. Jag känner åtminstone ingen påtaglig skillnad.

Ja, tändningen ställer om sig automatiskt.

Mvh
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det är nog snarare så att bilen ger mindre effekt vid 95 oktan eftersom bilen är konstruerad för att gå på 98 oktan (vilket också står i instruktionsboken).

roadZter
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag kör normalt på 95 oktan men i samband med långresor genom europa fyller jag i 98, att det skulle märkas någon effektförsämring på 95 det är nog endast provbänken som kan ge svar i detta. Däremot kan en viss bränslebesparing ske med 98 det har jag märkt, då pratar vi om några procent vid jämn hastighet under långa sträckor.

NoFear
<¤¤00¤¤>
ma
48
mackett
528iA Touring -97
Så här står det i min instruktionsbok:

"Normalvärden för effekt och förbrukning uppnås med bensin med lägsta oktantal 95 ROZ. Vid högre kvalitet - som tex premiumbensin (98 ROZ) - förbättras effekten och minskar bränsleförbrukningen, vid sämre kvalitet är det tvärtom."

aldrig mer Audi!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.