|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har lite problem med startmotorn och värmen i bilen. - Startmotorn: Skulle köra in bilen i garaget och själva startläget funkar inte, förmodligen givaren på växellådan eftersom den startar med "hoppledning" direkt på startmotorn. Var finns givaren/kännaren ? Har försökt hålla på startläget och föra växelspaken genom alla lägen men icke ett knyst. - Värmen: Om jag ställer värmen på kallaste läget, 16 C så kommer det kallt, lägger jag upp en halv grad till 16,5 C så laddar det på full värme. Har haft upp värmeventilerna och putsat dem men hjälpte inte. Felkod säger kortslutning i ventilationssystem, kan det vara panelen eller finns det något annat som styr spänningen tiil värmeventilerna, för dom öppnar väl enligt hur mycket ström som "styrs" till dem eftersom dom funkar med magnetfält eller är jag helt ute och cyklar?? Tack på förhand Thomas | |
|
Verkar som ett fel inne i klimapanelen. Värmeventilerna är öppna i strömlöst läge och stängda när man lägger spänning ut på spolen. Regleringen där imellan sker med pulser, ventilerna pulsar alltså med kortare eller längre intervall beroende på hur mycket värme man vill ha. FP |
|
| Ok, tack ska du ha, har varit inne på samma funderingar själv med, hur sitter den fast? Har bort två skruvar nedtill på panelen men vågar inte riktigt ta i och dra ut, sitter den tro fast upptill med eller med fjädrar som spänner fast den tro? | |
|
Klimapanelen sitter med snäppfästen i ramen. Svårt att få tag i sidorna utan att göra åverkan, men lossa a tingen täckpanelen alt. mugghållaren under, eller MID-panelen ovanför. Sedan kan man enkelt trycka ut klimapanelen med fingrarna genom öpnningen. FP |
|
|
Great :) Tack ska du ha, måste ta loss den ikväll då å kolla upp vad det kan va för fel. Thomas |
|
|
Ok, liten uppdatering då. Ikväll bytte jag rattlåsmodulen eftersom startnyckeln snurrat runt ibland, naturligtvis lyckades jag få en som hade nåt fabrikationsfel, skruvhålen för plasthöljet som är runt elbotten och fast med två M6 insex bultar hade inga gängor???!! Fixade det med att popnita fast det istället, har ingen lust att vänta flera dar på att få en ny men ringde naturligtvis och reklamerade ärendet till BMW och tog foton på den att mejla imorgon. Så när det var fixat tänkte jag pröva att starta bilen med hoppledning till startmotorn för att flytta på den lite och reda ut varför inte starten funkade på nyckeln, backa ut ur garaget och lade i D och lådan bara slirade samt laddlampan lyste och varningslampan för lådan, jahapp var det inget annat. In igaraget och kolla genom säkringarna en gång till och se på f*n, säkring nr 15 var sönder i alla fall, bytte och voilá, funkar. :) Så imorgon blir det värmens tur samt att nollställa airbaglampan efter "sensormatts" byte enligt Gör-det-själv forumtråden. |
|
|
Allt nollställt och bilen nybesiktad :) Värme problemet berodde på yttertemp givaren som va väck å visade -40 hela tiden så kliman trodde det var ny istid på gång och därför matar på me full värme.... man lär så länge man lever, så ny är beställd och monteras på fredag. Var så van att tempen inte funkade så att det inte ens slog mig innan igår kväll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.