|
|
|
|---|---|
|
hallå monterade avgassystem härom dagen och k&n coold air intake och nu andra svängen jag var ute å körd med den så tändes motorlampan. tyckte att bilen ryckte lite innan menytterst lite bara. det är katt ersättare på systemet. kan det vara boven tro? mvh Robban ps någon i närheten av uppsala som kan läsa av felkoder? förutom BMWdvs ds | |
| Jag skulle gissa på ditt k&n filter, tror det varit en del problem efter montering av dem, sök lite här på forumet samt på m3forum/e46fanatics =) | |
|
ok tack ska kolla runt lite |
|
|
Länk kan vara lmm:en |
|
|
Ändringar i avgassystemet kan också trigga "förhöjda avgasvärden"-lampan. Akrapovic M9x-system triggar lampan så ofta (åtminstone på amerikanska modellen), att de tagit fram en liten modul som kontinuerligt läser av och raderar felkoderna via OBD-granssnittet! OBD-läsare med raderingsfunktion är en bra investering, som man snabbt tjänar in. Sväng förbi Kjell&Co eller likn. |
|
|
Det borde sitta en lambdasond efter katalysatorn som mäter om katalystorns funktion är korrekt. Om du helt tar bort katalysatorn och ersätter den med en tom burk, lär lambdasonden detektera "otillräcklig avgasrening".... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Och som vanligt är det ingen som tycker att det är något onormalt att koppla in en burk som "kontinuerligt läser av och nollställer felkoder"??? T.ex. att det skulle finnas en anledning till att felkoderna kommer fram... Kattersättare? Dvs ingen katalysator? Då är det väl kontrolllambdan som upptäcker att katalysatorn aldrig tänder? |
|
|
Varningslampan är ingen "felindikator" utan lyser vid en mängd olika fall. Vissa felkoder uppstår vid "riktiga fel", t.ex. LMM eller tempgivare defekta, men många är av karaktären "värdet är för högt för standardbilens inställningar" vilket inte behöver betyda att ngt är fel (givet att man inte har en standardbil längre). Riktiga felkoder får man fram med GT1 och liknande. |
|
|
Då har jag hittat felet. var in till BMW och kollade datorn och det var lambdan som sitter på katten som triggat motorlampan pga kattersättaren. som jag misstänkte mao. nu till nästa grej då. går det att lura denna lambda på nått vis. har hört talas om 02simulator som man sätter på lambdan som lurar systemet, någon som vet nått om detta?? MVH robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.