AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
873

köpråd 535a 92a e34

Visa användare
17
jimmy_lissgard
520i 92
330 med m5 motor 88
är på väg att köpa en tredje bmw en 92ans 535 som jag fått bra pris på vad skall jag tänka på? går det att flytta grejer mellan e34orna oavsett motor då syftar jag främst på inredning och dylikt stolar mm men även byta bromsok , stötdämpare mellan 535 och 520 tex... tacksam för lite råd och tips..

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inredning går alldeles utmärkt att byta mellan alla E34:or (inte alla delar passar naturligtvis mellan Sedan och Touring). Eftersom 535i bara tillverkades de första åren av E34:ans livslängd så fanns de bara med de tidiga tyg och färg scheman (men byter man ut allt på en gång är det inga problem - jag bytte ut min gråa trasiga tygklädsel mot svart läder).

Drivlina och chassi skiljer det sig på i princip alla punkter mellan 535i och 520. Där finns inte många detaljer som du kan flytta mellan.

Detta gäller även motorn. I en 520i -92 sitter det en M50 och denna motor samt de mesta delar i motorutrymmet är helt annorlunda än en M30 motor som sitter i en 535i.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Kolla allt noga innan du bestämmer dig... Lyssna ordentligt på motorn, kall som varm. Inget större tick ska höras isåfall är luftarna eller kammen dålig. Rost är alltid trisst.... Länkarmar osv i framvagnen brukar va slut så lyssna efter eventuellt klonk under provkörning även vibrationer vid lätt inbromsning.

Beemer 4 Life!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ska tilläggas att vissa E34 sedan har fällbart ryggstöd bak, de passar inte på bilar utan fällbart.
Visa användare
17
jimmy_lissgard
520i 92
330 med m5 motor 88
ok... för det är skinn inredningen jag är intresserad av hoppas då att det är samma... men alltså inget speciellt utöver tickande och klonkande?

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Elfel är vanligt förekommande och kan va ett H*****e att få ordning på. Rost rost och rost.... annars är dem ganska skott säkra ;)

Beemer 4 Life!
Visa användare
17
jimmy_lissgard
520i 92
330 med m5 motor 88
ok nice... vet sen tidigare att den är schysst i karossen ingen eller obefintlig rost... el är juh alltid ett helve... att få ordning på...

Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
"bmw-slangen" du kanske inte ska ge tips och råd när du inte själv har koll på vad som passar eller inte passar.

Det som skiljer en 92a 520 och 535 är drivlinan (inkl drivaxlar) resten är detsamma, stötdämpare bak och fram, hela framvagnen och det mesta i bakvagn inklusive bromsar (skivor, OK + bygel, belägg) runt om.
Ett tips är att kolla realoem och göra en cross refference så tappar du väl hakan över hur mycket som går att byta dom sins emellan;)

Fråga mig hur jag vet annars att de passar.. även e28 och e32 har väldigt mycket gemensamt - chassiemässigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, jag har ganska bra koll på vad som är gemensamt men i det här fallet så var det mer saker som inte var gemensamt så därför gav jag det något för korta och negativa svaret att det inte är nästan några delar alls som passar (jag ville inte ge falska förhoppningar om att varenda större detalj är gemensamma). Var dock lite för negativ.

Som vi sagt innan, hela drivlinan är olika.

Men det stämmer att där fram är mycket gemensamt - som Skillz säger så är faktiskt bromsarna likadan (något jag missade - trodde faktiskt de skiljde sig åt).
- Men stötdämparna skiljer sig något men går att använda fast då måste man ta hela paketet inklusive stödlager (BMW hade vill jag minnas tre olika versioner av stötdämparna fram).
- Jag vill minnas att casterstagsbussningarna skiljer sig åt också.

Där bak är det också likt fast jag vill minnas att de båda bakåtriktade bärarmarna inklusiver hjullager och flänsar med mera inte är samma.

Så ett mer korrekt (och mindre pessimistiskt) svar borde således vara att inget i drivlinan är gemensamt men chassimässigt finns det många fler likheter (dock finns det ett par olikheter på en del ställen som man bör vara uppmärksam på).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.