AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.566

Högtalare trasig i förardörr E90 -07

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Högtalaren i förardörren är helt tyst sedan några dagar tillbaka. Högtalaren under stolen fungerar. Har vanilg Radio Professional med standard ljudsystem.

Det förefaller ju som kablarna hoppat av...

Någon som råkat ut för detta eller har tips om att plocka bort dörrsidan etc?

MVH Christofer
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Du har garanterat "bränt" högtalaren. Det är rent skräp som sitter i original.
Passa på att köpa lite bättre högtalare, om du ändå måste byta..

Dörrsidan är enkel att ta av.
Ta bort listen som sitter mitt på dörren (min är aluminiumfärgad). Där under sitter 4 torxskruvar. Sen sitter det klipps runt hela dörren, bara att dra av. Var försiktig sen bara med sladdarna..
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
sitter bara 3 i min dörr :-) fick inte tillbaka dörren som den skulle sitta riktigt, hehe
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men om man spränger en högtalare så brukar den inte lägga av helt och hållet, den är helt tyst.

Bilen har nyligen varit inne på lack av bl.a. dörren, tack farbror! Kom på att de antagligen har plockat ner dörren och dörrsidan när de riktade den. Skall fråga lackfirman och om så är fallet så har de säkert missat kablarna när de monterade tillbaka dörrsidan.

Håller med om att högtalarna är ren skit, det i särklass sämsta standardljudet jag hört i en nyare bil. Utom möjligtvis SAAB 9-3 SS.

Tack för tipsen!

MVH Christofer
BMW må bygga den ultimata körmaskinen, men deras stereo system är riktigt kassa! Om det var en sak jag tyckte om på min A6 så var det ljudanläggningen. Har inte suttit i en BMW med originalstereo som kunde komma ens i närheten. Men det är just därför eftermarknads prylar finns - det är bara fantasin och plånboken som sätter stopp för vad man kan uppnå.

Vorsprung durch freude am fahren
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Försvann ljudet samtidigt som bilen lackades, så är det ju troligt att de har glömt högtalarkabeln..
Men det här med att spränga eller bränna högtalaren. Det är skillnad.
Spränger du den så går nånting sönder, då brukar det låta illa sen.
Men om du bränner den, så har koppartrådarna i magneten blivit överhettade. Kan bli helt död, eller skrapa..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.