AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.110

Hjälp! Läkage X3

An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Det här kanske inte är rätt ställe att posta på, men gör ett försök då jag upplever att fler läser denna forum del.

Iallafall. Kom precis hem och upptäckte att något läcker under från bilen, var en rad små pölar där jag kör in och parkerat. Kröp under och lokalisera läkaget till ganska mitt under bilen, ev. något mer fram. Smakade på vätskan och det var inte olja så det måste vara vatten?

Kan det vara vattenpumpen? Eller något annat?

Snälla hjälp!

Tack på förhand.

Andreas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan det vara så att du kört med full AC på och det kan vara kondensvatten ifrån luftkonditioneringen? I o m att du smakade på det och det var vatten utan smak av österrikiskt lantvin(glykol, smakar väldigt speciellt) gissar jag att det är kondensvatten. Kolla efter något rör där det kan droppa från ACaggregatet uppifrån. ACn fungerar ju så att den avfuktar varm luft.

Mina 5 öre...

Hur långt har bilen gått?`

Om det mot förmodan skulle vara kylvatten så kan du kontrollera kylarvätskenivån(kolla i instruktionsboken hur man gör) men jag både hoppas och gissar att det inte är det. Om det var vattenpumpen skulle motorn med all sannolikhet gått varm och då hade du sett det på tempmätaren inne i bilen.

Mvh
Asken
An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Underbart med så snabbt svar! Tack!

Ja, tanken slog mig att det kunde vara kondensvatten. Har matat på rätt bra med kallluft från ac:n, inställd på 18 grader, varmt här i Umeå just nu.
Det smakade bara vatten, inte alls som österrikiskt lantvin : )

Bilen har "bara" rullat 8000 mil så det känns som att det inte borde vara något annat, fast man vet aldrig. Ska hålla koll på kylarvätskenivån.

Om det nu bara är kondensvatten blir iallafall jag förvånad över hur mycket det bildas?

Nu känner jag mig lite löjlig men samtidigt också mycket lugnare. Återigen tack Asken! : )

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.