|
|
|
|---|---|
|
Besiktigade bilen denna vecka och en sak som jag började grubbla på efteråt är om besiktningsmannen gjorde sitt jobb rätt eller om han bara misshandlade min automatlåda. När de skulle mäta avgaserna lades N läget i tror jag, såg inte exakt vad han gjorde. Sedan gasade han en bra stund uppskattningsvis runt 3000-4000 rpm ca 1-2 minuter. När de skulle kolla upphängningen och om hjulen rullar lätt så stängde de av motorn med N-läget i. Antar att detta är okej då de annars inte kan göra sin kontroll ? Anledningen att jag tänkte på det efteråt var att lådan växlade lite "halvhårt" ett par gånger i ca 30-40 km/h med lågt till normalt gaspådrag efter att jag kört iväg från bilprovningen vilket gjorde mig orolig/överraskad. Detta har aldrig hänt tidigare då den brukar växla silkesmjukt så man inte känner växlarna oavsätt hur man kör och situation. Detta gäller min 750 som gått ca 13600 mil. Kan tillägga att jag kört några kilometer idag och den gick helt perfekt idag men man undrar jag... BMW 4 Life | |
|
Helt korrekt! Bilen ska varvas i N och inte i P. Och bilen måste vara i N för att kunna rulla - allt är som det ska vara. |
|
|
Det var ju skönt, då är det bara jag som är en överkänslig entusiast som gubbkör sin V12:a :-) BMW 4 Life |
|
|
Förstår att du är orolig när besiktningsgubbar varvar ögonstenen. När jag besiktigade min 535 så varvade han i 15-20 sek i 5000 varv. Jag skulle kunnat strypt fanskapet. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Jag besiktade min 745:a i förrgår, killen varvade den max 2-3 sek. | |
|
dekagon: då hade du tur, jag tog inte tiden men kan svära på utan att ljuga att de varvade 30-60 sekunder minst, det tog tid i alla fall. Gissar på att kattarna hade svalnat när jag stod och väntade utanför så de skulle ha upp tempen så avgasvärdena sjunker. Fick 0.0 på CO och 18 på HC, samt perfekt lambda värde med V-power i tanken. Hur som helst, har läst en hel del på nätet att automatlådan på V12:an är känslig och aldrig ska backas med gas och att man inte bör varva motorn när man står stilla pga av en underdimensionerad avledningsventil av trycket eller nåt. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.