AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.009

330 E90 "hickar" vid lägre varv.

Hejsan.

Har märkt ett par gånger att min 330 e90 hickar/rycker till på lägre varv.
Ibland är det som att de inte kommer nån effekt alls.
Runt 1500 varv ungefär. Nån som har nån aning va de kan bero på?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, jag förstår det som att du har samma fel som jag har på min bil. Läs den tråden jag länkar till och säg om det känns igen. Min bil är inte åtgärdad ännu då felet ännu ej är hittat, men läser du tråden ser du att jag redan haft den inne 2 ggr och att den ska in igen om 2 veckor för byte av magnetventilerna i vanosen.

Länk

Som sagt, skriv om det känns igen, beskriv gärna mer utförligt.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag får nog tillägga en sak. För mig "stryps" eller "hickar" den till typiskt ut ur kurvan efter ett ljus i en korsning, mindre gupp som går att ta i 20-30km/h och efter små rondeller som man håller 20-30km/h i. Den ger gas en millisekund innan den stryper, det blir liten motorbroms, den rullar kort på tomgång och sen drar den iväg som den ska.

På förenade bil i Malmö har de fått svar från BMWs tekniska avdelning att det är magnetventilerna i vanosen som kärvar. Låter rimligt då vanosen isf inte hinner ställa om snabbt nog när man drar på och den "hostar" till, blir en fördröjning och sedan går den bra igen.
Jag har de också lite som att de kommer och går.

Bilen är manuell. Egentligen är det väl inget större fel. En passagerar hade nog inte märkt av de. Men jag kör långtradare annars, så jag kan nog börja anmärka på de minsta som händer. Iaf märka av de. Man vill ju att samspelet ska va perfekt :)

Problemet kan också kännas om man gasar lite mer på lägre varv, att den får ibland...en lite ryckig acceleration.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Nu är det kanske lite svårt att jämföra eftersom din är manuell och min automat, du väljer ju själv växel medan min går efter ett förprogrammerat mönster. Du vet ju innan hur du ska accelerera och väljer växel utefter vad du kommer att göra sen, min väljer växel efter hur mycket gas jag ger.

Så du kanske inte märker av det lika mycket som jag gör när jag accelererar från låg hastighet. Men det vi pratar om är väl en tvekan, och sedan normal acceleration? Min låda frikopplar nog när den känner att motorn går tillbaka till tomgång vilket säkert gör min "tankepaus" längre.

Jag har haft det här beteendet i ca ett år och nu på senare tid har det blivit värre. I början hände det ca 1-2 gånger i månaden, nu händer det varje gång jag kör, nästan klockrent varje gång jag kört lugnt och ligger med ytterst lite gas genom en rondell, kurva, gupp och sedan trycker till lite.

Exakt vad gör du med gaspedalen när det händer? Händer det oavsett beteende eller är det vi lite snabbare nedtryckning av pedalen det händer? Det händer aldrig mig om jag följer pedalen ner, endast när jag trycker till snabbare och det är väl då magnetventilerna inte hänger med antar jag.
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Hade samma fel på min E60 525:a från -06!
I somras började den spöka precis som ni beskriver för att efter någon vecka lägga av helt och det blev bärgare till verkstaden.
Tror det gick på runt 3.000sek att åtgärda, det som byttes var magnetventilerna.

//Micke
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
min bil har betett sig på samma sätt sen förra året nu. har aldrig upplevt detta som ett stort problem tills jag läste detta.

har dock en 320i e90
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Granhult, jag håller tummarna för att det är magnetventilerna på min bil också. Jag är sen uppe i 12.000kr för hela kalaset och är inte det felet tror jag inte försäkringsbolaget vill hjälpa till. Men bilen ska in om en vecka och det känns ju helt klart som att magnetventilerna är en rimlig förklaring.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Magnetventilerna är nu bytta men felet finns kvar. De har hittat fel på en sensor som känner av acceleration och sammarbetar med motor och låda. Detta felet syntes inte på BMWs dator utan tekniska avdelningen i Stockholm hade rotat i siffrorna från senaste testet och hittat att den sensorn leverarat fel vid tre tillfällen. Denna sensorns ska bytas imorgon. HOPPAS det är den som är felet för det börjar bli dyrt nu...
Hejsan!

En liten uppdate. Verkstan tipsa om att byta...hmm, jag tror de va styrenheten...databoxen, eller nåt sånt jox :p

Iaf, den som styr motorn. Jag fick en ny, de programera om den. Och vips...bilen går så mjukt och fint!

Upplever även bilen som mer lättkörd. Tyckte faktiskt den kunde va lite småjobbig innan att köra. Ännu underligare då jag jobbar som långtradarchaufför och är van att köra allt möjligt. Så det är riktigt nice detta nu!
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Cörran: Min databox är redan bytt men jag känner ingen skillnad. Jag lämnade in bilen för 5e gången nu efter att ha haft den hemma i 6 veckor för att köra med den så de får lite data i "felminnet" att läsa av. De ha bytt magnetventiler i Vanos, uppdaterat mjukvaran, bytt en sensor till nivåreglering (som gör att lådan växlar ner i uppförbacke), bytt databoxen samt programmerat om den. Bilen är fortfarande lika dan och hickar ibland.

Idag skulle jag som sagt lämna in den igen efter semestern och jag hade blivit lovad att experten från BMW´s tekniska avdelning skulle finnas på plats. När jag kom med bilen i morse såg de ut som ?????? De visste inte vad de skulle göra med bilen, så de har iallafall gjort en service på den och en felsökning som i vanlig ordning visar-inga fel...

Jag blir så trött på dem... Jag ska dubbelkolla vilken sturenhet de bytte i juni, jag vet inte om det är samma enhet som styr lådan och motorn, det kan ju vara att de bara bytte den till lådan isf, vilket vore konstigt eftersom de sagt att lådan är fin...

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Cörran: Skulle jag möjligtvis kunna få ditt reg nr så jag kan be dem på Förenade Bil kolla vad som gjordes med din bil och hur de hittade felet. De har ingen aning och står bara villrådiga nu.
PMa mig eller skicka till min mail: marcus_hedenskog@hotmail.com

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag var inne och hämtade bilen på service innan i veckan och passade på att fråga vilken databox de hade bytt, servicerådgivaren kunde inte svara på det trots han höll på i 10min och letade i pappren. Det enda han kunde ge mig var att den kallades DLM, kan det vara så att de bytt databoxen till lådan och inte till motorn? Ska kolla det på måndag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.