|
Sida 47 av 47
|
|
|---|---|
| Själv har jag 3,6% större på mina vinterdäck och har inga som helst problem. Dock har jag bara 225 breda vinterdäck och M-sportpaket. Det borde inte vara någon skillnad med M-sport men jag är inte säker. | |
|
Har bara kört 25 mil nu men den är inte vidare riktningsstabil i motorvägsfart. Jag måste sitta och passa och kompensera hela tiden, annars "vandrar" bilen, någon annan med samma erfarenhet? Kan visserligen vara pga runflat men det är på gränsen till trafikfarligt. Det är 18" sommardäck Pirelli orginalmonterat. Tänkte kontrollera hjulinställningen det ser ut som det är positiv camber fram, ska det vara det? |
|
| Känner igen det beteendet med mina sommardäck men inte så det är trafikfarligt. Har märkt att det beror mycket på vägen i kombination med RFT. Den går mycket bättre på vägar med ny asfalt. | |
|
Jag har inte tillstymmelse till riktningsfel. Kan släppa ratten utan att den drar i nån riktning. Har kört 200 mil. 17 tums Pirelli P7, men dock INTE run-flats. Jag har noterat några bilar X3, X1 och en Volvo, där jag legat bakom och det sett ut som ena bakdäcket på dessa bilar har haft nån form av ojämnheter. Tror att det är run-flats. Vet inte om det kan orsaka det du beskriver. |
|
| 400 mil körda, 0,725 l/mil senaste tankningen med blandad körning. Förbrukningen sakta nedåt. | |
|
Hämtade bilen i förrgår! Innan det blir repigt, är det någon som installerat något repskydd på stötfångaren bak? Det som på Ebay heter "ladenkantenschutz"? Kamei verkar ha men finns de i sverige? sen finns en del i plåt ocskå. |
|
| Jag har satt dit BMWs eget plastskydd i klarplast. Har hundar som annars lämnar spår i gruset. Fick det monterat vid leverans, nästan osynligt och har funkat bra de 2200 milen hittills. | |
| Patton: Har samma som Znabbe, rekommenderas! | |
|
Hmm, det har jag missat. Menar ni "Skyddsfolie för lastkanten, transparent"? Monterat själva? |
|
| Just den har vi, crippa75. Den är lite tjockare än folie jag hanterat tidigare så verkstan fick göra jobbet. | |
|
1500mil passerat och en liten update; - Som redan sagts, automaten är fantastisk - både reptilsnabb och harmonisk på samma gång. Men även solen har fläckar dessvärre. Lådan tvekar på att lägga in 8:an innan den är genomvarm, detta gör den först efter viss tvekan vid 120km/h. Lite irriterande när man kör ut på motorvägen på morgonen...dessutom är den ganska nervös och växlar gärna ned även i långsamma omkörningar. Men när den väl är genomvarm är den perfekt! Tjusigt att den ligger kvar på höga växlar i rondeller och korsningar precis som man skulle gjort i en manuell låda! Har upplevt en del "hugg" i drivlinan vid konstant fart 80km/h, detta även när den är varm. Inte ofta det händer men det har hänt som sagt :-( Någon som känner igen detta? Förbrukningen har det snackats en del om - min har landat på 6,3-6,5L/100km i min cykel enligt datorn. IRL 6,9-7,0L/100km dvs exakt 1dL mer än min 320dT M-sport. Detta med 19-tum. Tycker detta är bra! Detaljkvaliteten är som helhet mycket bra men en del slarv som att förvaringsfacket vid vänster knä inte "klickar" som det skall. Tänkte be om byte på garantin för det kommer inte gå att stänga efter många hundra mil till... Ljussensorn är grymt snabb men kanske lite väl nojjig när det är mulet på dagen vintertid. Navigationens mörkerläge går väldigt snabbt in på dagen - bra i tunnlar men lite mer finjustering hade inte skadat. Det elektriska draget användes för första gången i helgen och ja - att bara trycka på en knapp vid plantskolan när andra strular med sina lösa krokar ger lite übervarning och avundsjuka blickar...tills dess den spinkiga strömadaptern skall på kroken. Den knäcktes efter första gången - "Made in China" stod det på den så det problemet gäller nog fler BMW familjer...hoppas på en ny av BMW. Fasiken vad snygg den är i titansilver med 309:orna... |
|
|
500 mil passerat. 0,72 / mil både IRL och på färddatorn (tycker jag är bra) iof långkörning och i eco PRO läget. Men tanken dessförinnan var 0,8 i mer mixad körstil och sport läge. När når man egentligen "rätt" förbrukning? Helt klart den grymmaste bil jag kört! Kan vara lie svår att krypköra ibland i motlut då den lätt vill "öka i fart" så det blir lite ryckigt, men antar att det är en vanesak. Jag saknar dock BMW live i connected drive menyn, finns inte den för X3? Jag kryssade i online / App / internet och hela köret, så det ska inte vara problemet. |
|
|
Lyfter tråden lite... Någon med barnsjukdomar eller garantiåtgärder? Min har rullat snart 2,5kmil och det är servicedags... |
|
|
Garanti.... De ska fixa tyget på förarstolem det har blivit bulligt efter 1000 mil Annars allt väl snittar 0,65 vid pump! blandad körning 50-120, Inget skrammel, välbyggd verkar det som. Färdatorn varnar lite lustigt, håll bromsen nere när start/stopp slår i då varnar den för ABS mm. Enda pumpen är styrningen som läbbigt okänslig |
|
| Kristoffer, vår bil fick noja pga en givare vid bromspedalen, slog ut anti-sladd, fyrhjulsdrift, farthållare osv så det var bara AC & motor som funkade. Tidigt hittade verkstan en spricka i underkant lyktglas som byttes då den gav fukt i strålkastaren. De senaste 30000 km har gått klockrent om jag bortser från varning vintertid för för låg batterispänning. Start/stop som maxladdar 60% går dåligt ihop med -35 grader... | |
|
Efter ca 500 mil fick jag varning för låg spänning. Verkstaden hittade inget fel men upptäckte att en sensor i avgasreningen var trasig. Batteriet behöver stödladdas under vintertid. Har nu meddelat verkstaden att jag har fukt under lyktglasen fram. De skulle kolla med BMW och återkomma. Har nu passerat 3200 mil. Är mycket nöjd med bilen. 0,60 i förbrukning visar datorn - nästan bara landsväg. |
|
| Intressant feedback. Jag har haft två krånglande fönsterhissar som kärvar ibland vid öppning och en trasig givare för spolarvätskenivån. | |
| Har nu kört ca 1600 mil och den går som en klocka. Bränsleförbrukningen ligger ganska konstant på 0,69 (verklig och färddator) vid blandad körning. Vid landsvägskörning enligt hastighetsbegränsningarna har jag lyckats pressa ner förbrukningen till 0,66. (18 tums sommardäck RFT på originalfälg.) Lite besviken i det avseendet. Tidigare försvarade jag helljuset i den här tråden men jag får krypa till korset och konstatera att helljuset är ganska kasst. Helljusassistenten tycker jag dock fungerar mycket bra. Får inte internet att fungera med min iPhone men jag ligger inte sömnlös om nätterna för det. Kör mest bluetoothkopplingen med telefonen. Sammanfattningsvis hade jag höga förväntningar på bilen men jag tycker att den också har motsvarat dessa med marginal! | |
|
11000 mil passerade. Fel på bilen så långt: + Bromsarna bak är dåliga. De slår sig och vibrerar. Det är tydligen ett problem på andra nyare BMW modeller också. Åtgärdas inte på garanti men på goodwill om det händer innan 4000 mil (sägs det). + Bakaxeln läckte lite olja. Upptäcktes vid ett servicetillfälle. Åtgärdades på garantin. + I somras hade jag en sjö i kupén. Det stod klarvatten på golvet i framsätet. Troligen har det hänt något med dräneringen från ACn. Verkstaden rev ner hela inredningen utan att hitta något. Problemet har inte dykt upp igen. Skumt. + Färddatorn är inte riktigt hundra. Jag har frågat men det finns tydligen ingen uppdatering. Jag har t ex kört med 5 km/tim i snitt senaste 200 milen enligt färddatorn. Motsvarande uppgift i gamla X3 visade ungefär 75 km/tim. Annars har den fungerat väldigt bra. Jag har snittat 0,65 under hela tiden. Det har varierat mellan 0,6-0,7 (ungefär) på tankarna. Färddatorn visar i stort sett samma resultat. Jag kan inte säga att det är något som känns slitet eller är i dåligt skick. Bilen känns nästan som ny fortfarande. Jag har nästan bestämt mig att köra den här lite längre än jag brukar. Den får nog hänga med i 4 år. Då har den gått ca 20000 mil vilket inte bör orsaka några problem. Den sliter däcken fortare än gamla X3. Ingen dramatisk skillnad men väl märkbar. På det hela taget är jag mycket nöjd (bortsett från bromsarna) och kan inte annat än rekommendera X3. Automaten är en dröm. "BMW six appeal" |
|
| Bood: har också märkt att den sliter däck snabbt - hur märkte du att bromsarna var kassa? Vibrerade bakvagnen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.